Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Praktické zkušenosti z provozu, postupně doplňované


Radovanek

Recommended Posts

Osobně jsem rád ...

 

Přechod na elektromobily bude postupný a pomalý, zvláště u nás, kde je průměrné stáří vozidel 14 let a dováží se k nám tolik levných ojetin, že se nám v Evropě říká vrakoviště Evropy. Takže spousta lidí u nás bude brát prvotně jejich směšnou pořizovací cenu a pak s provozními náklady nikdy nedosáhne na celu elektromobilu s provozními náklady, i kdyby byl v akci nebo ojetý. To je prostě realita. Proto je u nás všech vozidel dnes aktuálně 5 milionů a necelá tisícovka jsou elektromobily. Nafty pro ně bude ještě dlouho dost, maximálně tak podraží.

 

Velký elektromobil se k nám nedováží, ani Toyota RAV4, ani Tesla, vše si musíte individuálně dovézt. Toyotu až z USA. Ty jakž takž prostorné elektromobily typu Peugeot Partner / Citroen Berlingo nebo Reanult Kangoo / Mercedes eCitan se zase nedělají v osobní verzi, jen jako Vany. Tedy na obrázcích jsem je viděl, v prodeji ne. Velký prostorný elektromobil je tak dodávka Nissan eNV200, ta je i v osobní verzi, ale zase má tragický reálný dojezd do 120 km (vlastní zkušenost).

 

Cena Tesly Model S začíná na 1,5 a končí kolem 3 milionů, je to prostě luxusní limuzína á la Audi 8 a Mercedes SL. Rozpětí je podle výbavy a kapacity baterie, od nejslabší po největší (60, 70, 80, 85 kW) a od jednomotorové zadokolky pro čtyřkolku s 2 motory, každým pro 1 nápravu (je velikosti krabice od bot a uložený mezi koly). Když to srovnáte s malým městským Peugeotem Ion, zadokolkou s baterií 16 kW, za kterou ti snílci z PSA chtějí dle ceníku 715 tis. Kč, zase tak drahé Vám to nepřijde. Malý VW eUP stojí 600, Nisan Leaf 700 (srovnatelný s) VW eGolf (900), malé BMW i3 900 v základu, s přídavným spalovacím motorem z motorky 1.100 tis.,Kia soul EV 800.

Upraveno uživatelem minimaxa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Spotřeba elektromobilu?

 

Pokud by Vás zajímala moje, tak viz předchozí příspěvky. Ostatních elektromobilů v průměru, dokonce i hybridů zde http://auto.pravda.sk/poradna/clanok/364821-vcd-kolko-zeru-elektromobily-najvacsi-apetit-ma-tesla/ . Spořiví Němci si s tím dali práci.

 

Spotřeba elektromobilu je zajímavá hned ze 2 hledisek:
a) kolik to opravdu bere - zde se u mého malého městského Peugeotu Ion pohybujeme za 17 měsíců provozu od 10,5 do 14 kWh / 100 km, v závislosti na rychlosti jízdy, převýšení, zapnuté / vypnuté klimatizaci či topení či častých zrychleních s pedálem nadoraz.. Moc potřebu kupodivu neovlivňuje obsazení 1 nebo 4 osobami. Snad jen 4 osoby dohromady 380 kg ovlivnily živost vozu. No a s ohledem na mou baterii kapacity 16 kW pak spotřeba ovlivní dojezd vozu.
b) za kolik spotřebovanou elektřinu nakupuji - tady se pohybuji od zadarmo (nákupní střediska v ČR, můj zaměstnavatel, slovenský Greenway), skoro zadarmo (neprodávám přebytky z výroby své FVE do veřejné sítě za 0,1 Kč / 1 Kwh, ale nabíjím jimi auto), přes paušál (český ČEZ nabíjecí stojany otvírané čipem 182,- Kč / měsíc, Smartrics karta 15 Eur / měsíc prorakouskou, Německo a další země), platbu za minuty stání na nabíječce (nabíjecí stojany PRE, otvírané kartou), až po klasické placení za spotřebované kWh (rakouská karta je stojanům a nabíjecím místům Wien energies, český ČEZ denní sazba 5,- Kč / 1 kWh a noční sazba 2,40 Kč/ 1 kWh). A pak se moje cena za 100 km pohybuje od 0,- Kč až po 52,50 Kč (nejnižší spotřeba 10,5 kWh / 100 km). U paušálů je to pak otázka počtu nabíjení.
 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přechod na elektromobily bude postupný a pomalý, zvláště u nás, kde je průměrné stáří vozidel 14 let a dováží se k nám tolik levných ojetin, že se nám v Evropě říká vrakoviště Evropy. .......

Už dávno NE!! Dnes je vrakovištěm Evropy Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina a možná i Polsko, což jsou země, kde je cesta k autu v hodnotě 10 000 € a více ještě o poznání trnitější než u nás.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak něco málo k tomu hraní s číslíčky.

