Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

hladký diesel - brzdiť motorom?


tomingo

Recommended Posts

Som zvyknutý pri dobrzďovaní nevyhadzovať rýchlosť, ale bez plynu postupne podraďovať. Je to ale vhodné aj pri hladkých diesloch? Palivovú uzávierku síce (myslím) nemajú, ale šetrím tak brzdy a chladím motor. Je pravda, že sa tým môže natiahnuť rozvoďák? Čo odporúčate? :myslim Díkes

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podřazovat při brzdění je nebetyčná krávovina na jakémkoliv motoru v osobáku, pokud to vyloženě nevyžaduje situace (dlouhý prudký kopec a přehřívající se brzdy). Dělat to někdo na mém autě, tak mu nakopu pr*el a vyrazím ho ven. Co si myslíš, že asi tak "šetříš" ??? Brzdy? Co je asi tak dražší, brzdy, a nebo motor, převodovka a spojka??? Tomu se fakt říká šetření na správném místě, jen co je pravda. Pak se člověk na servise diví, co s těma autama lidi dokážou všechno udělat :roll

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom, jak to tomingo myslel. Pokud místo brzd používá motor, čili podřadí a vytočí motor do nebeských otáček, tak to je určitě špatně. Ovšem pokud jezdí tak jako můj tatík (dokud nepořídil automat), tak vidí, že 50m před ním jsou šraňky, a sundá nohu z plynu, tak na postupném podřazování bez vytáčení motoru nevidím nic tak hrozného.

Což mi asociuje jednu hru, co jsme hrávali... V dáli je vidět stojící auta, řidič přibrzdí na cca 20-30 km/h a vyřadí rychlost. Spolujezdec zatáhne za ruční brzdu a dál se jí nedotýká. Až auto zastaví, změří se vzdálenost od posledního stojícího auta. Takto se během jízdy v tahání ruční brzdy střídají s řidičem. Kdo byl blíž, vyhrál. Samozřejmě, že řidič jistí brzdovým pedálem a tím předchází případné kolizi. Nedoporučuje se tahat za ruční brzdu moc a ve vyšší rychlosti, zejména, když za vámi ještě někdo jede.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím proč by se ti měl natáhnout rozvodák:myslim určitě startovat roztahovaním v zimě by se neměl.

Ale jezdi jak jsi zviklý a ne jak kolega který před každou zatáčkou šlape na brzdu a třetím brzdovým diodovým světlem obtěžuje auto za ním, který neví co se děje kdýž pořád brzdí.

Ja na podřazováním nic špatného nevidím (možnost být pořád v nejideanějších otáčkách pro opětovné zrychlení), ale lidem kteří tam rvou 2 při 50 aby dobrzdili, tak těm by to auto mělo nakotat opravdu do p....e :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom, jak to myslel? Dobře. Od brzdění, jak už název napovídá, jsou v autě brzdy. Takže pokud jedu, a potřebuji ubrat, sundám nohu z plynu. Pokud to nestačí, šlápnu na brzdu - při mírném brzdění bez vyšlápnutí spojky a bez vyhazování kvaltu, při prudkém brzdění a zvlášť na kluzkém povrchu s vyšlápnutím spojky. Jakékoliv podřazovaní jen kvůli tomu, aby to brzdilo víc, je nebetyčná krávovina. Tečka. Abych místo jemného přibrzdění před zatáčkou rval o kvalt níž jen proto, aby toho za mnou "neobtěžoval" brzdovým světlem, to bych musel bejt na hlavu padlej - to snad nemyslíte vážně, takovou kokotinu??? Co se týče chování k motoru, když už nemáte absolutně žádný cit pro techniku, zkuste si vzít příklad z toho, jak se k motoru chová automatická převodovka - ta se k němu totiž chová téměř ideálně, také proto zásadně v automatech mají tytéž motory větší výdrž než v manuálech. Protože automat tomu motoru nedává žádné rázy - řadí plynule, a především rázově nepodřazuje kvůli brzdění. A rázy jsou přesně to, co celý agregát nejvíce opotřebovává - jak motor, tak převodovku, spojku, poloosy, a když máte náhodou modernější pixlu s odpruženým setrvákem, tak zvlášť tomu se to líbí převelice.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tomingo, problem bych v tom brzdeni motorem nevidel, ale zalezi na tom, jak se to udela. Oddie tady upozornuje na razy. S nim musime v tomto 100% souhlasit.

Motor je to 4-taktni, takze je vse mazano, jak ma, vznika nesrovnatelne mene ztratoveho tepla nez pri jizde. Zde potiz nevidim.

