Sign in to follow this  
Followers 0
Kdo

zatuhlé řízení

21 posts in this topic

Už jsem něco napsal do vlákna o promazání axiálního ložiska horního uložení tlumiče, ale musím svůj dotaz rozšířit. Na 605-ce mi jde ztuha řízení, resp. jeho vracení. Po zatočení (na kteroukoliv stranu) se kola samy nevrátí do rovného směru. Dá se říct, kam zatočím (i malé výchylky) a pustím volant, tam jedu - nepatrně se to vrátí, hlavně z větších úhlů. Prostě musím volantem kolům do příma pomáhat, byť ne velkou silou. Správný stav je takový, že když přejíždíte třeba zešikma koleje, nebo jiné nerovnosti, tak se puštěný volant jakoby houpe. Myslel jsem na přidřená axiální ložiska horního uložení, ale včera jsem zkusil vzít rukama na obou stranách v podběhu za horní misku pružiny (co právě na axiálním ložisku sedí) a zkoušel jsem s nimi točit. Šlo to jen o cca +/- 20° (co dovolila torze pružiny) a šly krásně lehce. Předpokládám, že právě tou miskou bych při přidřeném ložisku nepohnul. To při normálním zatížení, ne na zvedáku. Není tak ani nijaký „vakl“ v uložení (jen ten gumový). Takže kde to může drhnout?

Uvažoval jsem tyto možnosti:

- axiální ložiska – kontrolováno – dá se ale tato kontrola brát za průkaznou, že ložiska jsou OK??

- spodní kulové čepy – provozem spíš předpokládám větší vůle, než přidrhávání takového stupně, že by to udrželo kolo v rejdu

- fajfky řízení – to samé

- hřebenová tyč řízení – tady předpoklad určité vůle jako u kuláků, ale možná by chtělo promazat kluzná ložiska tyče. Co třeba nahnat injekční stříkačkou nějaký olej do manžet, aby se promazala tyč a pouzdra (a zároveň i klouby axiálních táhel, i když ty za to nemůžou). Nebo jestli se do těla řízení někudy neleje nějaká lázeň, aby se mazala tyč s pouzdry a pastorek?? Vazelína dřív, či později vyschne.

- volantová tyč – sundal jsem volant a přepínače a promazal horní ložisko, ale tyč měla volný pohyb i tak.

- servořízení – nějaký zpětný ventil, který by měl přepustit tlak z válce při návratu pístnice do výchozí polohy

- vlastní válec servořízení – vůle v jeho uložení a možné mechanické příčení? Tady ale nepředpokládám, takovou výchylku z výchozí pozice, i když otočím volantem o méně, než cca 45°, tak už tak zůstane

- geometrie nápravy – záklon a příklon čepu nevím, ale vizuálně není žádná odchylka vidět a odklon kol dle STK v normě.

Tak se ptám, kde může být ten zakopaný Alík. Vaše názory??

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak v oddíle "zatuhlé řízení" to přesně tipuji na "nedostatek maziva" a "zadřené kulové čepy" Ostatní asi ne, protože vazba na servo je obecně při zatáčení do rejdu a ne při návratu řízení do výchozí pozice. O ohnutém sloupku řízení nebudu mluvit....to je bejkárna a poškozený není.

Asi to fakt zkusím promazat nějakým mazivem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sekundární dotaz: jak a čím nejlépe namazat to řízení a kuláky (které jsou navíc "vzhůru nohama") bez demontáže. Uvažuji o napíchnutí manžet injekční jehlou a vtlačení oleje (motorového, převodového, TQ-D??), nebo něčeho hustšího?. Zase aby to z těch manžet kuláků navyvzlínalo dirkou ven a ne do prostoru kloubu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lít tam olej je pitomost, a napíchávání manžet ještě větší. Pořádně se to udělá jedině vyndané, ale když už to nechceš vyndavat, tak ty manžety jenom povol a odtáhni, vytoč kola do rejdu, a namaž příslušným tukem přímo. Dtto pastorek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: oddie

Lít tam olej je pitomost, a napíchávání manžet ještě větší. Pořádně se to udělá jedině vyndané, ale když už to nechceš vyndavat, tak ty manžety jenom povol a odtáhni, vytoč kola do rejdu, a namaž příslušným tukem přímo. Dtto pastorek.

Jo, udělám to tak, přesně tvé námitky mi taky vadili. Manžety na řízení není takový problém povolit, namazat tyč a manžety zase stáhnout stahovací páskou. Kuláky budu muset uvolnit, abych se dostal pod manžety, ale nemám stahovák a mlátit dvěma kladivama proti sobě do oka se mi nechce. No poradím si. Ale jak namazat bez demontáže pastorek???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ještě otázka: dostane se v kulákách to mazivo do prostoru kloubu, když jsou všechny otočené "nohama vzůru"? Na řízení to vcelku půjde, tam se otočí na tu cxhvíli axiální táhlo nahoru, ale co na spodních kulákách?? Jak to mazivo dostat po dříku až do kloubu?? Resp. na jeho vnitřní plochy.

[upravil dne 25.7.07 Kdo]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Když jsme u toho řízení tak jse chci zeptat,jestli se dá přetěsnit servoválec??vniká mi tam vzduch a řízení jde trhavě..:nevim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kdo: klouby samotné bych řešil spíš výměnou, ale jdou samozřejmě i přimazat.

