LK7R

Váha vzduchu - oprava?

40 posts in this topic

Tak sem se rozhodl, ze se pustim do zasluzne vyzkumne prace pro celou Peugeot obec. Vzhledem k tomu, ze kazdy treti problem se starsima Peugeotama je ohledne vahy vzduchu, rozhodl jsem se na to mrknout z blizka.

Rozebral jsem jednu nefunkcni vahu a lokalizoval potenciometr ktery urcuje odporove hodnoty na konektorech.

Bylo mi receno, ze maly tistak po kterem pacicka jezdi je na vine vseho. Po blizsim prozkoumani je videt, ze je lak na tistaku vyskrabany pohyblivou pacickou a ze jsou kontakty obnazene, ale ne prerusene. Z toho jsem usoudil, ze by melo pomoci kontakty necim opet zabarvit aby nebyl kontakt primy (myslim, ze to funguje na principu indukce).

Tuhle teorii vyzkousim na sve 205 GTi po otmhle vikendu a uvidi se jestli to pomuze. Jinak sem zmeril jakej odpor ma ktera vetev toho tistaku takze ciste teoreticky by se dal udelat jinej ten tistak.

Problemek je v tom, ze odpory jsou reseny odporovymi plisky, ktere nejspis nepujdou jen tak sehnat.

Zkousel jste nekdo do tohodle problemu take proniknout?

pokusim se prilozit foto toho tistaku.

http://www.suppcom.cz/peugeot/vaha_pcb.jpg

[Editován dne 22/1/04 LK7R]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snah sa ceni , ale v tomto pripade to bude asi zbytocne. Ak som dobre pochopil tak chces zalakovat to cierne po com beha ten bezec. Skus to spravit a uvidis, som presvedceny ze s tym autom nepohnes. Prave ze tam musi byt 100% kontakt medzi bezcom a odporovou drahou. S induktivnym snimanim to nema nic spolocne. Cela chyba na tychto doskach byva v tom ze sa tato cesticka vyderie a ma to potom blby odpor a riadiacka je z toho mimo, ale bo sa niekde plosak zlomi. A taktiez tu dosku je dost velky problem vyrobyt lebo nema clovek doma technologiu na nanasanie odporovej vrstvy. Ta cierna sranda na plosaku je praskovy uhlik zmiesany s nejakym lepom. Cele sa to nanesie na dosku a to co tam vidis take pozdlzne ciarky ako keby tam nieco bolo vypalene tak to sa laserom doladuje odpor na spravnu hgodnotu. Tak asik tolko. Ja pracujem ako vyvojar elektrikar a uz nejaku dobu o suciastkach a ich zloyeni nieco viem. Len tak schvalne skus to spravit tak ako si chcel a uvidis. Nic tym nepokazis a budes mat nejaku skusenost navyse. Daj vediet ako to dopadlo , mozno som sa mylil. :D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak to rozhodne ver jofovi ze by jsi s tim autem nepohl. Je to vyrobeny na keramickem substrate Al2O3 tlustvovrtvou technologii. Ty stribrny obrazce jsou vodive cesty a ty zeleny odpory, ty cerny cary v tech zelenych vrstvach svedci o trimovani neboli dostavovani jednotlivych odporu na presnou hodnotu. No a ta cerna vrstva je vlastne kontakt po kterem se pohybyje jezdec ktery je umisteny na klapce a musi spojen s touto vrstvou s minimalnim odporem.Taky jsi si urcite vsiml ze ta cerna vrstva je rozdelena na nekolik segmentu ktery museji byt navzajem odizolovany, pokud by mezi nekterymi segmenty vznikl spoj tak ti to bude cely fungovat naprosto spatne protoze v tom delici (tak jsou zapojeny ty odpory) vlastne jeden vyradis a tim nastavis vsude jiny hodnoty. Toto je cely vyrobeny technologii sitotisku.

Tak a ted co pro to muzes udelat. Jedna z variant je ze opatrne vycistis tu cernou drahu napr. izopropylalkoholem nebo si koupis spray primo na cisteni kontaktu. Jezdce ktery je umisteny na klapce predpruzis aby dokonale jezdil po povrchu, ale neprezen to zase moc nebo tam vydres casem drazky. Pokud by ta cerna vrstva byla uz vydrena tak by jsi ji musel nejakym zpusobem obnovit, prodavaji se elektrovodivy laky atd,ale nevim jestli by to na tom drzelo a jakou by to melo zivotnost, ale nezapomen ze by jsi musel \"vybarvit kazdej segment zvlast\". .Jinak je tu jeste moznost ze by jsi si nechal vyrobit sito s pozadovanym obrazcem, nanesl jeste jednu vrstvu a nechal v peci vypalit.:)

Jo taky bych doporucoval na tuhle zalezitost nesahat mastnejma rukama a pokud mozno velice dobre utesnit tu krabicku ve ktere je to umisteny, napr. zvenku silikonem.

