Fulda

Barva oleje před jeho výměnou

35 posts in this topic

Mám před plánovanou výměnou oleje (najeto na něj cca 20000km). Olej je téměř černý. Je to normální stav? mám 206sw 1.4hdi naj. 83000km

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo je to uplně normalní stav akorat není 20000Km moc není interval vyměny oleje kolem 12-15Tis někdo mění dokonce po 8:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

neporovnavej 17 let stare auto s 1.4HDi :) Ja mam taky psanou vymenu po 20tisicich...pokud se tam lije kvalitni olej samozrejme

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 tis.km pro HDI není moc a je to doporučený interval výměny, co říkají servisy Peugeot i výrobce. HDI od roku 1999 (i má 306 2.0 HDI) mají prodloužený interval výměny při splnění kvality oleje API SL/CF. Moderní "polosyntetiky" to více než splňují a vydrží hodně. Na staré 405 TD jsem měnil po 15 tis. km a vše OK, motor stále šlape jak hodiny:o, i když doporučený interval byl 10 tis. km (ale při starších olejích ze začátku 90.-tých let).

Přidávám zde pro všechny rádce od společnosti Valvoline. Zadáte své auto a vyhodí vám to všechny kapaliny a doporučené lhůty výměn a kontrol. Znalost cizích jazyků je ale podmínkou...:papahttp://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posuzovat podle toho, jak olej "vypadá", je dost iluzorní. Jediné, co ukáže skutečný stav, je rozbor. Který ovšem stojí nemalé peníze, tudíž se vyplatí, když už se tím chcete zabývat, jednou pro srovnání, a podle toho pak měnit.

Nicméně asi tak - olej u dieselu měním po cca 10tis km, protože ten olej stojí oproti ostatním věcem jen pár kaček, a nemíním kvůli "ušetřeným" pár Kč muset např. dřív dělat turbo, které tím trpí podstatně víc a podstatně dříve než samotný motor. Takže to měním takto i přes to, že předpis výrobce byl původně 20tis km (resp., 20tis byl až po módní vlně prodlužování výměn, a předchůdce toho motoru prakticky stejné konstrukce měl nejdřív 10 a potom 15). Sice bych mohl měnit po 15, ale 10 se podstatně lépe pamatuje, a navíc z rozboru u podobného motoru kdysi vyšlo ideální interval 13tis, tak co.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nazdárek :papa

Mám sice 1,4 8V , ale taky mě děsí interval 30 000 km nebo dva roky :nevim na výměnu mot. olivy.

, ale mám najete na něm pomalu dvacku a je jemně nahnědlý :mrk.

Předtím jsem měl Rapida 135 :super a měnil jsem tam olejík max. po 10 000 km :mad: a vypadal vždy strašně :aut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro Oddie: Nekopeš tady za petrochemický společnosti...?:) Skoro to tak vypadá...:super Že by Valvoline i Peugeot doporučoval 20 tis. km a potom trnul, kdy ho bude někdo žalovat o způsobenou škodu na motoru...? Jinak ještě, co myslíš tím "rozbor"? Jako chemika mě to dost zajímá:mrk

Něco jsem o olejích četl, včetně přednášek specialistů na oleje z oboru petrochemie. O značce a lobby koncernů jsem se tady již zmiňoval. Dle vyjádření nezávislých odborníků moderní oleje vydrží opravdu hodně, proto umožňují prodloužené intervaly výměny i s rezervou.

Jinak ale ať se každý rozhodne sám. Já jen konstatoval fakta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Když pan chemik neví, co je to rozbor oleje, nechť pan chemik zadá slovní spojení "rozbor oleje" do google, ono mu pár odkazů vypadne. Dokonce může zadat i "laboratorní rozbor oleje", pro zpřesnění. V těch odkazech se možná i dočte, co se vlastně tím rozborem zkoumá - malá nápověda: třeba obsah kovů z otěru jednotlivých mechanických skupin, pak třeba obsah sazí (v případě dieselů kupodivu velmi aktuální), stupeň vyřerpání alkalické rezervy, příměsi dalších nečistot, vody... to jsou věci, že?

Dále je naprosto úchvatné, že pan chemik někde něco četl, a hlavně že má jasno, že každý kdo píše něco jiného patří do nějaké "lobby" nebo že za někoho "kope". Takhle ultranaivní názor, že výrobci čehokoliv budou platit někoho na internetových fórech, aby za ně "kopal", mě vždycky přivede v úžas. To by byl takový výrobce padlý na hlavu, aby něco takového dělal, když klasická reklama je min. 1000x účinnější.

Dále mě opravdu zaráží naivita názoru, že při přetažení intervalu výměny musí dojít okamžitě ke škodám na motoru, ještě k tomu jednoznačně určitelných a žalovatelných. Kór od "chemika". Jako by se snad jednalo o nějakou skokovou záležitost, která se změní během pár km??? Samozřejmě k žádným takovýmto okamžitým škodám, které by byly žalovatelné nedojde, ani když místo 20tis budete měnit po 40tis. I to ten motor klidně přežije. O co ale v tom případě jde je zbytečné zkracování jeho životnosti. Zatímco dobře udržované motory bez přetahování intervalů výměny nemají problém najet klidně 400-500tis km, není ani problém přetahováním výměn motor nadměrně opotřebovat už při 150tis km. Což výrobci motoru je naprosto putna, něco takového není na žádnou žalobu.