Osobne spise dam neutral a dojedu na nej, ale pokud je potreba dele brzdit (z delsiho kopce), tak je primereny rychlostni stupen urcite OK.

Kaja

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlas s Oddiem. Je podřazování a podřazování... Příliš časté podřazování motoru, resp. převodovce, určitě na životnosti nepřidá... Byť se snažíš sebevíc, tak se rázům na motor a převodovku nevyhneš...

Když potřebuju lehce přibrzdit, tak sundám nohu z plynu nebo lehce přišlápnu brzdu. Když jedu z delšího nebo prudkého kopce, kde se auto hodně rozjíždí a musel bych brzdit, podřadím si na nižší rychlost - většinou stupeň 4 nebo zřídka 3 (tam kde je opravdu prudký kopec, serpentiny atp.). To je jasný a dělá to tak asi každý. Před zatáčkou podřařzuju jen tehdy, když je opravdu prudká a auto v ní hodně zpomalí nebo já musím zpomalit, nebo v případně v zimě na sněhu nebezpečí smyku...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Brzdění motorem není a nemůže být nebezpečné! Nebezpečný je způsob, jakým někdo a za jakých okolností "podřazuje"... Podřazování se svými nutnými rázy na převodovku, zejména při vyšších otáčkách, určitě škodí převodovce, spojce, motoru atd.

Podle mě, jak už se píše výše, pokud jedeš na 5-ku, uvidíš před sebou obec, pustíš nohu z plynu a necháš auto volně zpomalit do začátku obce na rychlost kolem 50 km/h, kde si "podřadíš" nižší rychlost - u diesela pravděp. 4-ku, pak je vše OK. Brzdění motorem z kopce je taky OK. Pokud ale někdo jede z kopce a kope tam jednu nižší rychlost za druhou za děsivého řevu motoru, aby zpomalil auto a nemusel brzdit, pak tento "řidič" je zralý na nakopání do pr.... :super

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: Diesel

Ak je brzdenie motorom tak strašne nebezpečné (pre niekoho),

tak prečo existuje na veľkých dieseloch motorová brzda?

Čau.

Člověče, máš vůbec alespoň nějaké zdání, jakým způsobem funguje motorová brzda, potažmo celý motor??? Z formulace otázky totiž vyplývá, že ani vzdáleně!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já taky pozřazuju adekvátně. Pokud nepouštím spojku jak prase tak nevím co by se mělo stát.

Na neutrál odmítám jezdit.

Jinak automatit si dokáže taky pěkně podřazovat, hlavně ve sportovních módech, právě kvůli udržení otáček.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro ty, kdo mají potíže se čtením či pochopením psaného textu, ještě jedno shrnutí:

a) nikde nikdo nepíše, že se nemá vůbec brzdit motorem. Naopak je blbost vyřazovat a jezdit na neutrál. Ale brzdění motorem znamená, že prostě pustím plyn, a ne tam budu za každou cenu rvát nižší kvalty aby to brzdilo víc a abych nemusel špalat na brzdu - to je ta kokotina, a nebetyčná. Názorný příklad - jedu někdo na pětku 90, a silnice končí stopkou. Nechávám zařazenou pětku, pustím plyn, a začnu pořád se zařazenou pětkou přibržďovat. Když otáčky spadnou blízko volnoběžným (to může být třeba při 40km/h), vyřadím a dál už je to jen na brzdě. Rvát tam v tu chvíli další kvalt, aby to dál brzdilo motorem, když se na konci bude stejně zastavovat a vyřazovat, je v případě, že to situace vysloveně nevyžaduje (ala 30km klesání v Alpách a přehřívající se brzdy) demence, a ne rozumné podřazování.

b) podřazování za účelem zrychlení není totéž co podřazení aby to víc brzdilo. Automat nepodřazuje proto, aby brzdil, a když podřadí v režimu sport, aby udržel otáčky motoru výš, dělá to jen pro to udržení otáček a také tím nebrzdí. Možná je to pro mnohé zase velmi těžko pochopitelné, ale je to prostě tak.

c) celou dobu je zde řeč o osobních vozech. Přesně jsem předpokládal, že do toho někdo začne matlat náklaďáky. Ono je potřeba si ze všeho nejdřív uvědomit dimenzování všeho možného u osobáku, a u náklaďáku. Náklaďák z principu nemůže mít brzdy dimenzované s takovou rezervou jako osobák, proto se zde již přímo počítá s účinným brzděním motorem (proto také mají motorovou brzdu, kterou jsem s dovolením nikdy na žádném osobáku neviděl), plus dnes už i retardérem. Motorová brzda ovšem nefunguje tak, že se tam bez rozmyslu rvou nižší a nižší kvalty, motorová brzda je přívěra zvyšující ztrátový výkon motoru - takže je zde velmi znatelný rozdíl v brzdném účinku, když se jen pustí plyn a když se použije tato motorová brzda. U nákladních aut je to navíc věc nutná, protože furt lepší více opotřebovat motor, než ten kamion roztřískat, tak se to prostě na to rovnou dimenzuje - na rozdíl od osobáku, kde nic takového není pro běžné použití potřeba.