 

Spotřeba 10,5 - 14 kWh na 100 km. Většině lidí to asi zrovna moc neřekne, neboť nemají moc ponětí o relacích, byť je to v podstatě fyzika střední školy. Nebudu vás moc zatěžovat vzorci o spalném teple atd., jen podotknu, že téměř 10 kWh skýtá pouhý JEDEN litr nafty. Při účinnosti HDIčka dejme tomu 33%, ať se to dobře počítá (bude spíš 35%, ale to je fuk) je to úplně to samé, jako kdybyste jeli za 3 litry nafty na 100km. Jezdíte tak? Ne? Tak schválně zkuste zauvažovat nad tím, v čem je ten rozdíl. A jakým způsobem byste se na ty 3 litry na 100 km tak asi dostali. Extrémně úspornou jízdou, s očima přilepenýma na ekonoměr (palubní počítač). Jezdíte reálně úplně jinak? Tak si tu spotřebu přepočítejte, ať máte představu o svém reálném dojezdu. 16kWh kapacita baterky, tak jak daleko dojedete se svým HDIčkem na nějakých 5 litrů nafty? Vegr má rekord v dojezdu asi 500km nebo kolik na jedno nabití s tou 15 let starou 106 nacpanou 40kWh LiFePolkou (nebo Lionkou - nevím přesně), jenže to v reálu znamenalo převážně courání šedesátkou po rovině, aby nahnal kilometry. No... A jen tak mimochodem, že tohle je taky 15 let starý vrak najednou nevadí, kdežto u ostatních 15 lest starých vraků ano?

 

Ad rozšíření kvůli pořizovací ceně, to už bylo zmíněno předtím. Stačí započítat amortizaci a i při téměř nulové spotřebě je veškerá ekonomika rázem v pr... A to nejen v porovnání s ojetinou, ale i s novým autem. A tyhle relace se ještě pěkných pár let nezmění, minimálně do doby, než a) přijde generace baterií, které budou výrazně levnější (řádově), nebo b) se budou masivně dotovat (ala svinstvo s tzv. OZE sloužícím především k ničení krajiny a namaštění kapsy pár vyvoleným - větrníky i solární parky postavené na polích s masivně dotovanou výkupní cenou jsou doslova zločin).

 

Jinak k těm číslům a reálným zkušenostem: sám tímhle tamagoči nejezdím, i když bych klidně mohl, ale mám k dispozici statistiky z fleetové firmy provozující jak klasický vozový park, tak pár desítek elektrik a hybridů, ovšem s tím, že tam s nimi nejezdí nadšenci, ale pracovníci. A přesně odsud taky vím, že ta ekonomika provozu pak vypadá ale úúúplně jinak, než když s tím jezdí nadšenec, aby se s tím mohl prezentovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nějak jsem neporozuměl prvnímu odstavci o spotřebě, ale asi jste měl na mysli, že podobnou práci jako 16 kW baterka s elektromotorem udělá 5 litrů nafty v HDI motoru. S Ionem ovšem nijak úsporně ve stylu šourání se nejezdím. Zhruba dodržuji rychlostní limity a nejezdím brzda plyn, ale to nejezdím ani se spalovákem. Takže opravdu mám mezi 10-14 kWh spotřebu na 100 km a dojezd od něco málo přes 100 po obvyklých 136 km. Už jsme najel i 144, ale to byly krátké pojížďky přes město od rána do večera několikrát sem a tam 50 a méně za hodinu. Stáří aut píšu jen jako statistiku a fakt, ona je taky blbost abychom měnili auta co 3 roky s nájezdem něco málo přes 10 tis. km ročně. Pan Vegr má tu starou šunku jen proto, že nic jiného tehdy k dispozici nebylo a má to jako pokusnou laboratoř. Je pravda, že mít v Ionu 40 kW baterku místo 16, tak si jezdím po kraji bez omezení i s tím mále rychlonabíječek, co u nás jsou. Protože z osobní zkušenosti vím, že s Nissanem  Leaf s 24 kW baterií, byť i s vyšší spotřebou, dojedu na 1 nabití po D1 přes Olomouc do Vyškova, kde je další rychlonabíječka.

 

Pořizovací cena dává ekonomice na zadek řádně, proto jsem dlouho hledal a koupil ve velké slevě. Ale nemusí tomu tak být vždy, pán ze Svitav provozoval dodávku v naftě pořízenou na úvěr, který měsíčně splácel. Dnes má elektrickou dodávku Nissan eNV200 a měsíčně platí stejně, jako předtím jen za úvěr. Šetří ty tisíce měsíčně za naftu, o oleji, filtrech a garančkách nemluvě. Že OZE na polích byl výmysl naší poslanecké mafie, o tom žádná. Mělo to být jen na střechy a podle německého vzoru, ale to by u nás nesměli sedět v parlamentu zloději.

 

Pokud máte k dispozici fleetové statistiky, sem s nimi. Budu za ně jenom rád Je fakt, že pracovníci obvykle nešetří ani firemní spalováky a je pak velký rozdíl, když přesednou do svého soukromého auta, ale budou to tvrdá data z reálného tvrdého provozu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, zhruba tak, těch 16kWh odpovídá provozně necelým 5 litrům nafty. Takže ten nájezd 140km odpovídá spotřebě cca 3 litry na 100 km. Což se v malém autě s hodně lehkou nohou mimo město udělat dá, ale zpravidla je ta kombinovaná přeci jen vyšší.

 

Statistiky zveřejňovat nemůžu, ale zkusím udělat takový neoficiální výcuc pár uživatelů, které znám, dojezd se u nich pohybuje někde okolo 80km, ale oni stejně víc nejezdí, tak když ví, že pojedou třeba jen 40-50km, jezdí o to ostřeji. Ano, projevuje se tu stejný efekt jako předtím u služební fabie, kde se rozjíždí zásadně jen s hrabáním, aby pak po přesednutí do své oktávky jezdil 100km/h po dálnici. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...

