Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Auto táhne na stranu - co s tím?


Ajap

Recommended Posts

Ahoj,

Po přezutí na zimáky mně auto (P308) táhne doleva. Ale aby to nebylo tak jednoduché:

Letňáky 225/45 R17

Zimáky 195/65 R15

Oboje pneu Continental, letní disky originál Peugeot, zimní nějaké no-name liťáky (Lantisi nebo tak nějak) za cca 2000Kč/ks.

Auto jsem kupoval na podzim 2010 a hned z autosalonu jsem ho odvezl na zimních gumách (195/65 R15). V průběhu zimy se mně párkrát zazdálo, že auto táhne malinko doleva, ale v závislosti na povrchu a sklonu cesty mně to přišlo jak kdy - někdy nepatrně doleva, jindy doprava, prostě normál.

V létě 2011 při cestě do Chorvatska jsem na úplně rovné a nové dálnici před Vídní zjistil, že auto opravdu táhne trochu doleva. Volant bylo třeba přidržovat nepatrně stočený doprava, aby auto jelo rovně. Ale fakt málo. Neřešil jsem to.

Po přezutí na zimáky na podzim 2011 už nebylo pochyb - auto táhne opravdu doleva. Ne až tak moc, ale jo. V průběhu zimy jsem to neřešil a na jaře 2012 jsem při přezouvání na letní nechal udělat geometrii. Mechanik našel lehce hnutou sbíhavost LP kola (překvapivě doleva:D). Kola přehodil do kříže - přední/zadní (letní gumy nemám směrové). Předpokládám, že geometrii dělal právě po tom přehození. A světe div se, když byl volant rovně, auto jelo rovně, na hrbolech nebo při prudší akceleraci měl ale volant tendenci stáčet se pro změnu doprava. Což je ale počítám právě nestejnoměrným sjetím gum. Navíc to jsou 225/45 R17, tam se prý pozná už skoro všechno...:myslim Navíc koncem sezóny, kdy se to lehce zhoršovalo, byly už gumy lehce rozvážené (kolem 120km/h při puštění plynu nebo na neutrál velmi jemně třepal volant, a to ještě ne vždy). Vzhledem k tomu, že jsem si toho všiml v září a v říjnu jsem přezouval, jsem s tím nic nedělal.

Před pár týdny jsem tedy přezul zase na zimní, přičemž mechanik přehodil přední a zadní kola, tentokrát ale ne do kříže, ale \"rovně\", protože zimáky směrové jsou. A světe div se - auto tahá zase doleva:bojim, a možná i víc víc, než loni. Teď už mně to přijde docela dost.:myslim

Dle logiky i dle mechoše to je opět nestejnoměrným ojetím gum způsobeným tou předtím špatnou geometrií. Když jsem ale zpětně koukl do protokolu, tak jsem našel, že o jednu setinu stupně mimo toleranci byla i sbíhavost LZ kola, odklon byl na hranici - s tím ale nic nedělal. Ještě je tam o stupeň mimo příklon LP i PP kola, s tím taky nic nedělal, ale na obou stranách je to úplně stejně, tak nevím, jestli to jsou špatná data, nebo to není důležité, resp. když je to stejně, tak to nevadí... :myslim

Podle toho protokolu jsem (řekl bych) levou stranou profičel nějakou díru a od té doby se mně křivě sjíždějí levé pneu. Tou sbíhavostí (možná i vzadu) se křivě sjely gumy a teď to tím pádem tahá, geometrie negeometrie. U letních se to trochu vykompenzovalo přehozením do kříže, zimní teď tahají furt.

No a teď co s tím?:myslim

1) Může být problém, že geo byla dělaná na gumách, na kterých se najelo +/- 10tkm právě s tou hnutou geometrií? Jak moc to může ovlivnit výsledek?

2) Má cenu dělat ji znovu na těch zimácích, na kterých auto táhne na stranu?

3) Může pomoct přehodit mezi sebou zadní nebo přední gumy (levá-pravá)? Které z těch dvou spíše? Protože jsou gumy směrové, znamená to demontáž/montáž 2 pneu z ráfku.

4) Pomohlo by udělat geo na nových gumách? Předpokládám, že minimálně v autorizáku Pežot by mohli mít na geometrii vlastní sadu nejetých kol. Oboje kola jsou sjetá cca z poloviny, takže se mně novou sadu kupovat nechce...

V příloze je ten protokol z geometrie. Dík za nápady a postřehy, omlouvám se za takový román:D

post-36785-14109627987868_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Změř hloubku vzorku na nynějších gumách na venkovní a vnitřní straně - ve stejných místech - a napiš.

Zadní náprava míří trochu doprava. Nevím, jestli se s tím dá na 308 hnout - jestli je v upevňovacích šroubech možnost s tím pohnout. Mohl by se někdo vyjádřit?

Zvláštní je, že příklony vepředu jsou shodné a přitom odklony jsou různé. Těhlice má jít v ose - že by to bylo ohnuté, nebo špatně nasazené? Anebo má 308 úplně jinak přední nápravu (to nevím, např. 407 má jinak).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel netuším, jak to má 308 dělané + v geometrii náprav se opravdu nevyznám. Ten přední odklon je v normě, byť je o něco jiný - jak velký to může mít vliv?

