Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Naftový motor na rastlinný olej


Ondrík

Recommended Posts

Trochu to oživím. Staré komůrkáče od PSA 1.8/1.9 D/TD nemají problém jezdit na friťák. Najel jsem na něj pár desítek tisíc km a žádný problém. Chce to ale dodržovat pár základních pravidel: 1) pokud je olej z friťáku a ne nový, tak filtrovat minimálně na 5 mikronů a méně(filtruju na 1 mikron)5 mikronů má filtr v autě a když to budete filtrovat hruběji, tak se akorát bude zasírat filtr v autě, 2) pokud možno předehřívat, aby olej tekl a nebyl hustý(v létě není potřeba, jezdí to na čistý friťák, v zimě ředit naftou, nebo benzínem),  3) mít Bosche, ne Lucase(někdo tvrdí, že mu jezdil Lucas na friťák bez problémů, ale většina lidí na něj nadává), 4) přetěsnit preventivně čerpadlo vitonovými o kroužky, protože obyčejné ti za chvíli na friťák ztvrdnou(jsou za pár korun, cca do 100 Kč na čerpadlo) a případně dát i nové hadice na naftu z materiálu, aby odolával bionaftě-koupí se v každých autodílech, 5) vozit s sebou pořád náhradní palivák!!!, protože se (hlavně použitý friťák) usazuje a tvoří kaly, které ucpávají filtr. To že je přicpaný filtr poznáš, že když na to třeba při rozjezdu z křižovatky, nebo do kopce šlápneš, tak to najednou má málo nafty a netáhne. Pak víš, že máš pár km, kdy budeš muset měnit a máš čas hledat příhodné místo. Není nic horšího, než když pospícháš a v 5 ráno se ti ucpe filtr a ty nemáš jiný a někde musíš být na čas. Jak už se tu taky psalo, na friťák nemá cenu jezdit(hlavně v zimě) krátké trasy. V létě jezdím jen na friťák a žádný problém. Je to asi jako s LPG a benzínem. Za studena na benzín a když se ohřeje, tak na LPG. Při krátkých trasách se v zimě prakticky neohřeje, je hustý, čerpadlo ho blbě rozpráší, houpe volnoběh, nejede a splavuje se do motorového oleje. Více info k tématu pro zájemce tady http://dieselpower.cz/forum/viewforum.php?f=9 Pročtěte to a najdete tam spoustu rad, postřehů a odpovědí na vaše otázky. Provoz na LPG má jistá specifika a na friťák je to taky tak. Kdo se bojí nesmí do lesa, chybama se člověk učí a vlastníma dvojnásob, to je ta největší studnice moudrosti. Časem se naučíte co a jak a pak už vám spousta věcí přijde samozřejmých a budete je tak prostě brát, není to nic složitého.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když už jste tu tuhle histórii probudili - pohádku o opičce a banánech znáte??

Chci-li mít opičku (auto), musím mít na banány, které opička vyžaduje. Dělat hrdinu, jak jezdím na friťák a přitom mít v autě náhradní palivák (umět ho kdekoli vyměnit na cestě), vyměnit hadičky, přetěsnit čerpadlo a při tom vše se neustále bát, kde mě ten škopek nechá viset - děkuju, to si umím najít i rozumnější zábavu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nepřeháněj a nestraš tady. Nesmíš tolik věřit všemu co o friťáku jedna paní povídala...Ten palivák mě v 5 ráno vyšplouchnul jen 1x, když jsem začínal na olej-moje blbost. Jinak ho měním cca 1-2x ročně, podle nájezdu km. Vložku filtru mám z Avie 31(taky filtruje na 5 mikronů, jako staré diesely PSA) cca za 50 Kč/ks, takže to neřeším. A nebojím se, že mě to někde nechá. Na zimu ředím benzínem. Cca do 5 stupňů 10 % benzínu, 5 až -5 stupňů 20 % benzínu a ještě to mixuju občas s trochou nafty a když je větší mráz, tak pak už jen nafta. Když cítím, že to přestává mít výkon, tak mám ještě cca 50-100-200km na výměnu, kdy se to postupně zhoršuje. Výměna paliváku je jednoduchá jako facka-vyšroubuju 4x imbus M5, vyměním filtr a zase zašroubuju, cca 5-7 minut práce.  Filtr si tady snad umí vyměnit každý a pokud ne, tak ať si na auto lepí rychlé pruhy a jiné tuzingové hovadiny,  jezdí na benzín a nikdy se nesnaží, v zájmu sebe i auta, ani otevřít haubnu. Pokud jezdíš na bionaftu, tak ti oddělá O-kroužky a hadičky ještě rychleji, než friťák.