Trochu koketuju s nápadem vzít si na služebku tamagoči místo oktávky. Jedem z Prahy do Blanska, takže min. jednou za cestu nabíjet. Určitě je tu C-zero, možná i VW e-up. Nějaké nápady či doporučení? :) Nápad je to trochu bláznivý, jak koukám na mapu, kolem D1 je nabíječek dost, ale drncat se s tím po D1 mezi kamiony se mi moc nechce, a jet horem, tam zase nabíječek moc není, rychlo prakticky žádná...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trochu koketuju s nápadem vzít si na služebku tamagoči místo oktávky. Jedem z Prahy do Blanska, takže min. jednou za cestu nabíjet. Určitě je tu C-zero, možná i VW e-up. Nějaké nápady či doporučení? :) Nápad je to trochu bláznivý, jak koukám na mapu, kolem D1 je nabíječek dost, ale drncat se s tím po D1 mezi kamiony se mi moc nechce, a jet horem, tam zase nabíječek moc není, rychlo prakticky žádná...

 

Zkus https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zKQCDB56MJv4.kx_q-PAk3ezY&ie=UTF8&hl=cs&msa=0&z=7&om=1, evmapa.cz, hybrid.cz, http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html, chargemap.com, lemnet.org. D1 a okolí je obecně bída.

Zkus vzít raději Zero a jet do Pardubic mimo D11 přes Kolín na rychlonabíječku Chademo AutoInn dealera Nissanu (20 minut z 0 na 80% baterie). Po cestě máš záchrannou pomalou nabíječku ČEZu v Cerhenicích. Tam dle situace mírně dobij, půl hodin nebo hodinu. Musíš mít ale sebou přístupový čip ČEZu a kabel 16A 230V, ne jen standardní 10A 230V. Protože ten silnější dává 3,6 kWh, kdežto ten standard jen 2,2, o 1/3 pomalejší. za Pardubicemi je to naprosto o ničem, máš na Blansko možnost dobíjet jen pomalu u soukromníků v Hlinsku či Svitavách, záleží přes co pojedeš.

Nabíječky kolem D1 nejsou žádné, jde jen o zásuvky, kde Zero i eUP nabíjejí v řádech hodin. Jediná ČEZu je v Herálci u Humpolce, také pomalá. Ale tam z Prahy od rychlonabíječky na Duhové ulici v sídle ČEZ dojedeš tak tak Nissanem Leaf, ne Zerem či Ionem.

Já bych to vzal asi nejlépe z Duhové do Sedlece Prčice 65 km 1:47 h na pomalou, tam 3 hodiny nabíjení, pak 83 km 1:59 h na Herálec, 4 hodiny nabíjení a nakonec 108 km 2:38 h do Blanska, ale toho dojezdu v kopcích bych se bál. Nutno jet úsporně, do kopců max. 50 a na rovince max. 80 km/hod.. Čím méně spotřebuješ, tím kratší dobu nabíjíš.

Shrnuto na tyhle výlety bez rychlonabíječek nejsou Zero / Ion ani eUp stavění. S nimi je to bláznivý nápad.

Upraveno uživatelem Radovanek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Promiň Te prosím, ale jet z Prahy na Moravu více jak 10 hodin? To je výsměch!!! Nabíjet cestou auto a čekat 3 hodiny a pak 4 hodiny? To je čas, jako by se jelo na dovolenou do Chorvatska! A co dělá řidič, popřípadě posádka vozidla během nabíjení? To si dojde do restaurace, kde vše na účet výrobce elektrického nesmyslu? To se nedivím, že nikdo nechce elektrovozidla. Ani na JETE nejsou. Co byla, tak asi už dojezdila, jelikož jsme žádné již po městě jezdit neviděl. Asi ČEZ ví, pro není pro jejich rozšíření! A mají pravdu! Celkově je to velice drahé, pokud vezmeme vše do důsledků = výroba zdrojů, baterií, nabíječek a pod. A jak už jsem napsal v jednom příspěvku, tak je to velice nepraktické vozidlo, kdo bydlí na sídlišti či v bytovce. To nemluvím o nabíjení, kdy je majitel OA v práci. To si jako každý myslí, že mu majitel firmy či podnik dovolí nabíjet si OA v pracovní době z jeho zdrojů? A nebo, že by si tahal kabely po parkovišti?

 Docela mě štvou eko odborníci a jejich slunečné elektrárny! Tolik zničené velice kvalitní orné půdy, tak to není nikde na světě! A to nemluvím o podvodech v době výstavby daných elektráren a i daňových úniků. Za mě je to jen a pouze podvod na poctivé lidi! Ono jezdit s elektrovozidlem ekonomicky, tak je to brzda provozu! Vím o čem píši, jelikož u nás jezdilo elektro vozítko Peugeot a více, jak 60km/h to nejelo!!!

  V současné době vyhrává ropa!!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doufal jsem, že je cestou nějaká rychlonabíječka, že bych to zvládl na jedno, resp. dvě nabití (druhé okolo Brna nebo někde před Blanskem), jenže ono houby, jak tak koukám na mapu, tak nikde nic. Pokud ani ten Herálec není rychlo, tak na to kašlu, to je příliš velké harakiri. Škoda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Promiň Te prosím, ale ...

