vitin

Svícení a různé zlepšováky.

34 posts in this topic

Nevím jak kdo z vás, ale já mám pořád problémy se svícením ve dne. Když někam vyjíždím, tak nikdy nezapomenu, ale pokud něco vyřizuju a pořád popojíždím po městě, stává se mi, že zapomínám na světla. Přemýšlel jsem že koupím tu blbost, co světla automaticky rozsvítí, ale přijde mi to nepraktické. Když se hrabu v autě a startuji motor, pořád by to rozsvěcovalo světla a nebo při pojíždění někde v kempu by to svítilo po okolí naprosto zbytečně. Přemýšlel jsem o něčem jiném a nakonec mi jako nejlepší řešení připadlo, že si udělám varovné světlo přímo do přístrojovky. Vyřešila to červená blikající dioda, odpor a obyč.dioda. V panelu Peugeot 306 je plno nevyužitých kontrolek, jako nejlepší mi připadla kontrolka Parking asi na automat. Lihobenzínem jsem z fólie odstranil značku P a červenou barvu v tvaru kolečka, takže tvoří průhledný terčík v červeném poli. Protože dioda je červená, terčík svítí jasně červeně a okolí s původní barvou je tmavší. Jinak by byla celá kontrolka moc tmavá. Takže po zapnutí klíčku mi kontrolka bliká a zhasne až když rozsvítím světla a místo ní se rozsvítí kontrolka potkávaček. Je to perfektní a levné řešení, to blikání nejde přehlédnout a i když je někdy schováno za pootočeným volantem, okamžitě po srovnátí kol vám to bije do očí, takže na světla už nejde zapomenout a nesvítím zbytečně po každém nastartování auta.

Pokud bude zájem, vložím sem návod a fotky, jakmile panel vyjmu z auta, kam jsem ho dal na zkušební provoz. Osvědčil se a tak ho musím vyndat a dodělat to na pevno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No. A není lepší automatické rozsvěcení svetel v kombinaci s vypínačem, kterým lze vyřadit z činnosti? Normálně jej necháš zapnutý a tedy se rozsvěcí automaticky, a když se potřebuješ hrabat v autě a často startovat (kolikrát - jednou za dva roky??? ), tak si to můžeš vypnout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No já viděl automat jen bez vypínání a co se týká pracnosti, vyjde to na stejno. A nemusím nikam cpát další krabici. Ale to je na každém, co se mu jeví lepší. Když s tím vidím souseda v zimě startovat, kdy motor ještě pořádně neběží a auto už svítí, nezdá se mi to šetrnné vůči baterce a díky většímu výkonu alternátoru ani vůči motoru. A pokud to bude zařízení s vypínáním, je potom zbytečné a zrovna tak je můžu zapomenout zapnout, jako ta světla.

[upravil dne 27.2.2008 vitin]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oddie: Nojo, ale to není tak hi-tech jako v případě vitina.

Vitin: Určitě dej fotky a návod, já se rád podívám.

Ještě větší hi-tech by bylo, kdyby to blikalo, jen když auto jede. Nebo pípalo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, fakt dobré úvahy, jen co je pravda. Když bude automatické rozsvěcení s vypínáním, tak rozhodně ne proto, aby se vypínalo pokaždé, to by jaksi nemělo žádný smysl, že. To je tam, když už, jen pro ty případy nouzové - typu potřeby více startování za sebou v servisu, nebo kalamitě a uvíznutí někde v zimě, kdy je třeba nechat běžet motor. Kvůli ničemu jinému. Já tu možnost vypnout automatiku použiju jestli jednou do roka tak moc, jinak je normálně zapnutá a k nezaplacení... než na to furt myslet, případně za slunečného dne tu kontrolku přehlédnout.

Jinak vypínač se dá předřadit před každou dodělanou - přídavnou - automatiku, nevím v čem je problém. To je otázka jen toho, kdo to montuje.

Co se týče té šetrnosti vůči baterce a vůči motoru, to je a) kravina b) na mé automatice je asi 5s zpožďovač, takže se světla rozsvítí až poté, kdy motor už 5s běží (resp. 5s poté, co naběhne dobíjení, protože je to pověšené na něj).