Jo a ještě jsem zapomněl napsat, že pokud budete měnit palivové vedení od nádrže, tak je dobré dát silnější hadičku, protože studený olej hůře teče a čerpadlo má pak málo. Myslím, že jsem dával světlost 12mm. Často se montují podpůrná čerpadla hned k nádrži, asi je to hlavně na zimu dobré. Já jezdím bez něho a problémy nemám, ale ředím to a mám ohřev paliváku vodou. Na olej to i jede o něco lépe, než na naftu.

Pokud někdo chce, aby mu opička moc nežrala, jezdí často a dálky a nechce zbytečně platit jako mourovatý, tak se musí umět postarat a upravit/opravit pár věcí, být trochu šikovný a kutil a přemýšlet u toho a pokud sebekriticky uzná, že na to nemá, tak mu nezbývá nic jiného, než jezdit na naftu, nebo benzín a platit. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

v lete este ano ale v zime je to katastrofa  aj s nariedenim s naftou co viem tak na to kamarat jazdil a nestihal menit paliv filtre  samozrejme  nemal to upravovane na tento typ paliva 

Krtku, tvůj kamarád jezdil na nový, nebo použitý friťák? Pokud na použitý, tak musí filtrovat, přes punčochu je to málo! Filtruju přes LIAZácké filtry a pak ještě přes vodní 1mikronový. Nový řepkový olej, nebo slunečnice by neměly dělat problémy. Lepší je ředit benzínem.Zkus si to ve skleničce. Do první dej 10 % benzínu, do druhé 20 % a do třetí 30 %, protřepej a nech to někde venku na okně do rána. Sám uvidíš, jaký je rozdíl v tekutosti a podívej se na to i až bude mrznout, nebo to dej na noc do mrazáku a ráno uvidíš ten rozdíl. Ať si do auta dodělá nějaký předehřev, jinak je to naprd a jsou s tím jen problémy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jednu cvhilku o tom byle všude plno,ale když budu věnovat čas práci za kterou jsem dobře zaplacen,tak nemusím se zabývat tím,že budu někde doma něco filtrovat. Objíždět hospody,pokud nemáš vývařovnu ,čas tím strávený atd. Tak si raději tu naftu v klidu koupím.

A pak jde o to kolik toho taky namotáš za rok. A do novejch kár to nikdo nenaleje,jen do starejch šlupek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo jednu cvhilku o tom byle všude plno,ale když budu věnovat čas práci za kterou jsem dobře zaplacen,tak nemusím se zabývat tím,že budu někde doma něco filtrovat. Objíždět hospody,pokud nemáš vývařovnu ,čas tím strávený atd. Tak si raději tu naftu v klidu koupím.

A pak jde o to kolik toho taky namotáš za rok. A do novejch kár to nikdo nenaleje,jen do starejch šlupek.