No když nemáš jediné pořádné elektro auto, Teslu Model S, tak Ti nic jiného nezbývá. Než naplánovat si cestu a vzít práci sebou na dobu nabíjení (notebook a práce na něm, emaily, telefonování). Tedy mimo jídla, což děláme se spalovákem v době stání na benzínce po cestě taky. Protože i Nissan Leaf, co s ním jedu v pondělí z Ostravy vrátit do Prahy, to nedá pod 8 hodin. Kvůli D1 bez rychlonabíječek. Takže jedu jak debil už druhý rok Ostrava - Vyškov - Troubsko u Brna - Pradubice - Praha. Díky laskavosti soukromých majitelů rychlonabíječek po trase, co mají ve firmě několik elektromobilů nebo dokonce jen elektromobily. A pustí mně na ně. Dokonce zdarma.

Že je ČEZ brzda elektormobility, o tom žádná. Tento moloch by mohl jezdit skoro plně na elektřinu už dnes, když ji vyrábí a může mít pomalé zásuvky i rychlonabíječky u všech svých objektů po celé zemi. A zároveň by mohl výrobce dohnat k slušnějším dojezdům.

Sídliště a bytovky mají primárně jezdit MHD, proto ji tam mají. Ale i tam jsou elektromobilisté, dokonce takoví co hodí ze 4.patra z okna kabel až na parkoviště.

Dobíjení v práci je normální, na to stačí běžná zásuvka 230V 16A na fasádě objektu nebo u parkoviště na sloupku. Třeba zamykací a podružný elektroměr stojí pětistovku. Znám pár lidí, co to tak v práci mají a jednou za půl roku či rok odebranou elektřinu zúčtují. Ve stokorunách. Nebo mají v práci rovnou nabíjecí stojan pro elektrokola, elektroskútry a elektromobily, jako my na VŠB, a zdarma.

Byznys s FVE nemá s eko odborníky nic společného. Na orné půdě už vůbec ne. To je sprostá zlodějna politických vyžírek, tedy poslanců, senátorů a úředníků. Ti to protlačili a schválili. A ti dlouho zdržovali regulaci, když cena FVE šla dolů a mohli tedy snížit i příspěvky. A pak to ze dne na den zatrhli, když se už jejich kamarádíčci napakovali. A ještě mají tu drzost dnes vyšetřovat "podvody", když někdo dle nich připojil nehotovou elektrárnu, protože ze dne na den spadla podpora o 100%. Kamarádíčků se to samozřejmě netýká, to je jen divádélko pro lid obecný. Ostatně největší FVE na orné půdě pak obratem vykoupil ČEZ. Takže kamarádíčci dostali hezky hotovost a nemusí se starat o provoz FVE. Ani dodatečná 26% daň se jich tak nedotkla. Pořád říkám, že se v této zemi málo střílí.

Jezdit elektromobilem není žádná brzda provozu, to je kravina. Jezdí to normálně 135 km / hod., že se s tím někdo fláká 60, to je jeho věc. Pochopím jedině tehdy, když mu dochází šťáva a nabíječka je daleko, nebo ta předtím byla nefunkční. Další oblíbená finta ČEZu, aktuálně nejede rychlonabíječka v Mladé Boleslavi a pomalá v Herálci na D1. Alespoň už o tom dají informaci, ale až po několika dnech, když naštvou dostatečný počet elektromobilistů stojících před nefunkční nabíječkou, za niž paušálně platí. Ale nenadávejme jen na ČEZ, PRE se drží jen Prahy a pomalých nabíječek, navíc platit si nechává za stání na nich v minutách. EON, RWE a další molochy na to rovnou zvysoka se....

Ropa nic nevyhrává, pouze jsme si zvykli na hustotu energie a nebereme v potaz hluk, vibrace a jedy z výfuků, které nám prokazatelně škodí. O následcích těžby a dopravy ropy po celé planetě nemluvě. O energetické náročnosti na její rafinaci, aby benzín a nafta vůbec byly, také nemluvě.

 

Upraveny citace. Citujte s rozumem, stačí jen napsat komu odpovídáte, nebo jen začátek citace, ty dlouhé citované elaboráty pouze znepřehledňují vlákno. Díky.

Upraveno uživatelem minimaxa
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doufal jsem, že je cestou nějaká rychlonabíječka, že bych to zvládl na jedno, resp. dvě nabití (druhé okolo Brna nebo někde před Blanskem), jenže ono houby, jak tak koukám na mapu, tak nikde nic. Pokud ani ten Herálec není rychlo, tak na to kašlu, to je příliš velké harakiri. Škoda.

 

Rozumný názor. Praha - Blansko bez Tesly Model S je reálně elektromobilně na otočku nedostupná. Protože i autem s větším dojezdem typu Nissan Leaf, Kia soul EV či VW eGolf to znamená jet po D1 s několikahodinovým nabíjením mezitím (i pokud seženeme zásuvku 400 V 32A, tak u Leafu s příplatkovou palubní nabíječkou 6,6 kW z 0 na 100% za 4 hodiny) nebo přes Pardubice a Vysočinu. Ovšem zde má smůlu eGolf, v Pardubicích je rychlonabíječka jen Chademo, ne Combo, které si EU schválila jako standard, aby zablokovala americko-japonskou invazi elektromobilů. A ještě je soukromá u prodejce Nissanů, je otázkou, zda tam eGolf pustí.

Japonci s Korejci buzeraci EU okázale ignorují a síť rychlonabíječek Chademo v Evropě roste raketovým tempem viz http://www.chademo.com/. Tesla je přímo deklasuje a ještě rychleji buduje síť Superchargers výhradně pro svoje vozy http://www.teslamotors.com/supercharger. A doplňuje ji sítí smluvních partnerů s Chademo rychlonabíječkami (dodává k autům adaptér) a také se zásuvkami 400V 32A http://www.teslafan.cz/clanky/dobijeci-stanice

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co se týká JETE, tak to je kapitola sama o sobě. Je pravda, že JETE je výrazním výrobcem elektřiny ČR, ale ani okolním obcím neslevil tarif za elektriku, jak sliboval, když se stavěl a dostavoval.