Jo a jen tak mimochodem - pro starší křápy typu 205, 309, 405, ale i 306, 406 a 806 je použití rozsvěcecí automatiky vhodně i proto, ža se u těhle aut ty páčky světel docela se*ou, takže když jí nebudete pro denní svícení používat, neodejde vám tak rychle. A že stojí nová 3x tolik než ta automatika i s montáží...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Ticcino

Oddie: Nojo, ale to není tak hi-tech jako v případě vitina.

...

No, to opravdu není :D v podstatě je to jen nudná krabička:

post-0-14109599200333_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ODDIE: Vzhledem k velikosti terčíku a blikání ji nepřehlídneš ani za slunečna, toho se nebojím. No a montovat tam ještě vypínač navíc, to je potom ta kontrolka jednodušší.

TICCINO: to rozblikání za jízdy by taky šlo vyřešit, hlavně při elektronickém rychloměru. ;)

Ona ta kontrolka může mít i odstrašující efekt na zloděje, dá se napojit na stálé napětí a potom bliká imrvere, dokud nerozsvítíš světla. Měl jsem to tak pár dní, ale pak jsem to udělal až po zapnutí klíčku. Ono přecejen když tam něco bliká, tak ti míň zkušení zloději jdou radši dál.

Ale to je jen další řešení nějakého problému, každý si vybere to své a nevím proč se někdo tak čílí nad jiným řešením.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: oddie

No, fakt dobré úvahy, jen co je pravda. Když bude automatické rozsvěcení s vypínáním, tak rozhodně ne proto, aby se vypínalo pokaždé, to by jaksi nemělo žádný smysl, že. To je tam, když už, jen pro ty případy nouzové - typu potřeby více startování za sebou v servisu, nebo kalamitě a uvíznutí někde v zimě, kdy je třeba nechat běžet motor. Kvůli ničemu jinému. Já tu možnost vypnout automatiku použiju jestli jednou do roka tak moc, jinak je normálně zapnutá a k nezaplacení... než na to furt myslet, případně za slunečného dne tu kontrolku přehlédnout.

Jinak vypínač se dá předřadit před každou dodělanou - přídavnou - automatiku, nevím v čem je problém. To je otázka jen toho, kdo to montuje.

Co se týče té šetrnosti vůči baterce a vůči motoru, to je a) kravina b) na mé automatice je asi 5s zpožďovač, takže se světla rozsvítí až poté, kdy motor už 5s běží (resp. 5s poté, co naběhne dobíjení, protože je to pověšené na něj).

Jo a jen tak mimochodem - pro starší křápy typu 205, 309, 405, ale i 306, 406 a 806 je použití rozsvěcecí automatiky vhodně i proto, ža se u těhle aut ty páčky světel docela se*ou, takže když jí nebudete pro denní svícení používat, neodejde vám tak rychle. A že stojí nová 3x tolik než ta automatika i s montáží...

Jo jo to máš sice pravdu.

Ale já bych potřeboval něco naprosto jednoduchý \"blbuvzdorný\" s časovou prodlevou - dýzl - pro svou ženu a dcery - nemáte někdo něco /jedná se o ten krám 306/??

Bude to naprosto jednoduchý ale nechce se mi bádat abych navymejšlel zbytečně něco co už někdo má dávno vymyšlený ??:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: myryn

...Ale já bych potřeboval něco naprosto jednoduchý \"blbuvzdorný\" s časovou prodlevou - dýzl - pro svou ženu a dcery - nemáte někdo něco /jedná se o ten krám 306/??