Jasně, že je to o tom, kolik toho máš a za jakou cenu, jak v penězích, tak stráveným časem, ale to je tak u všeho. Pokud máš ale pravidelný přísun friťáku, starou káru a jsi aspoň trochu šikovný, tak se tahle možnost přímo nabízí. To byl jeden z 2 hlavních důvodů, proč jsem si koupil starý TD motor a ne HDi. Ten druhý je, že nevěřím piezákům. HDi motor je super, až na ty zkurvený piezáky...To si ale musí každý spočítat sám, jestli se mu to vyplatí, nebo ne. Na začátku je nějaká finanční investice do lehkých úprav palivového systému auta a hlavně do filtrace, odhaduju max. tak 3-5 tis. Kč, šikovné ruce a chuť do toho. Po vyjetí pár nádrží to máš zpátky, oproti naftě jezdíš cca tak za 1/2-1/3-1/4, záleží na ceně friťáku. Času s tím moc nestrávím, olej jen naleju do filtrace a jdu od toho, max. to občas zkontroluju, jak to protéká. Jakmile se olej přefiltruje na hrubo přes plátno od hranolek, strouhanky a koření, zapnu ohřev, nebo dám v létě na sluníčko, ohřeju cca na 30-40 stupňů a proženu přes další filtry a leju do kanystrů, nebo rovnou do nádrže. Občas akorát vyměním filtr, práce na chvilku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

HDI mi ve 406ce vydrželo do 350 000 km (kupoval jsem jí se 70 000 na tacho a nedělám si iluze, že by nebyla aspoň o 50 000 stočená), současná 306ka HDI má na tacho 250 000 km a vše na původních vstřicích. Osobně mi HDIčko přijde méně rizikové než stará vražda 1,9 TD, kde praskaly palice jak o život (velkým bonusem je i to, že HDIčko znatelně lépe jede než komůrkový diesel).

Upraveno uživatelem Medvěd
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je vše možné ,že jak u všeho,ale pokud se budu zabývat něčím smysluplným,třeba renovací veteránů,stavbě kol,lít podlahy,tak nemusím přemýšlet ,jestli budu na sluníčku ohřívat friťák,jestli ho mám v zimě ředit,jestli mám koupit další filtr z avie do puga,jestli pojedu pro olej,nebo jestli mi ho přivezou,jen tak mimo,za kolik ho kupuješ?

A kolik toho namotáš? Ale tady nás můžeš vodit za nos.

Upraveno uživatelem Milan+
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

HDI mi ve 406ce vydrželo do 350 000 km (kupoval jsem jí se 70 000 na tacho a nedělám si iluze, že by nebyla aspoň o 50 000 stočená), současná 306ka HDI má na tacho 250 000 km a vše na původních vstřicích. Osobně mi HDIčko přijde méně rizikové než stará vražda 1,9 TD, kde praskaly palice jak o život (velkým bonusem je i to, že HDIčko znatelně lépe jede než komůrkový diesel).

Ano, HDI, pokud je v pořádku tak jede určitě lépe, než starý 1.9TD motor a bere tak o litr méně. 2.1TD už je na tom výkonem cca stejně, ale má taky horší spotřebu a jeho slabší stránkou jsou rozvody. Mám kolem sebe pár lidí s HDi motorama, i mechaniků, kteří to opravují a pořád slyším jen nářky na piezáky, že musíš brát jen tu nejlepší a taky nejdražší naftu, jinak se ti podělá a ono se to podělá i na ní, apod. No a 16V a forďácké motory jsou kapitola sama pro sebe, to už ani nebudu komentovat...Mám v autě motor, který má najeto tak cca 500-600 tisíc, startuje na brnk a za novou plečku bych ho nevyměnil. Jediné, co budu asi muset brzo měnit je turbo, ale při těchto km se nedivím. U starého D/TD stačí jen hlídat dost vody, oleje a rozvody a je prakticky nesmrtelný, nafta mu stačí obyčejná, nebo friťák a víš, že vždycky dojedeš za pár korun a neřešíš nějaké desetitisícové opravy za nějaké kurvítko, které ani diesel nepotřebuje.