Držím palce, aby se trošku rozšířili podmínky ohledně elektrovozidel. Pokud bude ropa, tak tlaky a lobování povede k potlačení rozvoje elektromobilů, či vodíku a pod. .

V současné době nejsou elektromobili pro rodiny a na delší cesty. Je to z důvodu dobíjení a taky hlavně pořizovací ceny a výroby součástí vozidla (baterie a pod.).

 Plně souhlasím ohledně slunečních elektráren, že je to obrovský podvod a zlodějna, která nebude nikdy vyšetřena a ani nebude nikdo potrestán!!! Je mi líto té velici kvaliní orné půdy, alespoň u nás v Jižních Čechách !!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Patří to samozřejmě i tady, i do vlákna o srazu. asi to dám do obou:

Elektrická diverze u pravověrných petrolheadů.

(aneb Peugeoty Ion na 44.srazu Peugeot clubu v září 2015)

Peugeot club Česká republika sdružuje samozřejmě všechny příznivce značky se lvem, Amis de Lions, jak se francouzsky poeticky nazývají (www.peugeot-club.com). Tak, jak před lety pomalu a neradi akceptovali benzínoví členové chrchlající a čoudící naftové motory, tak později podezřívavě vítali plynaře. Velmi nesměle a pomalu se mezi petrolheady probíjejí i elektrikáři. Letošní zářijový 44.výroční sraz v Řásné u Telče byl toho důkazem. 

Kemp Velkopařezitý u stejnojmenného rybníka přivítal 56 posádek se 105 lidmi na palubách jejich oblíbeného lvíčka. Samozřejmě dominoval benzín a nafta, které vymazlení miláčci polykali cestou Vysočinou, s mnoha zákeřnými objížďkami rozkopané republiky. Jen 2 se lišili velmi výrazně. Pluli krajinou s pasoucími se stády krav a kroužícími dravci nad poli lehce a nehlučně. Plynule vykružovali zatáčky serpentin, jako by drželi pevně na autodráze. Kopce vyjížděli svižně s podivuhodnou ladností. Dva malé městské elektromobily Peugeot Ion z Ostravska se vydaly na nelehkou 300 kilometrovou pouť, aby v pekle rachotu, dýmu a smradu zvěstovaly evangelium ráje ticha a čistého vzduchu. Jaký ostatně k Vysočině patří.

Nebylo to sice poprvé, co se na srazu objevil elektromobil, ale na rozdíl od předváděcích akcí výrobce (nebo spíše montážníka původního japonského elektromobilu Mitsubishi iMiev, z něhož jsou Peugeot Ion a Citroen C Zero naklonovány), jimi tentokráte přijeli 2 majitelé, kteří je denně používají. A ne málo. Starší bílý nedávno prošel bez ztráty kytičky garanční prohlídkou s 60 tis. najetými kilometry. Mladší, v celoplošném bílo zeleném polepu původně pro ČEZ a.s., zase s 20 tis. najetými kilometry. Starší se mimo jiné podíval se svým majitelem při měsíční pouti Evropou až do vzdáleného Španělska. Mladší zase na rodinné dovolené navštívil rakouskou Vídeň, slovenskou Bratislavu a obloukem přes Žilinu se vrátil domů.

Zkušenosti k předávání tak byly nejen z denního ježdění do práce či víkendových návštěv příbuzných, ale i z dálkových cest. Mladší přivezl na sraz i dvě publikace připravené původně na jarní seminář o elektromobilitě konaný na Fakultě elektro Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. S názvy Elektromobil pohledem laika a občana (důvody pořízení, využití, kalkulace, nabídka na trhu, náklady pořízení, náklady provozu, zkušenosti) a Rok života s elektromobilem, rok a půl života s elektrokolem.  Rozdávaly se mezi zájemce zdarma a mnohému petrolheadovi nasadily elektrického brouka do hlavy. Ti nejzvídavější sáhli i po letáku s názvem Ptáte se, proč vyměnit auto či MHD za elektrokolo? Strategicky umístněná chatka řidičů elektroaut, hned vedle příjezdové registrace, s oběma zaparkovanými elektromobily s trčícími nabíjecími kabely byla tou nejlepší reklamou.

Vozy s papírovým dojezdem 150 km musely trasu naplánovat.  Předpoklad byl Ostrava – Valašské Meziříčí - Vyškov - Troubsko u Brna - Řásná u Telče, necelých 300 km. Díky objížďkám to bylo nakonec o něco málo více.  Při průměrné rychlosti 70 km / hod. mimo dálnice počítali se 4 hodinami jízdy a max. 2 hodiny nabíjení.  Celkem měly strávit na cestě 6 hodin. Města průjezdu byla zvolena záměrně, jen v nich jsou totiž rychlonabíječky Chademo, umožňující dobít elektromobil z 0 na 80% za 20minut a do plna za necelou hodinu.  Bohužel všechny soukromé, v tomhle směru se v ČR ještě nepochlapil ČEZ, EON, PRE, RWE ani další hráči na trhu. Přitom pro zářný příklad řešení si mohou odskočit nedaleko. Na sousední Slovensko se soukromou sítí rychlonabíječek Greenway, umožňující elektromobilům cesty napříč celou zemí.

