Sign in to follow this  
Followers 0
Endroo

jak jezdit s turbodieslem

31 posts in this topic

Chtěl bych tady sesbírat nějaké postřehy či rady, jak se má "správně" jezdit s turbodieslem. Mám krátce P 306 1.9 TD a předtím jsem nikdy s dieslem nejezdil.

Zajímalo by mě jaký by měl být styl jízdy, resp. jak moc je ježdení s TD odlyšné od benzínu?

Do kolika otáček můžu maximálně jít, abych motor "nehuntoval"?

Jakou má P 306 1.9 TD maximálku?

Kamarád mi říkal, že po jízdě je dobré nechat motor chvilku běžet na volnoběh, ale jaksi jsem se nedověděl důvod....? :myslim

Díky za odpovědi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jelikož žádný odborník neodpovídá, zkusím to já. Motor je dobré zahřát decentní jízdou, ne na volnoběh při stání.

Jízdní vlastnosti jsou rozdílné při akceleraci, kdy TD začne "táhnout" až když zapne turbo. Takže je tam malá prodleva po sešlápnutí plynu.

S tím souvisí i ten běh motoru na volnoběh po jízdě. Jde o to po jaké. Když pojedu piánko po městě bez turba, tak není třeba, ale pokud pojedu na plný plyn, třeba po dálnici a zajedu k pumpě, tak by bylo vhodné nechat to turbo trochu schladit nebo se může "upéct"..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Říká se to,že se má nechat chvíli běžet motor,ale kdo to dělá?!Já třeba ne.Ale má to svoje opodstatnění.Má se nachat běžet s toho důvodu že během jízdy se ti dostává turbo do otáček,při kterých je od motoru mazáno olejem.Jakmile zastavíš přestává být mazáno ale turbo dobíhá ještě ňákou dobu na sucho,což neni dobrý :papa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak ohledne toho turba si myslim ze nejde ani o schlazeni, spis jak o dodavku mazani k turbu. Pokud se prijede a vypne motor, tak mazani turba nejak nejde, tak proto se to nechava chvili na volnobeh, aby klesly otacky turba a ´neslo na sucho´. Jinak otacky si myslim ze na TD sou optimalni od 1500 do 3000(3500). Jinak preju hodne stastnych km a zadne velke zavady :super

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co som zase ja pocul (nemam osobne skusenosti), tak ked ides hodnu chvilku na turbo tak sa oska vrtule tak zohreje ze ked zastavis a vypnes motor tak sa ti moze ohnut, ajked nepatrne. Asi preto ten volnobeh, kym neschladne natolko ze sa neohne ked zastavis jej rotaciu. Ked kecam tak ma opravte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jinak jak tu někdo píše "až turbo zapne", tak turbo se nezapíná ani nevypíná, to se točí pořád, akorát je tam ta prodleva než se roztočí podle toho jak šlapeš na plyn a začne dávat plný tlak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Driver

Jinak jak tu někdo píše "až turbo zapne", tak turbo se nezapíná ani nevypíná, to se točí pořád, akorát je tam ta prodleva než se roztočí podle toho jak šlapeš na plyn a začne dávat plný tlak.

... z toho take vyplyva, ze po vypnuti motoru se zastavi i turbo.

na volnobeh se motor nechava bezet, kvuli zchlazeni turba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky za odpovědi. Já mám pocit že s tim turbodieslem mám lepší akceleraci, než s Peugeotem 307 1.6i. Ten akceleruje tak nějak uplně nenápadně, že to nejde ani cítit, až ve vyšších otáčkách - nad 3500. Ale s 306-kou cítím akceleraci už od nějnižších otáček (od 2000) a je delší. Taky se mi líbí že při předjíždění nemusím ani podřazovat. když jedu třeba na pětku v nižších otáčkách, tak jen sešlápnu víc plyn a auto začne hezky táhnout. :super

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Endroo

Díky za odpovědi. Já mám pocit že s tim turbodieslem mám lepší akceleraci, než s Peugeotem 307 1.6i. Ten akceleruje tak nějak uplně nenápadně, že to nejde ani cítit, až ve vyšších otáčkách - nad 3500. Ale s 306-kou cítím akceleraci už od nějnižších otáček (od 2000) a je delší. Taky se mi líbí že při předjíždění nemusím ani podřazovat. když jedu třeba na pětku v nižších otáčkách, tak jen sešlápnu víc plyn a auto začne hezky táhnout. :super

No jo, to vis, benzin se proste musi tocit. Mam tak radsi naftu, je to takovy pohodlnejsi :papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdravím kolegu se stejným motorem. :papa Mám v podstatě to samý, motor je lepší za studena točit tak max. do 2500 až 3000 ot. ale pozor na to aby nebyl zase podtáčenej, vylágruje se klika. Po ohřátí mu dávám až do 4000 tisíc, ale málokdy je to třeba. na pětku při 90 až 100km/h točí klidnejch 2250 což je naprosto na pohodovou jízdu. Maximálku má 180 v papírech, max jsem jel 140 ale chce se mu dál, jenže teď to klouže.