Ideál je ale samozřejmě kombinace obojího-rotačka a přímý (mechanický, ne piezo!) vstřik  :D

 

Ročně najedu tak 30 tisíc km, do nedávna jsem pracoval v Německu (+ještě to, co najedu po ČR, odhadem celkem 40-50 tis. km-doplnění) Olej kupuju tak mezi 5 a 7 Kč. Na jeden zátah přefiltruju tak 80-100l a strávím s tím cca do 30 minut práce. Jak říkám-naleju a jdu od toho a občas jen zkontroluju. Pak ohřeju a filtruju. Nad tím, jestli do toho mám lít benzín, nebo dávat na sluníčko nemusím vůbec přemýšlet-kouknu z okna a vidím. Filtrů vezmu vždycky tak 5, nebo 10 a je na dlouho vystaráno, pro 1 fakt nejezdím, to se nevyplatí  :) Na 1 nádrži (65l) ušetřím tak cca 1400 za cca 20 minut práce a to se i celkem vyplatí. Cesta 2x200km do Brna a zpět vyjde cca na 150 Kč, v naftě by to bylo cca 650 Kč, rozdíl je 500 Kč. Nějaký čas strávím dopravou oleje, ale nikdy nejezdím extra jen pro olej, vždycky spojím cestu s něčím jiným. Jasně, že na začátku, než si člověk vybuduje ty správné dodavatelsko-odběratelské vztahy :D , tak s tím nějaký čas stráví, ale dřív byla ceny nafty o dost vyšší a tak se to zase víc rentovalo.

Diesel je(býval a dle mého i má být) z principu nenáročný a jednoduchý motor a dneska se z něj všema těma hovadinama kolem stal jen přešlechtěný závodní kůň, který žere jen tu nejdražší naftu a má na sebe nalepenou takovou hromadu kurvítek, že žere pomalu víc jak benzíňák a stejně se tam každou chvíli nějaká kontrolka rozbliká, spadne do nouzáku, nebo se něco rovnou podělá a to nejsou opravy za pár stovek...

Upraveno uživatelem pepe276
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele - byly časy, kdy jsem jezdil sakra hodně (cca 8 - 10 000 km měsíčně s TDI od VW) a to mě žádnej friťák nenapadl už jen proto, že prostě nebyl čas (a ani chuť) se s tím crcat tak, jako popisuješ. Tehdy pro mne bylo prvořadý abych mezi stavem servis / servis najel co nejvíc a tedy jezdil co nejdýl.

Teď projedu 1 - 2 nádrže za měsíc a to mi fakt za popisované ondění taky nestojí (ono by mi to u HDIčka ani neprošlo), i kdybych ale měl v autě 1,9 D, tak prostě mám jinou životní filosofii než se bavit ceděním 80 l friťáku přes silonky

Upraveno uživatelem Medvěd
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doby, kdy jsem se honil, už mám bohudíky za sebou. Každý na to má jiný názor, to je normální, někdo má rád holky, někdo zase vdolky a někdo obojí :) S 80litrama se v 99 % nepatlám, většinou dělám na 1 zátah 200l sud a víc, ale jsem teď omezen velikostí nádrže filtrace a musím jí napouštět na víckrát. Mám už větší, předělám to. Přes silonky to opravdu necedím, to je jen ztráta času a nervů  :) Každý si musí spočítat čas, finance a jestli mu pak výsledný efekt stojí za to, ale to je tak u všeho. Mně to za to stojí, náklady rozumné, časová náročnost nízká a konečný výsledek slušný, takže spokojenost. Je mi jasné, že peníze se musí v prvé řadě vydělávat a tomu věnovat čas a nějaké šetření je v tu chvíli až druhořadé. Tohle beru jen jako příjemný bonus, ušetřené částky za naftu jsou příjemné, ale nikoho nespasí.

Upraveno uživatelem pepe276
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je jasné, že pro moderní motory je tato možnost mimo, ale pro toho, kdo má slušný nájezd, motor, který se dá takto provozovat a prostor, kde to dělat, tak je to podle mě smyslupná vola. Podobné to je třeba s topením dřevem. Ano topit dřevem je levnější, ale spotřebuje to čas. A vím o autech, který s tím mají i méně problémů než u pepeho.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 1 rok později...
On 6. 4. 2014 at 4:12 PM, hardhouse.trip said:

Já měl na 306 1.9D provoz na přepálený olej, žádné ředění, jezdil jsem s tím cca 3 měsíce a bez problémů :aut

Troška to tu oživím :D mozem sa spytat preco ste na tom jazdil len 3 mesiace?? pokazilo sa kvoli tomu nieco?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...