Protože zákon schválnosti funguje vždy, po 68 km městy, vesnicemi a mimo města, se obě auta setkala se zbývajícím dojezd 55 km a 7 dílků baterie z 16 (tedy 7 kWh) ve Valašském Meziříčí u poruchové rychlonabíjecí stanice. První od 8:00 a druhý od 9:48 hod. nabíjela na běžné domácí zásuvce 230V 16A Schuco. Současně probíhala výměna neustále zlobící francouzské rychlonabíječky japonského standardu CHAdeMO slovenskými techniky za novou. Globalizace v praxi. V 11:07 hod. mohly vozy se 70% baterie z pomalého nabíjení na novou rychlonabíječku, patřící firmě Robe.cz. Se zadáním nabít na 100%. Po 20 minutách nabíjení klesl dodávaný proud pod 3,6 kW, při 86% baterie proto nabíjení ukončili a odjeli se 14 dílky baterie z 16 (tedy 14 kWh) směr Vyškov. Ostatně na rychlonabíjení zde už čekal v řadě Nissan Leaf společnosti Trendpark, půjčující elektromobily a provozující  elektrotaxi. A svůj nový stojan chtěl vyzkoušet i spolumajitel firmy Robe.cz, průkopník sériové elektromobility pan Kubiš, s vínovou Teslou Model S.

Do Vyškova dojela auta ve 13:05 hod. po 87 km městy, vesnicemi a mimo města. Zbýval jim dojezd 16 km a 2 dílky baterie z 16, tedy 2 kWh a 22% kapacity baterie. Spotřeba 13,8 kWh / 100 km. U velkého prodejního objektu poskytuje rychlonabíječku Rami café. Bylo tedy kde se občerstvit a odskočit si. Po 22 minutách rychlonabíjení bylo nabito 9,1 kWh na 82% kapacity baterie, tj. 14 dílků baterie z 16 (tedy 14 kWh). Palubní počítač ukazoval dojezd 103 km, venkovní teplota +23 C.  Po kávě, zákusku a probrání emailů v notebooku následoval ve 13:46 hod. odjezd do Troubska u Brna.

Tam dorazily elektromobily ucpaným Brnem, míjejíce stojící, zpola uzavřenou D1, ve 14:57 po 42 km. Zbýval jim dojezd 57 km a 7 dílků baterie z 16 (tedy 7 kWh). Moc auta na krátkém úseku řidiči nešetřili. Užívali si zrychlení i předjíždění v kolonách a spotřeba vyletěla na 16,6 kWh / 100km. Venkovní teplota stoupla na +25 C. Hned začalo rychlonabíjení z 55% kapacity baterie a za 18 minut bylo dobito na 82%. To by však na cestu Vysočinou nestačilo a v 15:32 jsme zvolili rychlonabíjení na 100% kapacity baterie. Až za dlouhých skoro 60 minut v 16:31 hod. bylo konečně nabito na 100%, 16 dílků baterie z 16 (tedy 16 kWh) a palubní počítač ukazoval dojezd 127 km. Tím jsme donutili k pomalému nabíjení Mennekes kabelem novou Teslu Model S 85D, tedy verzi Dual drive s 2 elektromotory. Jedním na přední a jedním na zadní nápravě.  Auto je tak de facto čtyřkolka i bez složitých spojek, jak je známe ze spalovacích vozů. Ostatně majitel pracuje ve Žďáru nad Sázavou, kde takový pohon často využije. Na skok se zastavil i provozovatel rychlonabíječky s Nissanem Leaf. Majitelce BMW i3jsme jen zamávali, pouze projížděla. Počet elektromobilů roste.

Do Řásné u Telče dojely Peugeoty Ion až v 18:57 mnoha objížďkami a místy s kyvadlovým provozem se semafory, které cestu řádně natáhly a zpomalily. Starší se 6 km a mladší s 20 km zbylého dojezdu dle palubního počítače.  Zda je to najetými kilometry nebo tajemství úspornější jízdy spočívá mezi volantem a sedadlem, to je otázka do pranice. Spotřeba 14,3 kWh / 100 km, kopce se projevily.

Přes noc oba elektromobily nabíjely v kempu z běžných zásuvek v chatce jištěných 10A a 16A jističem. První tedy pomaleji, druhý rychleji. Ostatně oba zkušení elektromobilisté nechali standardní nabíjecí kabely 230V 10A doma. Zvládnout dobíjet jen 2,2 kWh a 16 kW baterii dobíjejí 8 hodin. Využili silnější, zakoupené od dvou brněnských firem, s možností regulace dle síly jističe zásuvky. Jinak by obratem vyhodili pojistky, což se jim taky napoprvé povedlo. Než zjistili, jaké jističe skrývá rozvaděč.

Sobotní spanilá jízda z Řásné do Telče na náměstí byla trochu zvláštní. Jednak nehlučnost elektromobilů zanikla v řevu motorů ostatních 54 účastníků, jednak elektro vozy jízdou z kopce silně rekuperovaly a spotřebovanou elektřinu ihned dobíjely. Ráno měly nabito na dojezd 128 km a 16 dílků baterie z 16 (tedy 16 kWh), po ujetí 10 km ukazoval palubní počítač dojezd 139 km a dílky baterie svítily stále všechny. Až nazpět jim ubyl 1 dílek a 11 km z dojezdu.