Na vychlazení turba stačí tak půl minutky, tzn odpásat se sbalit věci v autě a pak motor vypnout.

Jinak turbo je i slyšet ale není to zase hrozný, jen takovej malej sykot, začíná mi fungovat kolem 2000 až 2250 ot.

Přeju hodně šťastných km a spokojenost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Endroo

Díky za odpovědi. Já mám pocit že s tim turbodieslem mám lepší akceleraci, než s Peugeotem 307 1.6i. Ten akceleruje tak nějak uplně nenápadně, že to nejde ani cítit, až ve vyšších otáčkách - nad 3500. Ale s 306-kou cítím akceleraci už od nějnižších otáček (od 2000) a je delší. Taky se mi líbí že při předjíždění nemusím ani podřazovat. když jedu třeba na pětku v nižších otáčkách, tak jen sešlápnu víc plyn a auto začne hezky táhnout. :super

Porovnej si hmotnosti obou aut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

306ka s 1.9TD 66kW (v hatchbaku) je celkem raketa, kdysi sem to mel, jezdila jak drak ... pak sem mel chvili mel 306 HDI (66kW) - to jezdilo jeste lip ...

dneska mam 405 2.0SRI (89kW) a to zdaleka neni tak "zabavny" auto, prubeh kroutaku motoru TD a HDI je supr, tahaj od malejch otacek, timpadem ma clovek velkyho zrychleni - to taky samozrejme ma, ale jenom tak do 3,5 tis otacek, pak uz se sice nic moc nedeje, ale stoji to za to ...

u benzinu je pruben kroutaku od 2 tis ... do nevidim - ale celej prubeh je ale takovej plynulejsi, timpadem clovek nema takovej pocit zrychleni ...

osobne kdybych si mel vybrat treba mezi 306 1.6i (65kW) a 306 1.9TD (66kW), tak urcite volim 1.9TD ...

hribe ;)

kdyz bych ty auta mel srovnat, tka si myslim, ze 405ka 2.0 SRI (89kw) jezdi asi stejne jako 306ka s HDI ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam 306 HDi66kW (chip 88kW).. kazdy rano jedu po Praze asi 5kilometru rano a odpoledne zpatky a jednou tydne na moravu a zpatky.. predtim jsem jezdi s TDI a to je do samy.. proste tomu clovek nesmi nalozit dokud se motor nezahreje a kdyz jede rychle tak nechat chladnout... zatim to tak delam a nemam problem...

kamarad to tak u TDI golfa nedelal a motor sel do kytek..

Share this post


Link to post
Share on other sites

U 1,9 td motoru dochází často k praskání hlav a zničení motoru nasátím oleje z mezichladiče stlačeného vzduchu. A dochází k tomu jen díky zvyku řidičů benzínů, sednout do auta, nastartovat a jet jak k požáru, po zastavení hned vypnout motor. Tyhle zvyky Ti odpraví 1,9 td motor zhruba do roka, tady na fóru najdeš na tohle téma dost odkazů, hledej, uvidíš sám.

Tenhle nafťák se doporučuje nechat při studeném startu běžet volnoběh, než se Ti dotkne ručička teploty chladící kapaliny první "kostičky" na budíku, cca. 2 - 3 minuty. Opotřebení je oproti prasknutí hlavy minimální, základem je doporučený olej a jeho pravidelná výměna. Po cca. 8 - 10 km (v zimě, v létě je to míň) piánko jízdy je olej v motoru zahřátý (voda je dřív, na tu nekoukej), takže teprve šlapu pořádně na plyn a otáčky honím přes 2200 - 2400. Po jízdě na dálnici a podobně (v létě je to i při plně obsazeném autě), nechat turbo vychladnout aspoň 4 - 5 minut, jinak stačí 1 minuta. Nedojde k poškození mosazného kroužku na hřídeli a k zapékání oleje, což vede k propouštění oleje z turba do to mezichladiče. Podrobnosti zde: http://www.turboservis.cz/zavady.htm

Snad jsem aspoň trochu pomohl k dlouhé životnosti Tvého motoru, znám dva lidi, kteří s ním tímto stylem najezdili 450 tisíc, hlavně si hlídej výměny oleje, filtrů a netoč motor hned po startu. Lej do nafty aditiva a občas si nech zkontrolovat vstřiky, rozdíl poznáš. Tak ať dlouho slouží :super

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: pavel.happy

U 1,9 td motoru dochází často k praskání hlav a zničení motoru nasátím oleje z mezichladiče stlačeného vzduchu. A dochází k tomu jen díky zvyku řidičů benzínů, sednout do auta, nastartovat a jet jak k požáru, po zastavení hned vypnout motor. Tyhle zvyky Ti odpraví 1,9 td motor zhruba do roka, tady na fóru najdeš na tohle téma dost odkazů, hledej, uvidíš sám.