Když jsem gumy před nazutím měřil, tak mně minimálně (asi) jeden pár přišel více ojetý zvenku, než zevnitř. Bohužel si nepamatuju který, spěchal jsem a nevěnoval jsem tomu pozornost:mad:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem to oměřil. Na pravé straně jsou gumy OK - PP má rovnoměrně 6-6.5mm všude, zadní 5,5mm všude.

Ale LP má uprostřed a vevnitř 6,5mm, ale zvenku jen 5-5,5mm. LZ taktéž uprostřed a vevnitř 6mm, zvenku jen 5mm.

Takže obě levá kola jsou zvenku cca o 1mm více ojetá.

Kola jsou teď přehozená (přední byla 2 sezóny vzadu a naopak, označení reflektuje současný stav), strany zůstaly zachovány.

Tu ojetou (bývalou) přední bych chápal kvůli té sbíhavosti, ale co ta zadní? Pravda, dle geometrie je tam odklon na hranici, tak že by to bylo tím?

Ještě mě napadá, že cestou do práce mám jednu pravotočivou zatáčku, kterou si rád \"střihnu\" rychleji, ale to spíše na letních a ne až tak často...:myslim

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tím usazením (přesazením) zadní nápravy, to je dotaz do pléna, zde s tím má někdo zkušenost.

Když jsou přední kola nestejného průměru, nebo nestejně sjetá, má to velký vliv na táhnutí.

Pro začátek bych navzájem přehodil přední kola - levé a pravé - nebude pasovat směr otáčení, ale pro vyzkoušení dobré.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teď jsem si všiml, že píšeš, že údaje geometrie jsou staré půl roku. To je blbé, opravdu stačí jedna díra a vše je jinak.

Kola sjetá zvenku = míří dovnitř, tedy sbíhavost moc velká k sobě. To nekoresponduje s údaji naměřenými na geometrii (LP mířilo ven).

[upravil dne 7.11.2012 10:43 od P607Olda]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

Díky moc za péči, kterou mně věnuješ:papa

Kola nepřibržďují, teplá nejsou - to byla první věc, která mě napadla a kterou jsem kontroloval, když jsem zjistil táhnutí na stranu.

Koukám na ty naměřené hodnoty a u bez zaokrouhlení (měřil jsem vždy 3x):

Bývalé LP, nynější LZ: vně 5,2mm, střed 5,9mm a vnitřek 5,8mm. Takže rozdíl 0,6mm.

To bývalé LZ, nynější LP vychází jednoznačněji - vnějšek 5,2mm, střed 6,5mm, vnitřek 6,3mm. Takže opravdu rozdíl 1 - 1,3mm:myslim A odklon vzadu je na hranici směrem ven...

[upravil dne 7/11/12 10:15 od Ajap]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zadní náprava vypadá takto, takže je to svařenec. Nic se na ní nenastavuje. Zda jde uchycení 2 posunout v otvorech, to nevím, čekám, jestli se ozve někdo, kdo to ví.

Ve tvém případě je to směs detektivky a technického řešení.

Jak jsem psal, zaměň navzájem přední kola, anebo tam na zkoušku dej letní - jestli se táhnutí změní. Pokud by to pomohlo, tak bys ty zimní potom musel otočit na ráfkách a tím je zaměnit definitivně.

post-3499-14109627990776_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozdíl letní/zimní je, na letních, když byl volant rovně, tak auto jelo rovně. Na hrbolech nebo pod plynem mělo auto pro změnu tendenci táhnout doprava, přitom se doprava stáčel volant. Na PP kole bylo kolo původně z LZ - letní nejsou směrové...

Asi udělám dvě věci - nechám si udělat geometrii přímo v Pežotu s tím, ať to udělají na jejich nejeté sadě gum, ať to není nijak ovlivněno sjetím těchhle. Pak nechám prohodit přední gumy, abych částečně eliminoval to současné špatné ojetí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oj, pokud pod plynem táhlo jinam, tak jsou to silentbloky ramene!

Takže zkontrolovat vůle na podvozku, jinak nemá cenu dělat geometrii.

V Pežotu asi nebudou mít zásobní sadu gum. To, jestli máš během geometrie nasazené nové, nebo mírně sjeté gumy, nemá podle mého mínění vliv.

Ty letní gumy bys tam zkušebně mohl nahodit na ulici... heverem...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak říkám, letní jsem prakticky \"testoval\" doteď, na nich to táhlo doprava, bez plynu minimálně nebo vůbec, pod plynem výrazněji...

Silentblokem ramene myslíš ten silentblok č. 3 z obrázku? Tedy na zadní nápravě?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Může se silentblok \"bouchnout\" při projetí nějaké díry? Auto od té doby (co jsem zjistil, že to tahá) bylo na servisce, na podvozku nic nenašli... Ale jak ho moc kontolovali to nevím.

[upravil dne 7/11/12 11:44 od Ajap]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky. Koukám, že to stojí pár stovek:) Nicméně nejde mně do hlavy, proč to na různých pneu tahá na jednu nebo na druhou stranu:myslim Navíc to nemá najeto ani 40tkm a tahání doprava pod plynem začalo a zase skončilo přezutím na/z letní sady pneu.

Nechám to celé zkontrolovat včetně těch vůlí, potom udělat tu geometrii a pak uvidím, no:myslim Tyhle gumy už úplně nezachráním, nicméně snad to bude dělat míň a s novou sadou už to snad bude úplně ok.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...