Elektromobilisté se nezúčastnili jako soutěžící v mnoha disciplínách bohatého odpoledního sobotního programu. Sami byli jeho částí a 3 hodiny předváděli elektromobily. Až do jejich úplného do vybití, kdy se jim na palubovce rozsvítila oranžová želva. Neklamný znak posledních pár kilometrů k nejbližší zásuvce. Ty, co již před jízdou požili, jen vozili. Ostatní mohli rovnou usednout za volant a zažít elektromobil na vlastní kůži. Elektromobilista radil ze sedadla spolujezdce, obě zadní sedadla byla obvykle také zaplněna zájemci o svezení či jízdu. Muži byli překvapeni silným zrychlením, neutuchajícím tahem do kopce, prakticky nulovými náklony v zatáčkách díky 300 kg baterií v podvozku, silnou rekuperací s velkým brzdným účinkem a rejdem, kdy se elektromobil otočil doslova na pětníku. O „ohlušujícím tichu“ za jízdy nemluvě. Ostatně nastartovaný motor se jim ohlásil jen pípnutím a nápisem na přístrojové desce. Ženám imponovala snadnost ovládání vozu, doslova jen jednou nohou. Rozjezdy do kopce bez otravné ruční brzdy, mrštnost auta, rozměry a (cituji) „možnost plné vlády nad elektrovozem, na kterou se u spalováku necítím“. Proto odvahu sednout za volant našly i ty, které třeba 10 let auto neřídily. A šlo jim to jedna báseň.

Následně se mohli zájemci zeptat na cokoliv i předsedy sdružení Elektromobily (dnes APEL, Asociace pro elektromobilitu) a nestora elektrických vozidel pana Vegra. Na sraz zavítal krátce svým letitým sériovým Peugeotem 106, boříc mýty o krátkém dojezdu elektromobilů rekordy atakujícími 500 km.

Nedělní dopoledne využily přes noc nabité elektromobily kromě pár předváděcích jízd i k návštěvě nedaleko se tyčícího hradu Roštejn. Což je stálo 2 dílky baterie z 16 (tedy 2 kWh). Přes oběd je dobily zpět a po rozloučení vyrazily domů. Starší o něco dříve, aby se auta vzájemně neblokovala u rychlonabíjecích stojanů. Ty zvládnou jen jeden elektromobil, druhý musí čekat. I proto americká Tesla standardně osazuje svá nabíjecí místa 6-8 stojany Supercharger, málokdy narazíte jen na 2-4.

Mladší Ion vyrazil do Troubska u Brna ve 14:18 hod. s 16 dílky baterie z 16 a 119 km dojezdu dle palubního počítače. Venkovní teplota byla +14 C, uvnitř vozu +22 C. Cesta z kopce dolů do nížin se projevila i zde, v 16:06 hod. byl po 98 km v Troubsku. Zbývalo mu 5 dílků baterie z 16 (5 kWh), 39% baterie a dojezd 47 km. Spotřeba krásných 11,2 kWh / 100 km. Venkovní teplota +16 C, uvnitř +21 C. Tentokráte byl sám a za 20 minut, po dodání 6,4 kWh na 82% baterie, vyrazil v 16:31 hod. do Vyškova. Se 14 dílky baterie z 16 a 103 km dojezdu.

V 17:17 hod. byl přes Brno svižnou jízdou na místě. Najeto 41 km, zbývalo 7 dílků baterie z 16, 48% kapacity a dojezd ukazoval palubní počítač 50 km. Venkovní teplota +16 C, uvnitř +21 C. Spotřeba tomu odpovídala, 17 kWh / 100 km. Holt závodění s víkendovými frajírky s kšiltovkami dozadu, kteří naivně zkoušeli elektromobil ve zrychlení či hbitosti, něco stojí. Za 13 minut rychlonabíječka dodala 4,9 kWh na 82% kapacity baterie, za dalších 24 minut ještě 2,3 kWh na 96%.

Do Valašského Meziříčí vyrazil mladší Peugeot Ion s vidinou rychlého přesunu v 18:02 hod. s 16 dílky baterie z 16 a 122 km dojedu. Venkovní teplota byla +15 C, uvnitř auta +20 C. Bohužel za Ivanovicemi vjel do 3x vnořené objížďky, kdy i na objízdných trasách byly další uzávěrky a dost zakufroval. Až v 19:45 hod., po 103 km, pouze s 1 dílkem baterie z 16, 16% kapacity a dojezdem 10 km byl na místě. Jiný by z toho měl infarkt, ale 10 km je ještě pořád cesta přes půl Ostravy. A v nejhorším obyčejnou zásuvku má každý dům po cestě. Za 20 minut nabijete na dalších 9 km. Spotřeba 14,6 kWh / 100 km.

Následovalo rychlých 21 minut dobití na 80% kapacity baterie, dodáno 9,4 kWh a 14 dílků z 16. Do Ostravy už to nebylo daleko, takže šup na rychlostky a plnou parou domů. Ve 21:14 hod. zaparkoval Peugeot Ion v garáži. Se 4 dílky baterie z 16 a po 59,5 km. Spotřeba 16,8 kWh / 100 km.

