Sign in to follow this  
Followers 0
Ladis

3 relátka na spínání ventilátorů u chladiče

26 posts in this topic

Nazdárek fšici.

Nedokázal by někdo osvětlit funkci tří relátek na spínání dvou ventilátorů před chladičem.

Na podzim mi v koloně na dálnici neseply žádný z nich, mrklo na mně oko přehřátí.

Minulej víkend jsem si s tím hrál a podle kabelů a propojení jsem si nakreslil schema a vůbec tomu nerozumím. Budu mít asi špatný čidlo teploty v chladiči, v létě mi ten první ventilátor jel. Ale nechápu, jak to mohlo jed, protože co mi vzniklo na papíře nedávalo vůbec smysl. A to si myslím, že elektrice přiměřeně rozumím. Dvě relátka byly teněř plonkovně zapojený a to poslední spínalo oba dva ventilátory současně .... ???

Přitom se zdá, že elektrika je původní a nikdo se v tom nevrtal. A proč jsou vlastně 3?

Dva ventilátory, dvě relátka ..... Mnělo by se šetřit, doba je zlá a lidi ještě horší :)

Nemá někdo zapojení či nějaké zkušenosti s tímto?

Určitě by hodně bodlo.

Díky všem za svoje názory.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Už se řešilo. Na první stupeň maj běžet oba vetilátory v sérii - tedy poloviční rychlostí, na druhý stupeň asi jeden naplno.

Já mám vymyšlené schéma zapojení, na tři relátka, tak, že na první stupeň běží oba větráky v sérii (poloviční rychlostí), a na druhý stupeň oba naplno. Je to na jedno spínací a dvě přepínací. Bohužel, to schéma mám v hlavě, příp. na papíře - a dostat to na net je pro mě dost problém :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mám pocit, že to zapojení do serie není zrovna š?astný pro motory ventilátoru. Proud je pak na každý z nich poloviční.

Já mněl za to, že se má spustit naplno napřed jeden a ten když nestíhá, teplota chl. kapaliny stoupá, tak se sepne ještě ten druhý.

Je více těch teplotních čidel a spínacích teplot. Dokonce jedno z nich spíná až při 102 na druhý režim. A navíc v tom francouzi mají trošku bordel, protože v jednom ročníku a motoru může být použito více typů. A dvouvětráková verze čidla za 500 kč :( To tam asi lupnu dvě ze Škodovky a bude to vyřešený.

Skouknu do hystorie diskuze, snad mně něco spásného osvítí :)

Oddie, díky za reakci...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ladis: mně se to zdá dobrej nápad, i na tu poloviční rychlost se ten motor vpohodě uchladí, když jsi v koloně.

Pokud to tam nechceš, dej čidlo ze škodovky + jedno relátko a oba větráky paralelně, a uchladíš to vždy a za pár vteřin - akorát to dělá větší rámus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zapojeni podle Oddieho by mohlo vypadat nejak takhle:

vetraky1.gif

Co Ty na to, Oddie?

Ladis: Pri zapojeni do serie je proud stejny - napeti se deli na oba dva, cili kazdy jede na sest voltu a z toho plyne, ze jimi tece ten proud polovicni.:cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Petr: Funkční, ale mám výhrady.

Při poruše Re1 nebude fungovat nic! To je závažná chyba ;)

Zkus to znovu ;):P

Napovím: jeden motor jedním koncem natvrdo na zem, druhý natvrdo na +.

A ještě, při poruše dvou relé musí zůstat běžet aspoň něco, a nesmí dojít ke zkratu.

Zkus to, já to zkusím taky načmárat, a poslat mailem :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zde je uprava od Oddieho, odolnejsi proti porucham. Zverejneno se svolenim autora :D:D

vetraky3.gif

Vzhuru do dratovani...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jen drobnůstka: v orig. zapojení je čidlo zapojené na \"+\" od klíčku, ne na kostru, jak je zde nakresleno - takže při vypnutí klíčku to neběží. Kdežto tohle zveřejněné zapojení běhá i po vypnutí klíčku - s klíčkem to nemá nic společného... Komu by to vadilo, tak si to upravte - znamená to ale drát navíc, a nic moc tím nezískáte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

VIVAT

Fakt jste mně pánové potěšily.

Trošku jsem si s tím taky laboroval, zatím bez fáze nějakého zásahu. Pouze jsem rekognoskoval situaci elektriky na svém autě.

Jak tak koukám, dá se s těma relátkama vlastně pohrát. Jestli chce člověk na 1. stupeň roztočit oba na polovoční otáčky, nebo nechat jeden jed naplno. A pak podle možností přiřadit druhý ventilátor.