Pája: pokud to trhá, tak bude závada spíš v orbitrolu, než ve válci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pája: pokud to trhá, tak bude závada spíš v orbitrolu, než ve válci.

myslíš v tom rozvaděči....no prostě když otáčím volantem,tak to jde trhaně a slyším jakoby přelévaní oleje s bublánim...:nevim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jo, ten rozdělovací ventil na pastorku. Projevuje se zadrháváním - jakoby zakopáváním - ve stejné poloze volantu (při průchodu tou polohou), zpravidla tím intenzivněji, čím rychleji tím volantem točím (při pomalém otáčení to ani nemusí být znát). Pokud je to jen plynulé náhodné vypadávání účinku posilovače bez vazby na konkrétní polohu volantu, je to spíš prokluzující řemen na pumpě nebo vadná pumpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm dělá to stále..dneska tu převodku vymontuju a uvidíme co dál...že jse jen tak ptám:nebyla by u tebe celá jedna dobrá převodka s posilovačem?(vlastně stačil by jen ten rozvaděč s pastorkem ne?):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mě lehce zarezl kříž na tyči řízení a taky to šlo ztuha, promazal jsem to rozhejbal a dobrý, ale jen půl roku pak se to vymlátilo úplně a musel jsem celou tyč vyměnit :roll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mám ještě otázku. Tyč řízení, resp. hřeben je tlačen proti pastorku takovým přítlačným členem, který je tlačen pružinou a celek je v těle řízení držen zašroubovanou "zátkou" s vnitřním šestihranem. Protože k jejímu povolení, nebo seřizování přítlačné síly pružiny se používá "spešl" nástroj Peugeot číslo (-).714, tak ta "zátka" bude na všech modelech asi stejná. Nevíte někdo, jaký rozměr má ten vnitřní šestihran té "zátky" na těle řízení?? Pokud máte někdo doma vyndané staré řízení, byl bych rád, kdybyste to mohli změřit. Díky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kdo: Pokud ti kontrolovaly na STK geometrii, tak to je jen orientační, tak at' ti někde v servisu nastaví geometrii, třena ji máš špatnou a pak se ti kola budou vracet.

Taky může být problém v převodce řízení - třeba starý olej. Zkusit ho vyměnit...

A nebo v té volantové tyči, nevím jestli tam máš ještě ten křížek (ten kloub), ale dost často se zasekává protože se zapomíná ho mazat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak je hotovo, přesněji opraveno. Než to popíšu, chtěl bych tímto vyslovit "pochvalu před nastoupenou jednotkou" a poděkování Pe.Trovi, který mi velmi profesionálně a přesto naprosto nezištně pomáhal a to v době, kdy se mohl věnovat rodině.

Pe.Tře díky.

Na začátku vlákna jsou popsány symptomy, které mně trápily. K tomu se po mé částečné opravě najednou (přes noc - večer nic a ráno nešlo zatáčet) přidaly další - velmi výrazné lupání a těžké řízení, které se vracelo se stejným odporem s jakým se zatáčelo. Snahu o opravu jsem nejdřív začal prohlížením fóra a hledáním možné závady, dle zkušeností otatních. S tím, co jsem věděl jsem eliminoval jednotlivé možnosti, až mi zbylo to, co jsem se domníval, že musí být ono. Po rozebrání a zastamdání všeho, co jsem podezříval se ukazovalo, že to není ono a závada trvá. Proto se přimlouvám, pokud budete někde číst nějaké "možnosti", které by to mohly být - prověřte je. V jednom vlákně kdysi Oddie napsal:

Původně zaslal: oddie

To může být i jen kloubek řízení, tím bych začal.

Já tím nezačal, ale zkončil a ........ věřte mu, ví, co napsal.

Oddie, omlouvám se, že jsem si myslel, že tohle není můj případ....byl.

Zrovna tak Marcel505 a jiní věděli, která bije.

Původně zaslal: Marcel505

A nebo v té volantové tyči, nevím jestli tam máš ještě ten křížek (ten kloub), ale dost často se zasekává protože se zapomíná ho mazat...

Když už jsem byl v rovině úvah - vadný orbitrol, regulátor tlaku a jánevímco - koupím nové řízení - tak jsem vyndal celou tyč volantu a jen se divil. Vlastní tyč v ložiskách, co jsou ve sloupku řízení šla ztuha, horní křížek (horní zalomení) hřídele šlo ztuha a dolní křížek nad orbitrolem nešel skoro vůbec. Po demontáží, uvolnění WD-čkem, rozhýbání, promazání a montáži už nepotřebuji obě ruce, ale stačí mi malíček. Řízení jde tak, že by stačilo do volantu fouknout - Pe.Tře, ta jízda ala T-34, co sis vyzkoušel je doufám minulost..

BTW: to výrazné lupání (dolní křížek řekl dost) nebylo způsobeno mým zásahem, jak jsem si myslel, ale shodou náhod se projevilo v době po rozebrání něčeho jiného, takže ve finále to působilo dojmem, že závada je jinde. Tak to dopadne, když se jde cestou od nesložitějšího k tomu nejjednoduššímu.

Je to taková zkratka... sice dál, zato horší cesta.

[upravil dne 19.8.07 Kdo]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak to je dobře, že se na to přišlo a opravilo se to. Inu zlaté české ručičky:super

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.