Zpáteční cestu 301,5 km mimo dálnice s průměrnou spotřebou 14,9 kWh / 100 km ujel malý městský elektromobil Peugeot Ion včetně 3 rychlonabíjení za 7 hodin.  Ano, je to mnoho. Ale je limitován řídkou sítí rychlonabíječek a není na takové trasy stavěný. Doma je ve městě. Zde má za 17 měsíců najeto skoro 22 tisíc km. A kolik nás stála 600 km cesta? Zatím je nabíjení zdarma, takže ani korunu. Pokud bychom ale počítali denní cenu elektřiny 5,- Kč / 1 kWh, tak dle průměrné spotřeby 447,- Kč, necelých 75 haléřů na kilometr. Pokud noční proud za 2,50 Kč, tak jen polovinu, necelých 38 haléřů na kilometr. A to je díky rychlé jízdě hodně. Při městském ježdění to míváme za 58, resp.29 haléřů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...

Aktuálně rozdíly ve spotřebě elektromobily Peugeot Ion vzhledem k charakteru terénu: Ostrava-Bílčice (část Májůvka, nad přehradou Slezská Harta, Jeseníky), cesta ve 2 osobách s plným kufrem tam 55 km a spotřeba 8 kWh, tj 14,54 kWh / 100 km. Cesta zpět 55 km a spotřeba 6 kWh, tj 10,90 kWh / 100 km. Rozdíl mezi cestami je v převýšení, stoupali jsme z 240 do 557 m n.m.. Dlouhé táhlé kopce i strmá stoupání s dopravní značkou nebezpečné stoupání cestou tam, opačně jízda z kopců dolů buď na neutrál nebo s brzděním rekuperací. Mimo jiné jsme cestou klesali podél hráze přehrady až k odtokovému říčnímu korytu, abychom po chvíli opět z údolí vyšplhali serpentinami nahoru k úrovni hladiny a nad ni.

Z hlediska financí (nabíjeli jsme nočním proudem) nás těch 14 kWh a 110 km stálo na palivu 35,- Kč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...

Peugeot Ion trasa Ostrava - Ostravice a zpět ve 4 lidech na 1 plné nabití ujeto 95 km s mírným topením kvůli venkovním +6 C za 14 kWh elektřiny v ceně 35,- Kč za noční proud. Po návratu zbývaly 2 kWh v baterii a 14 km dojezd z původních 125 km. Papírově má Ion sice 150 km, ale to je stejné, jako oficiální spotřeba u spalováků. Navíc u této vývojově 6 let staré generace elektromobilů topení či klimatizace neskutečně žere, klidně 20-30 km dojezdu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Možná si vzpomenete ze srazu v kempu Řásná u Telče na elektro Milana a jeho bílý elektromobil Peugeot Ion. Ve čtvrtek vyráží pro svůj nový elektromobil Nissan Leaf do Prahy na Autobond http://nissan.autobond.cz/vozy-k-odberu a Peugeot Ion se chystá po novém roce prodat a pořídit další Nissan Leaf, potřebuje do rodiny 2 auta. Už má první zájemce, největší je z půjčovny http://www.emuj.cz z Brna. Tak pokud máte zájem, neváhejte mne oslovit, předám mu Váš kontakt. Prozatím to vidí na dražbu, jen se zmínil o prodeji a už jsou 3 zájemci  ;).

 

Já ho kupovat nebudu, druhé auto v rodině potřebuji větší. Zatím elektricky proháním svůj Peugeot Ion (aktuálně žena) a půjčený modrý Nissan Leaf z Bratislavy (já). Leaf nabíjím výhradně v práci nebo na jediné rychlonabíječce v Ostravě, obojí zatím zdarma. Peugeot Ion nabíjíme většinou doma co 2-3 dny nočním proudem (plná baterka na cca 136 km za 40,- Kč), ale daří se nám o víkendu využívat i sluníčkový proud z naší FVE, což je zase prakticky za nulu. Ostatně ve čtvrtek se rozjely nové zelené úsporám s podporou FVE na RD do 10 kW, a já hodlám mou FVE 3,6 kW rozšířit, tak na to musím mrknout. Akorát mám problém se zdravým pohybem, páč půjčený Leaf mne nutí jezdit s ním a ne na elektrokole, i když je hezky.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...

Dnes ježděno plně nabitým Peugeotem Ion (16 dílků baterie z 16, palubní počítač ukazoval dojezd 114 km) po Ostravě a Opavě, tedy včetně přejezdu po Nové Rudné 90-100 km/hod. a 80 km/hod . v Ostravě na místních 4proudovkách, s topením (venku +2 C, až kolem poledne to vylezlo na +12 C). Dorazil jsem zpátky s 1 dílkem baterie a 2 km dojezdu po ujetých 93 km. Spotřeba 16,13 kWh / 100 km (při nabíjení denním proudem 0,807 Kč / 1 km, při nabíjení nočním proudem 0,435 Kč / 1 km, ale nabíjeno včera zdarma). Právě dobíjím na pomalé nabíječce rychlostí 3,6kW za hodinu, zase zdarma. Už bych měl mít půlku baterie plnou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 3 týdny později...

O víkendu ujeto na plně nabitou baterii 16 kWh, dojezd 111 km, 12 dílků z 12 malým městským Peugeotem Ion s převahou čtyřproudovek (Rudná 80-90 km / hod.) na trase Ostrava-Havířov-Domaslavice a zpět s několika zajížďkami a zastávkami (vychladnutí interiéru) včetně kopců kolem Žermanické přehrady ve 4 lidech s plným kufrem (zpátky přepravky s jablky) při venkovních +5 až +8C a vnitřních při topení +16 až +20C pouhých 84 km. Po návratu dojezd 0 km a žádný dílek baterie. Spotřeba 19 kWh / 100 km. Holt je to autíčko do města a vysoké rychlosti v kombinaci s kopci a topením mu řádně provětrají baterku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...