Tak preju at to pracuje bezchybne.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo a jeste neco.... kdyby jsi vedel ze o to bude zajem a da se to prodat za nejakej slusnej peniz tak bych to mohl aji vyrobit ale chce to alespon 100ks aby se zaplatily ty sita a rezani substratu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano, ano, jedina mozna oprava v domacich podminkach je vycistit tan plosnak (teda jenom ty kovovy kontakty) a vhodne predpruzit toho jezdce, co po nich jezdi. Vyrabet neco podobneho amatersky, je utopie. A zadavat to nekomu je podle meho nazoru taky neekonomicke, protoze co se sto kusy a nevim jestli vsechny snimace vahy vzduchu v peugeotech jsou stejne.

Nedavno jsem se dozvedel zajimavou vec. V automobilovem prumyslu si kazda automobilka nechava dodavat zvenci identicke soucasti (je rec o elektronice, senzorech, atd) minimalne od dvou, spise vsak od vice vyrobcu. Cili ty soucastky jsou zvenku zamenne, ale uvnitr muze byt neco uplne jineho. Ale to jen tak, pro zajimavost. Me to udivilo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dekuji za osvetleni.

Kazdopadne by bylo zajimave na kolik by ten tistak vysel pri 100ks. Co se tyce sitotisku tak pokud neni nejaky totalne specialni pozadavek na nej tak sem schopnej zajistit tisk na sitotisku v podstate temer zadarmo.

Prosim uved tady do fora na kolik by vysel ten tistak v takoveto male serii. Pokud by to bylo do 500 za tistak tak si myslim, ze i tak by to bylo zajimave. Vzhledem k tomu kolik stoji nova vaha ... (levnejsi 8500 a ten druhej typ cca 13500) ...

Popripade poslat kontakt na firmu ktera by to byla schopna vyrobit. Osobne jsme videl zatim dva druhy tech tistaku. Podle velikosti vahy byl i jinej tistak.

Diky za spolupraci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pani vela zdaru. Ak sa to podari tak isto si jednu vahu kupim aj za tych 13000 koruniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jeste mensi oprava.... ten cernej oblouk po kterem jezdi jezdec je z jedne casti a ne rozdelen na segmenty jak jsem tu psal a je taky z odporove vrstvy a tudiz ty jednotlivy zeleny odpory meni charakteristiku teto vrstvy. Proto jaka koliv oprava tim ze by jsi neco nanasel na tuto vrstvu je vyloucena z duvodu zmeny geometrickych rozmeru teto vrstvy a tim padem i odporu. Proto zbyva jen cistit.

Jinak ta vyroba si myslim ze by se pri velkych seriich vlezla do radu sto korun a mozna i min. Ale ovsem opravdu pri velkych. Musis si sehnat pasty na tisk vodivych a odporovych vrsteva jedna tusim 100ml se pohybuje v cenach 5000 kc, ale je fakt ze s tim toho udlas strasne moc. No a pak jeste ty sita.. budes potrebovat 4, protoze jedno na vodivou vrstvu,jedno na odporovou, jedno na tu odporovou toho oblouku a pak jeste jedno na tu kryci (zelenou). Pokud znas nekoho kdo dela sita tak ti rekne co to stoji, ja tusim aspon 2000 za jedno kvalitni...... No takhle se to zda byt jednoduchy ale musis to vsechno presne namalovat a propocitat, to by ale jeste nebyl ten problem. Zadrhel je v tom trimovani. Ta odporova draha je nejakym zpusobem nastavena a to si nejsem jist presne jak 2 varianty:

1, je nastavenej urcitej prubeh odporu bez ohledu na to s jakou konkretni klapkou to spojis.. jednodusi varianta a realna pro to aby se to dalo vyrobit

2, kazda tato draha je dostavovana pri vyrobe celku presne na kazdou klapku podle vahy proudiciho vzducu tedy kalibraci primo na hmotnost vzduchu... no a to je trochu nerealny na vyrobu:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petr X > takze nejsi schopen alespon zjistit na kolik by to realne vyslo? Kdyby alespon na webu byla nejaka druhovyroba nebo neco .... ale tohle je proste brutal ... :(

cisteni mi asi uz nepomuze protoze jsou ty drazky vyjezdeny ... coz je v (_|_)

Ptat se asi na to jestli nema nekdo vahu ve skvelem stavu za prijemne penize nema smysl ...