Bude to naprosto jednoduchý ale nechce se mi bádat abych navymejšlel zbytečně něco co už někdo má dávno vymyšlený ??:myslim

Těch krabiček na fotce už tu po klubu jezdí pár desítek - kdo hledá najde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Když už bych tam chtěl automat, tak nebudu kupovat zbytečnou krabici s dvěma zbytečnýma relátkama navíc, když můžu udělat jednoduchý tranzistorový nebo integrovaný obvod, který mi bude spínat relé stávající. A nebudu si tím zadělávat na problém zbytečným navyšováním součástek, které jsou poruchové.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro ty, kteří by to náhodou na nějakých starších autech chtěli řešit podotýkám, že většina starších verzí výše vyjmenovaných aut, stejně jako spousta jiných aut z té doby NEMÁ ovládaná světla přes relátka, nýbrž jsou spínána přímo přes tu páčku. Tudíž když tam náhodou chcete nějaké to automatické rozsvěcení dodělat, stejně musíte relé použít, a je to koneckonců velmi vhodné, neboť především na 205/309/405 ta páčka kvůli dennímu svícení dost často vyhoří.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jj urcite je lepsi pouzit relatko a usetrit tim zivot pacce, ono to rele je daleko daleko mene poruchove nez ta packa, spinat svetla tranzistorem, to by chtelo poradne vykonny tranzistor a taky poradny chladic k nemu, kdyz vezmes ze proud ktery tam prochazi je minimalne 10A

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: oddie

Původně zaslal: myryn

...Ale já bych potřeboval něco naprosto jednoduchý \"blbuvzdorný\" s časovou prodlevou - dýzl - pro svou ženu a dcery - nemáte někdo něco /jedná se o ten krám 306/??

Bude to naprosto jednoduchý ale nechce se mi bádat abych navymejšlel zbytečně něco co už někdo má dávno vymyšlený ??:myslim

Těch krabiček na fotce už tu po klubu jezdí pár desítek - kdo hledá najde...

Tož díky, zkusím zpětně probádat fórum. :papa :papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak trosku prrrrrrr, zacina sa tu viest zavazdajuca debata. Je jasne, ze tam kde nie je rele na spinanie vykonov a su spinane cez akesi kontakty je lepsie ho dodat alebo pouzit na spinanie tie tranzistory. O poruchovosti rele, zalezi na tom akej kvality a CENY je. A rozdiel medzi relatkami je ku*va velky koho by to zaujimalo nech napise PM. A tranzistory IRF 5230 je na 14A cena kolo 30Kc, IRF5210 40A 40 Kc IRF4905 70A 35kc napatie maju vsetky nad 50V. Len treba dat pozor pri indukcnostiach, ktore tranzistory a skoro vsetka elektronika z PN prechodom nema rada. Takze cpem vsade k indukcnostiam rychle diody a kondenzatory na zachytenie napatovych spiciek, ktore tam pri vybijani indukcnosti vznikaju. A z IRF5210 spinam jednosmerny derivacny motor spickovy prud na kotve je 40A pri 24V a drzi v pohode a chladic, kus plechu hlinikoveho 40x40x5 a je vlazny ked dobre navrhnete odpory ku Gate a je otvoreny tak sa skoro nehreju. A co sa viac oplati ci rele alebo elektronika. Rozhodne pre prilezitostnych elektrotechnikov rele (jednoducha instalacia ale vacsia cena) a pre niekoho kto si vie navrhnut kus obvodu tranzistory mensie naklady a spolahlivost tiez dobra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: El-Chio

Tak trosku prrrrrrr, zacina sa tu viest zavazdajuca debata. Je jasne, ze tam kde nie je rele na spinanie vykonov a su spinane cez akesi kontakty je lepsie ho dodat alebo pouzit na spinanie tie tranzistory. O poruchovosti rele, zalezi na tom akej kvality a CENY je. A rozdiel medzi relatkami je ku*va velky koho by to zaujimalo nech napise PM. A tranzistory IRF 5230 je na 14A cena kolo 30Kc, IRF5210 40A 40 Kc IRF4905 70A 35kc napatie maju vsetky nad 50V. Len treba dat pozor pri indukcnostiach, ktore tranzistory a skoro vsetka elektronika z PN prechodom nema rada. Takze cpem vsade k indukcnostiam rychle diody a kondenzatory na zachytenie napatovych spiciek, ktore tam pri vybijani indukcnosti vznikaju. A z IRF5210 spinam jednosmerny derivacny motor spickovy prud na kotve je 40A pri 24V a drzi v pohode a chladic, kus plechu hlinikoveho 40x40x5 a je vlazny ked dobre navrhnete odpory ku Gate a je otvoreny tak sa skoro nehreju. A co sa viac oplati ci rele alebo elektronika. Rozhodne pre prilezitostnych elektrotechnikov rele (jednoducha instalacia ale vacsia cena) a pre niekoho kto si vie navrhnut kus obvodu tranzistory mensie naklady a spolahlivost tiez dobra.