Tudíž shrnutí: brzdit motorem ANO, ale jen kvůli tomu brzdění ZBYTEČNĚ NEPODŘAZOVAT. Úplně stejně tak do zatáček zbytečně nevyšpalovat spojku a jiné nepochopitelné nešvary, co si lidi dokážou navymýšlet. Tudíž pokud přijíždím 120 do zatáčky, která se dá projet stovkou, a mám auto, co to na pětku hladce vezme, vůbec nehamtám na spojku, před zatáčkou lehce přibrzdím na tu stovku, a celou ji jedu na pětku. Pokud se to zatáčka, která se dá jet třeba jen 70-80, a pětka mi to nevezme, před zatáčkou opět brzdím, před ní podřazuji na 4 - takže sice třeba ta 4 malou chvilku i brzdí, ale rozhodně ne tak, že v těch 120 tam narvu 4, pustím spojku, dám celému auto ránu, a pak teprve začnu brzdit - to udělá jen kokot. A to samé platí i pro to úplné zastavování, jak již bylo psáno - tam je jakékoliv podřazení blbost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: oddie

Pro ty, kdo mají potíže se čtením či pochopením psaného textu, ještě jedno shrnutí:

a) nikde nikdo nepíše, že se nemá vůbec brzdit motorem. Naopak je blbost vyřazovat a jezdit na neutrál. Ale brzdění motorem znamená, že prostě pustím plyn, a ne tam budu za každou cenu rvát nižší kvalty aby to brzdilo víc a abych nemusel špalat na brzdu - to je ta kokotina, a nebetyčná. Názorný příklad - jedu někdo na pětku 90, a silnice končí stopkou. Nechávám zařazenou pětku, pustím plyn, a začnu pořád se zařazenou pětkou přibržďovat. Když otáčky spadnou blízko volnoběžným (to může být třeba při 40km/h), vyřadím a dál už je to jen na brzdě. Rvát tam v tu chvíli další kvalt, aby to dál brzdilo motorem, když se na konci bude stejně zastavovat a vyřazovat, je v případě, že to situace vysloveně nevyžaduje (ala 30km klesání v Alpách a přehřívající se brzdy) demence, a ne rozumné podřazování.

b) podřazování za účelem zrychlení není totéž co podřazení aby to víc brzdilo. Automat nepodřazuje proto, aby brzdil, a když podřadí v režimu sport, aby udržel otáčky motoru výš, dělá to jen pro to udržení otáček a také tím nebrzdí. Možná je to pro mnohé zase velmi těžko pochopitelné, ale je to prostě tak.

c) celou dobu je zde řeč o osobních vozech. Přesně jsem předpokládal, že do toho někdo začne matlat náklaďáky. Ono je potřeba si ze všeho nejdřív uvědomit dimenzování všeho možného u osobáku, a u náklaďáku. Náklaďák z principu nemůže mít brzdy dimenzované s takovou rezervou jako osobák, proto se zde již přímo počítá s účinným brzděním motorem (proto také mají motorovou brzdu, kterou jsem s dovolením nikdy na žádném osobáku neviděl), plus dnes už i retardérem. Motorová brzda ovšem nefunguje tak, že se tam bez rozmyslu rvou nižší a nižší kvalty, motorová brzda je přívěra zvyšující ztrátový výkon motoru - takže je zde velmi znatelný rozdíl v brzdném účinku, když se jen pustí plyn a když se použije tato motorová brzda. U nákladních aut je to navíc věc nutná, protože furt lepší více opotřebovat motor, než ten kamion roztřískat, tak se to prostě na to rovnou dimenzuje - na rozdíl od osobáku, kde nic takového není pro běžné použití potřeba.