Mi nerikejte ze se to neda nejak vymyslet ... :( ... vdyt je to motor z osmdesatych let ... mozna i dal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podle me by to nebylo zase tak drahy kdyby jsi potreboval pouze jeden kus a rekl by jsi si tak ted bud vyhodim 8.500 za novou vahu vzduchu,nebo ji koupim na vrakaci za 1000 a nebo si do ni dam novou odporovou drahu za nejakych 300Kc.

Tady jde hlavne o to riziko aby nekdo vzal balik a dal to do toho a cekal ze se to vrati. Napriklad abych ti mohl zajistit cenu 300 kc tak bych potreboval aby se toho vyrobilo aspon 300 ks. No a kdyz by to mnzstvi bylo treba 1000 ks tak by cena mohla byt treba 100 Kc. Znam spoustu firem co se zabyva vyrobou plosnych spoju (obdoba) a ty ti reknou... zalezi na velikosti serie........zkratka mas jisty fixni naklady a ty predstavuji navrh a vyrobu tech sit, vyvoj atd, at vyrobis jeden kus ci 1000 jsou porad stejny. No a pak variabilni naklady a v tech se promitne cena materialu kterej na tom je.. .Kdyz zjistis ze je momentalne na trhu poptavka po 1000 ks tak to bude stat par susnnu...

Jinak vyroba techto zalezitosti byla trendem hlavne v 70. letech.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oddie >> prijemne penize jsou kolem max 3000 pak uz by to bylo hodne veliky zhodnoceni toho auta (GTI 1,6 86\')

Petr X > ses teda schopnej sehnat nabidku na nejake mnozstvi? dejme tomu 100, 500, 1000 ks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mě by se ta mrcha váha taky hodila, ale peníze co tu píšete jsou šíleností... Uvážím-li, že se dá koupit raněná 205 třeba za 5000kč. To asi radši budu jezdit s kolísajícím volnoběhem než takto zhodnocovat vůz. :o(((

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kdyby to byl jen volnobeh tak by me to tak nebralo ... horsi je ze to dela problem kolem 3000 otacek ... a to je zrovna misto kde ma nejvetsi zatah pokud mas vahu ok. Taky je otazka jak to auto beres ... ja ho beru spis jako sportovni nacini nez jako dobravni prostredek ... ;)

Ja to toho penize rvu protoze se s tim da krosit hodne moc ;) a je to zabava to ridit. Kdybych mel brat ze to zhodnocuju tak uz sem to pokropil svetcenou vodou a pustil do strze :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dam vam jeste jednu radu ale opatrne...

Kdyz nejakym zpusobem premistite drahu toho jezdce napr. o milimetr blize stredu tak to bude jezdit po jeste nevydrene draze a bude to fachat OK. Ale zkousel bych to radej na necem starsim, protoze jak ulomite ten pohyblivej kontakt jste v haji......

Jinak na tu presnou cenu se budu muset optat... kolik presne stoji ta keramika a rezani... standartne se to totiz dodava v rozmeru 50*50. Ale ceny se vetsinou dojednavaji v zavislosti na velikosti objednavky no a pasty...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Covece to je fakt dobrej napad ohledne toho posunuti. Na to mrknu jestli by to neslo nejak ... misto na to je jak to ukotvit zajimavy ... no zavolam kamosovi at to testne. Jinak co se tyce toho zjistovani cen tak mi kdyztak posli nejkej kontakt kde se to da optat a ja si to zjistim a obtelefonuju. Ale pokud jsi tam s tema lidma neco delal tak by to bylo lepsi kdyby jsi mohl nejakou poptavku hodit ty.

Ja tedas zatim zkusim to s tim posunutim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LK7R: nepatrne zbrousit plosnak dole, tim se ti to posune kousek OD stredu, pokud plosnak neni uchycen v nejakych bodech, ktere by ho presne vymezily; ale musela by to byt jemna hodinarska pracicka :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nechci ti to nijak zavrhovat ale v ramci toho ze je to korundova keramika tak to asi nepujde zas tak lehce brousit a je to taky docela krehky.... no a kdyz ti to praskne jsi v pr....

Share this post


Link to post
Share on other sites

LK7R: No beru to stejně jako ty. Autu, které žere 11 l se dopravní prostředek moc řikat nedá. Mě to jede úžasně, jenom ten volnoběh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.