Tenhle nafťák se doporučuje nechat při studeném startu běžet volnoběh, než se Ti dotkne ručička teploty chladící kapaliny první "kostičky" na budíku, cca. 2 - 3 minuty. Opotřebení je oproti prasknutí hlavy minimální, základem je doporučený olej a jeho pravidelná výměna. Po cca. 8 - 10 km (v zimě, v létě je to míň) piánko jízdy je olej v motoru zahřátý (voda je dřív, na tu nekoukej), takže teprve šlapu pořádně na plyn a otáčky honím přes 2200 - 2400. Po jízdě na dálnici a podobně (v létě je to i při plně obsazeném autě), nechat turbo vychladnout aspoň 4 - 5 minut, jinak stačí 1 minuta. Nedojde k poškození mosazného kroužku na hřídeli a k zapékání oleje, což vede k propouštění oleje z turba do to mezichladiče. Podrobnosti zde: http://www.turboservis.cz/zavady.htm

Snad jsem aspoň trochu pomohl k dlouhé životnosti Tvého motoru, znám dva lidi, kteří s ním tímto stylem najezdili 450 tisíc, hlavně si hlídej výměny oleje, filtrů a netoč motor hned po startu. Lej do nafty aditiva a občas si nech zkontrolovat vstřiky, rozdíl poznáš. Tak ať dlouho slouží :super

Mám dotaz - nedávno jsem si vyměňoval "žhaviče" u tohoto motoru opravdu "vynikající práce".

Dva na levé straně /při pohledu zepředu na motor/ jdou bez problémů, ovšem kvůli zbylým 2ma se musí "skoro demontovat" jak se říká půl motoru (hrozně blbej přístup přes naftovej filtr a trubky pro naftu).

Pochopitelně se musí sundat i "chladič vzduchu" včetně hadic.

Když jsem ho sundal byl jsem překvapen olejovým sajrajtem, kterej byl uvnitř.

Mám tomu teda rozumět tak - že motor brzo odejde do "pryč" ??

Nedá se "chladič vzduchu" něčím propláchnout ??

Díky za každou informaci. :( :(

[upravil dne 7.12.2007 myryn]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ve chvíli, kdy toho oleje budeš mít v mezichladiči tolik, aby při nějaké větší akceleraci (fouknutí turba) proběhl až do válce, dojde místo k regulovanému přísunu nafty k "neomezenému" spalování oleje z mezichladiče. Jelikož Ti otáčky velmi rychle vyletí přes 5000 otáček, motor se doslova roztrhne (nejčastěji praskne řemen nebo prdne klika). Zabránit se tomu asi v té chvíli nedá (oleje je dost), snad jedině ubrzdit to přes zařazenou rychlost, určitě je tady někdo, kdo to zažil, může napsat svůj zážitek a více poradit.

Vypláchnutí mezichladiče asi lze realizovat, ale napřed bych si u odborníků zjistil, jak je na tom turbo, jestli není zralé na repasi (viz. můj předchozí odkaz). Repas není až tak drahá, rozhodně nedoporučuji výměnu kus za kus. Někde tady byla zajímavá diskuze na téma turba, otázka jeho životnosti a spolehlivosti tam byla korunována výrokem "oddieho": "turbo je jak meloun, nikdy nevíš co je uvnitř", zkus si to najít.

Jinak velmi doporučuji založit na tento problém (olej v mezichladiči) samostatnou otázku (předmět), určitě to bude zajímat hodně lidí zde, taky bych se nechal poučit od lepších odborníků :roker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ještě doplním: každé turbo po nějakém čase pouští trochu oleje, jde jen o to kolik :roll. A myslím, že by to mělo být znát na měrce oleje, hlučnějším projevu turba :myslim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pánové tohle autíčko s tímto motorem je super. Výkon stačí hravě na běžné ježdění a navíc ten svist turba co se slyší v kabině jeohromující každej mi ho závidí. Narvat tenhle motorek do AX to by byla raketa :o) už sem někde četl , že tam maník narval ze ZX TD motor a šupa. Tyto motory byly myslím identické , ale to nechám na borcích odsad;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.