Nemáš, prosím, nějakej dobrej - jak sem říkal \"blbuvzdornej\"

vyzkoušenej návrh ?? HELP.

[upravil dne 27.2.2008 myryn]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: El-Chio

Tak trosku prrrrrrr, zacina sa tu viest zavazdajuca debata. Je jasne, ze tam kde nie je rele na spinanie vykonov a su spinane cez akesi kontakty je lepsie ho dodat alebo pouzit na spinanie tie tranzistory. O poruchovosti rele, zalezi na tom akej kvality a CENY je. A rozdiel medzi relatkami je ku*va velky koho by to zaujimalo nech napise PM. A tranzistory IRF 5230 je na 14A cena kolo 30Kc, IRF5210 40A 40 Kc IRF4905 70A 35kc napatie maju vsetky nad 50V. Len treba dat pozor pri indukcnostiach, ktore tranzistory a skoro vsetka elektronika z PN prechodom nema rada. Takze cpem vsade k indukcnostiam rychle diody a kondenzatory na zachytenie napatovych spiciek, ktore tam pri vybijani indukcnosti vznikaju. A z IRF5210 spinam jednosmerny derivacny motor spickovy prud na kotve je 40A pri 24V a drzi v pohode a chladic, kus plechu hlinikoveho 40x40x5 a je vlazny ked dobre navrhnete odpory ku Gate a je otvoreny tak sa skoro nehreju. A co sa viac oplati ci rele alebo elektronika. Rozhodne pre prilezitostnych elektrotechnikov rele (jednoducha instalacia ale vacsia cena) a pre niekoho kto si vie navrhnut kus obvodu tranzistory mensie naklady a spolahlivost tiez dobra.

Souhlas ....

Moje RC lodička i autíčko bere na motoru 40-50A a většinou se to reguluje přes IRFxxxx ... a pokud někdo dělá do elektroniky, tak přes elektronické spínání si už vyhraje ... může to například rozsvěcovat/zhasínat postupně pomalu :D

Pak by se chlubil jak šetří žárovku :super pokud teda nemá xenon :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: myryn

Nemáš, prosím, nějakej dobrej - jak sem říkal \"blbuvzdornej\"

vyzkoušenej návrh ?? HELP.

[upravil dne 27.2.2008 myryn]

Neviem co by si presne potreboval, rozmysli si presnu specifikaciu toho co by to malo robit a nieco sa vymysli ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: TiborTeam

Souhlas ....

Moje RC lodička i autíčko bere na motoru 40-50A a většinou se to reguluje přes IRFxxxx ... a pokud někdo dělá do elektroniky, tak přes elektronické spínání si už vyhraje ... může to například rozsvěcovat/zhasínat postupně pomalu :D

Pak by se chlubil jak šetří žárovku :super pokud teda nemá xenon :D

jj presne, staci tam dat nejaky procesor za 40Kc nieco ako ATTINY a moze to robit na co si len spomenies aj v sucinnosti z ostatnymi prvkami. Cize za 150Kc sa da spravit take ovladanie svetiel ze mozes po nociach pouzicat auto na osvetlovanie koncertov :aut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mosfety IRF jsou přímo ideální jako spínače, jejich cena je nízká, zaberou menší prostor a jak už bylo psáno, dají se s nimi vymyslet různé obvody a ochrany, kterým se relé nemohou nikdy rovnat. Zrovna před týdnem jsem letoval relé zadního stěrače, kde se od zavírání dveří asi uvolnil FAST kolík od plošného spoje, jednou to šlo, podruhé ne a kdyby to byl někdo, kdo nerozumí trochu elektrice, kupoval by nové relé za plno peněz.

Mosfety můžu řídit stejnosměrné motory, navrhnout měniče napětí a podobně. A co se týká indukčních špiček, ochrana není tak složitá a jsou i tranzistory, které je mají už zabudované - TEMPFET, SMART - FET atd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.