A k těm faktům - ano, i já jsem četl dosti materiálů od specialistů z oboru petrochemie. Ale mimo nich jsem kupodivu četl i poměrně dosti materiálů z oboru konstrukce motorových vozidel, potažmo konstrukce spalovacích motorů, protože ono jaksi ti specialisté z oboru petrochemie nejsou jediní určující. A k tomu všemu, když pominu tento teoretický základ ze strojařiny, mám i poměrně slušnou a dlouho praxi ze strojních dílen a autodílen, kde jsem si mohl poměrně slušnou řádku věcí "osahat" a ověřit na vlastní oči (a ruce). Takže "tak trochu" vím, o čem píšu. Proto raději olej vyměním v 2/3 jeho předpokládané životnosti, protože jeho cena je oproti ostatním věcem směšná - to platí pochopitelně pro osobní auta s náplní motorového oleje v řádu pár litrů, a ne třeba u bagru či lokomotivy, kde se rozbory oleje dělají při každé výměně, neb je to pořád levnější než předčasná výměna pár set litrů - ovšem od oka si to určit nikdo netroufne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro Oddie: Že bys opravdu kopal za petrochemický společnosti? :myslimJinak totiž nechápu, proč ses tak "rozčílil"...:o

Pokud vynechám Tvé invektivy, na které není ani třeba reagovat, tak s Tebou souhlasím, že máš určitě větší auto praxi, než-li já. Nicméně s Tebou nemohu v některých věcech souhlasit. A doporučovat pro HDI výměnný interval 10 tis. km pro kvalitní oleje je opravdu trochu málo! No jasně že servisy takové výměny doporučují. Že by větší příjem, více práce a lepší provize od dealerů atp. ?:papa

Pokud se držím faktů tak nechápu, proč by výrobce auta i olejů doporučoval 20 tis. km, když by mohl klidně doporučit 10 tis. km a zvýšit tím četnost návštěv příjmu penízků do vlastní kapsy, že?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já se nerozčiluji, a ty jedovatosti jsou odpovědí na ten zbytečný a naivní výpad o petrochemických společnostech a kopání za ně, nic víc, nic míň.

Nepsal jsem, že pro HDI doporučuji interval 10tis. Psal jsem, že po 10tis měním olej já, a to z toho důvodu, že se to lépe pamatuje než 15 a především z důvodu, že na rozboru vyšla rozumná hranice u přechozího auta s podobným motorem 13tis. Která byla pravda trochu i daná asi polovičním podílem jízd po Praze, takže bych celkem s klidem mohl měnit po 15tis, ale vskutku mi to za to nestojí.

Pokud jde o to doporučení intervalu výměny od výrobce, ten by ani omylem nemyhl doporučit interval 10tis, natož pak ještě s nějakým klidem. To by si totiž jeho auto nikdo nekoupil, když konkurence má interval 2x takový, v tom je ten fígl. V každém přiblblém novinářském testu je jakési iluzorní srovnávání nákladů spočívající v součtu úkonů v doporučených intervalech, a lidi to slepě zobou z ruky - a výrobci aut to dobře vědí, takže kvůli tomu ty intervaly šponují. Kvůli tomu se také začaly používat ty longlife oleje, které bych si do auta nedal ani zadarmo. Znám případy, kdy výrobce u jednoho a téhož motoru, bez jediné konstrukční změny, prodlužoval interval výměny až na více než dvojnásobek, právě z tohoto důvodu - ano, na trhu se v mezičase objevily oleje umožňující mírné prodloužení, ale víc jak dvojnásobné rozhodně ne! Ale tlačila ho k tomu konkurence, tak to prostě prodloužili - on ten motor byl stejně hodně odolný, takže reklamace nehrozily. Toto mmmch. i popisovalo svého času pár odborníků z aut. průmyslu, jako znepokojující trend, ale odkaz na to ti nedám, četl jsem to jen v papírové podobě a už je to dost dlouho.