Tudíž shrnutí: brzdit motorem ANO, ale jen kvůli tomu brzdění ZBYTEČNĚ NEPODŘAZOVAT. Úplně stejně tak do zatáček zbytečně nevyšpalovat spojku a jiné nepochopitelné nešvary, co si lidi dokážou navymýšlet. Tudíž pokud přijíždím 120 do zatáčky, která se dá projet stovkou, a mám auto, co to na pětku hladce vezme, vůbec nehamtám na spojku, před zatáčkou lehce přibrzdím na tu stovku, a celou ji jedu na pětku. Pokud se to zatáčka, která se dá jet třeba jen 70-80, a pětka mi to nevezme, před zatáčkou opět brzdím, před ní podřazuji na 4 - takže sice třeba ta 4 malou chvilku i brzdí, ale rozhodně ne tak, že v těch 120 tam narvu 4, pustím spojku, dám celému auto ránu, a pak teprve začnu brzdit - to udělá jen kokot. A to samé platí i pro to úplné zastavování, jak již bylo psáno - tam je jakékoliv podřazení blbost.

Jsou i "kokoti" kteří dokážou řadit s mezi plyny, protože i když při tvojích 120 přibrzdiš na 80, vyšlápneš spojku, otáčky ti klesnou na 750-1000, přeřadíš na 4 stupeň pustíš spojku a to je potom šupa co.:aut, protože třeba u mojeho pažoutka by to udělalo rozdíl 2000 otáček:grr

Každopádně je to o každém řidiči, jak jezdí jak je zvyklí a naučený a starého koně většinou novým kouskum nenaučíš:(

Dále jaká je zrovna situace a jakým stylem zrovná jedu, každopadně rychlejší řazení u 206 vyžaduje trochu cviku se spojkou plynem aby se vše točilo v optimálních otáčkách na danný převodový stupeň a pak netrpí ani spojka, ani sinchrony, atd.

Určitě kolega co chtěl vědět si přečetl a není potřeba vulgárních výrazu a nadřazeným poučováním (já king a ostatní hlupáci) i když sem tam někdo plete hrušky s jablky:D

[upravil dne 8/8/07 Kulíšek]

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem dělal autoškolu před 12 lety, tak jsme museli při každem zastavení dopodřazovat až po dvojku. Děsně mě to sralo a hned po opuštění autoškoly jsem toho nechal. Docela by mě zajímalo jestli se takhle učí jezdit i dnes. Navíc si myslím, že jak řazení tak podřazení je o citu. Znám několik jedinců a zvláště jedinkyň, kteří nejen divoce podřazují, ale i řazení je pro motor a spojku zážitek a divím se, že jim z auta eště nevyskočil. :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Původně zaslal: rudolf

Když jsem dělal autoškolu před 12 lety, tak jsme museli při každem zastavení dopodřazovat až po dvojku. Děsně mě to sralo a hned po opuštění autoškoly jsem toho nechal. Docela by mě zajímalo jestli se takhle učí jezdit i dnes. Navíc si myslím, že jak řazení tak podřazení je o citu. Znám několik jedinců a zvláště jedinkyň, kteří nejen divoce podřazují, ale i řazení je pro motor a spojku zážitek a divím se, že jim z auta eště nevyskočil. :D

Souhlas!! Třeba moje maminka tý musel táta zajet motor protože by nevydržel ani 10tis.. Hrůza jak ta dokáže brzdit a řadit:grr Ale co se týče vyřazování tak záleží opravdu jak kdy.. Mě to učili tak že pokud vím že jedu už pomalu ta vyřadit klidně, ale jinak že přiměřený rychlostní stupeň na dobrždění motorem je daleko lepší.. Tak si vyberte.. Je to fakt o citu pokud se vše dělá s rozvahou a ne stylem co to vydrží tak je to všechno OK!!:super

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zaujímavá debata sa tu rozvinula... :mrk Tak aby bolo jasno:

1. na svoje autí som si šetril zopár rokov, takže nie je v mojom záujme ho týrať, ale mať z neho radosť a dopriať mu čo si želá.

2. vzhľadom na absenciu otáčkomeru sa riadim hlavne zvukom motora. Nejde mi o frajerinu, keď by som tam pchal pri vysokých rýchlostiach nízke kvalty, len aby to rvalo a všetci sa otáčali...

3. striedam 12 firemných vozov rôznych značiek, rokov výroby a motorizácií. Síce sa niekomu môže zdať mojich 40-50 tis. km ročne humorných, ale prax som získal hlavne vďaka otcovi, ktorý ako profesionál-driver už má čo-to za sebou.

4. možno sa budete diviť, ale pracovne aj firemne sa snažím jazdiť na spotrebu, ale - logicky - šetrne k agregátu, plynule a s maximálnym pohodlím pre spolucestujúcich.

Odpovede na moje otázky a názory som si prečítal a za ne vám ďakujem! :papa

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...