Podstatná se mi též zdá poznámka Oddieho. Čidlo dle mého názoru ze namontováno na chladiči, tudíž ukostřeno. Na jeden pin je přiveden proud ( + ), který je pak ovládacím proudem v 1. a 2. okruchu chlazení. To znamená, že s rostoucí teplotou v čidle klesá elektrický odpor. Proud začne procházet na příslušnou větev. Součástí příslušné větve je cívka relátka. Takže při zvyšování proudu se zvyšuje síla tahu na kotvu a při mezní hranici relátko sepne. Tedy : Z čidla pro 1. i 2. okruh jde proud ( + ). Pak už závisí jak jsou relátka pospojovaný mezi sebou a jak to v praxi má fungovat. Mezní hranice je stanovena vlastnostmi čidla, při jaké teplotě je odpor čidla tak malý, že stačí sepnout příslušné relátko. Jestli chci 1. stupeň oba motory na poloviční otáčky, nebo jeden motor na plný otáčky. A 2. stupeň zapojit na plný chod obou motorů.

Ten 1. stupeň s chodem obou motorů na poloviční otáčky se mi zamlouvá víc a víc.

Jestli jsou mé závěry správné, tak hrrr na to :)

Rozhodně díky za věnování se mému tématu a schémátka .....Ladis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ladis: ne, tvé závěry nejsou správné.

1. čidlo není ukostřeno. Nic z el. vnitřku toho čidla není spojeno s jeho kovovým pozdrem.

2. V tom čidle neklesá ani nestoupá žádný odpor. V tom čidle je bimetalový spínač - který prostě a jednoduše při dosažení určité teploty sepne. Resp. jsou tam dva tyto spínače - jedno pro první a druhé pro druhý stupeň, a proto má to čidlo tři piny - jeden je společný.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oddie ...

Konstra a čidlo, to je mi jasný.

Nejde tam o kostru jako takovou. Když jsem to psal, tak jsem si říkal, že to bude zavádějící. A ono bylo :)

To, že je to bimetalová záležitost, to jsi mně překvapil. Ale jak se říká, vždycky je něco poprvé :)

Ale vstup (+) a výstup 1. stupeň (+) a 2. stupeň (+) zůstávají ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 oddie:

mě u 205 běží ventilátory i při vypnutém klíčku. zahřeje se mi to, zastavím, vypnu motor, vylezu, zamknu a jdu pryč a ventilátory chladí směle dál...:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoby. podle toho, jak jsem zkoumání mého zapojení je to dobře. Oba dva ventilátory jsou napájeny přímo z baterky, každý přes 30A pojistku která je umístěná v krabičce vedle relátek. Jde o zapojení relátek a čidla. Jestli je v nich permanentně proud, i při vypnutém klíčku, tak pak se ventilátory točí i když není motor v chodu.

Jak velkou rychlostí se ti ventilátory otáčejí? Jedou oba zaráz na poloviční otáčky? Nebo jede jenom jeden na plný výkon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oddie, Petr605: a kdy muzu cekat finalni verzi? :) tohleto me zajima uz dost dlouho, ale ja a vymysleni elektriky nejde dohromady :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bych to druhy schema sacoval na finalni verzi. A mas tedy dve moznosti: spolecny vyvod na tom cidle pripojit na kostru jak je to tady naznaceno, nebo ho muzes pripojit pres ten klicek, aby se ti vetraky tocily jenom pri zapnutym klicku. Kdyztak to muzu jeste prekreslit a ty dve cidla spojit do do jednoho ctverecku, aby se to vic blizilo skutecnosti. Jinak je tohle zapojeni plne funkcni a muzes si to takhle zapojit. Je to i castecne odolne proti zavadam, i pri ztrate dvou relatek se jeste budou vetraky aspon na jednu polohu tocit.

A je treba zapojit pojistky pred kazdy vetrak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Výborně.

Zkusím polaborovat a doufám že bude akce úspěšná.

Ono stejně, by bylo nejlepší tam vrznout čidlo pro teplotu chladící kapaliny a budík někde kolem palubky. Nevím jak je to u jiných vlů (405 asi bude nej jako vzor), ale něco bych chtěl i přesto splichtit.

Oddie, nemáš tam nějaké ty věci tolem teploty? Čidlo, a budík?

Díky za schema a odpověď.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Určitě.

Čidlo už tam dokonce dost možná máš, jen není zapojené, budík se dá vzít i z 309-ky, nebo lépe celou kapličku a budíky z 205GTI, když to tam chceš mít (to pak budeš mít i otáčkoměr :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jen bych se chtěl zeptat, jestli v 309 (GRD 90 starší model) je jen jedno relé. Mám tam totiž jen jednu 30A pojistku a jeden obrovskej větrák na chladiči. A spíná mi to, ale rovnou na vysoký otáčky. Může bejt, že tam jsou relé dvě (tři asi ne..) a jedno z nich je fuč? A kdepak jsou umístěna - ví někdo?? Díky! Co se týče měřících budíků, pak se mrkněte i na tuhle stránku - já tam koupil voltmetr a spokojenost. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokud máš v dieselu jen jeden větrák, je něco špatně. Diesely maj saharu dvouvětrákovou, jeden větrák maj benzíny (vyjma GTI, to má taky dva).

Starší modely měly větráky dost často úplně bez pojistky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, já si říkal, že ten chladič je nějakej divnej. Že tam nějak blbě pasuje... Ale chodí to, ještě jsem za 3 roky nikdy nevařil, takže to asi nechám. Můžeš mi poradit, kde bych měl hledat ta relátka? Díkes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.