Jinak ještě k těm doporučeným intervalům výměn - ještě doporučuji si k tomu přečíst dovětek, zmíněný někde na okraj, že ten doporučený interval je maximální - pro opravdu lehké provozní podmínky. A že pro ztížené podmínky je vhodné jej úměrně zkrátit. K tomu, co znamená to "úměrně", jeden ilustrativní příklad - známý dal na rozbor olej z auta, co jezdilo 20tis po dálnicích po Evropě, a po těch 20 tis byl ještě docela dost slušný, že by ještě nějakou tisícovku klidně snesl. Od další výměny to auto jezdilo jen Prahu, na rozbor dal olej v 10tis, a dostal sprdunk, že už je lehce přes, že má hned měnit. Takže asi tak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

souhlasím s oddie, olej by se měl měnit dle provozních podmínek a je to každého věc jak se šetrně k autu chová, já měním na hdi také častěji než po 20 tis. km, protože městský provoz olej znehodnotí dříve a nové turbo nebo i repase stojí mnohonásobně více než těch několik "zbytečných" výměn oleje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Souhlas s oddiem, olej je krvi motoru a vyznamne se podili na jeho delce "zivota". Kdyz jsem jeste jezdil na masine (Yamaha FZ750 5-ti ventil) tak tam byl dokonce tusim interval vymeny oleje 6000km, protoze se v nem koupala i spojka, nicmene chlapik v servisu Yamahy mi doporucoval menit drive. No ale je to kazdeho vec, ten kdo jezdi s autem chvili a pak ho proda, tak ho to asi nevzrusuje - ovsem chudak druhy kupec...

:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

vyrobce napsal 20.000 tak pokud se olej mezi tim neztraci a neni ho potreba dolevat, neni co resit. Prikladem muzou byt auta z nemecka , kde se da predpokladat ze vetsina novych aut jezdi na servis kdyz se rozsviti klicek a dela se tam jen co je v knizce, auta maj nalitano 200-300 tkm a slapou jak hodinky (mysleno motory) u nas se stoci na 90 tkm a odjezdi jeste parkrat kolem planety ...

jinak 50.000km co mely octavie to uz je nesmysl, protoze stejne to bralo (a TDi berou dost ) olej a musel se dolevat prubezne takze se da rict ze za 50tkm se tam vymenil 2x olej postupnym dolevanim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vžycky mě fascinovali zákazníci, kteří si na výměnu oleje dovezli do staré plečky nějaký super olej a ptali se, jestli tím pádem mohou podstatně prodloužit interval výměny.... HDI zatím nepovažuji za staré plečky, i když záleží na kilometrovém proběhu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

v mojem,teď už ženy Hdi je měněnej po 20 od novoty a na rysce je i po téměř 200 tis od výměny do výměny stejně.To dostávala docela záhul. Co měla před tim 206 hdi,tak tam bylo taky 200 najeto, kupovala jí novou a měnili sme taky po 20tis. a taky nesebrala nic. Ona s tim jezdila jenom město české budějovice a pak 2x do týdne prahu a co to proklapalo na volnoběh všudy možně a motor šel jak hodinky. 20 tis hdi neublíží. I teď když u xsary vyměnim olej,tak neni první 4tisíce uplně černej. Na berlingu měnim po 10,už má něco najeto a u 1,9 D bych to neprodlužoval. Kámoš co auta opravuje říkal,že k němu přijela ženská s nějakou Kia sephia nebo tak něco. Přijela k němu že jí v tom nějak mlátí a škrouchá a spatně to jede a koupila to nový a na tacho měla 130 tisíc a světě div se na jeden olej. Jen prej jednou za čas dolila když na ní probliko v zatáčce mazání. On sundal ventilový víko a koukala něj jen vazelína. Vačky upečený a dolu se už radši nedíval. Sehnal jinej motor na vrakovišti a ženská jezdí dál a taky k němu na výměnu oleje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já bych se chtěl jenom zeptat, protože mi to už delší dobu vrtá hlavou.

P 405 SRDT, doporučený interval výměny oleje 10000 km v případě minerálu.

Proč je v případě použití polosyntetiky nebo dokonce syntetiky doporučený interval výměny stejný?

Olej měním po 10000km a používám polosyntetiku nebo syntetiku. Podle mého názoru by měl být interval delší. Proč má výrobce jiný názor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Žídek

Já bych se chtěl jenom zeptat, protože mi to už delší dobu vrtá hlavou.

P 405 SRDT, doporučený interval výměny oleje 10000 km v případě minerálu.

Proč je v případě použití polosyntetiky nebo dokonce syntetiky doporučený interval výměny stejný?

Olej měním po 10000km a používám polosyntetiku nebo syntetiku. Podle mého názoru by měl být interval delší. Proč má výrobce jiný názor?

Proč? Inu, za prvé, oleje se nedělí podle toho, zda jsou minerální, polosyntetické a syntetické, to už je jen nic neznamenající nápis na obalu. Odkaz na to tu byl už nejmíň stokrát: http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus3

No a za druhé - tedy mělo by to být asi spíš jako první, neb to je důležitější - interval výměny oleje určuje výrobce motoru, nikoliv výrobce oleje. Jeden a tentýž olej může mít ve dvou různých motorech interval výměny lišící se klidně dvojnásobně. Tedy proto. A zrovna u tohoto motoru ten interval nedoporučuji příliš prodlužovat - byť v normálních provozních podmínkách i těch 15tis snese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To oddie : poprvé slyším, že se oleje nedělí na minerální polosyntetická a syntetické. Rozdíly podle motorářu jsou dost značné, tak nevím jaké máš ty zkušenosti z motory, když oleje ti nic neříkají.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.