Sign in to follow this  
Followers 0
Guest JR

Robert Reid na horkém křesle

1 post in this topic

Jako spolujezdec na pravém sedadle vedoucí 206-ky WRC, žije Robert Reid život na velmi rychlé dráze. Ale jeho práce je současně jistým způsobem života - spolujezdcem Richarda Burnse se člověk nestane náhodou. Mluvili jsme s ním před startem Rally Australia.

Mění se způsob jak si děláš poznámky o trati a jejich následné čtení s typem trati, nebo s narůstajícím množstvím zkušeností, které máš?

Ne. Příkladem je letošní německá rally - tu tra? jsme už jeli třikrát - v roce 2001, 2002 a letos a rozpis jsme si napsali jen jednou. A bohatě to stačilo. Jeden z klíčů k úspěchu v současné rally je schopnost udělat si dobré poznámky po pouhých dvou pomalých jízdách přes všechny erzety a pak také to, když víte, jak z nich co nejvíc vytěžit v plné rychlosti. Náš základní systém rozpisu se hodí na všechny situace a musí být jednoduchý, ale současně bezchybný. Jakkoli je to složité, pokyny které na něj volám, musí být pro Richarda absolutně čitelné. Pak je na něm, aby svou jízdu přizpůsobil povrchu, počasí a typu pneumatik, na kterých zrovna jedeme. To další už se pak nikdy nemění - je to jezdec, jehož jízda vyjadřuje jeho momentální pocity. Čím lépe zná tra?, tím rychleji a bezpečněji pojede. Ale moje práce je vždycky stejná.\"

Když se po obhlídce trati vrátíš zpátky do hotelu, jak dlouhou dobu strávíš kontrolou, přizpůsobováním a opisem poznámek?

\"V Německu, po dvaceti hodinách, které jsme strávili pojížděním po trati, jsme dalších 13 hodin věnovali dopilovávání našich poznámek. Na tratích, které známe nejlépe a které jsme absolvovali od roku 2000, používáme poznámky z minulého roku. Pokud se naše první zkušenost s tratí datuje před rok 2000, začínáme od píky, protože časem se stav jednotlivých vložek může výrazně změnit hlavně díky opravám silnic.

Finská rally je obecně považována za nejobtížnější soutěž pro navigátory. Co si o tom myslíš ty?

\"Finské erzety dodávají tvým poznámkám třetí rozměr, ale způsob, jakým popisujeme skoky je dost jednoduchý. To jediné co voláme je \"asi skok\", \"skok\" nebo \"blbej skok\". Co se týká přímého čtení poznámek je finská rally paradoxně oddechovější než ostatní. Na pomalých rally, jako je třeba Rally Kypr, jsou zatáčky tak komplikované a jedna navazuje na druhou v takovém sledu, že nezavřeš pusu. Zatím co ve Finsku ti dlouhé úseky, kdy v podstatě nemáš co říct, dají šanci aspoň popadnout dech.Na druhou stranu, načasování jednotlivých pokynů je to nejdůležitější a vyžaduje to maximální koncentraci. V takové rychlosti, jakou jezdíme, sebemenší zpoždění pokynů ti může přidat 5 sekund a nebo dokonce skončit velkou havárkou. Fakt, že si nemůžeš dovolit udělat chybu, dělá tuhle rally tak těžkou a stresovou.

Je to jeden z nejoblíbenějších podniků světového šampionátu...

\"Je to jedna z těch, které mám opravdu nejraději, vedle Švédska a Nového Zélandu, které taky slibují rychlé hladké měřené úseky. Jistě, žádají si plnou soustředěnost, ale vzrušení z nich je nepopsatelné. Nejslavnější a nejtežší erzeta finské rally je 33 km dlouhá Ouninpohja a tady se přistihneš, že s ní máš už skoro milostný vztah. Když jseš na konci, říkáš si – „Díky Bohu, je to za mnou\" - a pak si po chvíli pomyslíš - \"Wow, to bylo úžasný!\"

V takové rychlosti je možné vložku ocenit ?

„Po pravdě, oceníš ji, až když je za tebou, když si to znovu probíráš v hlavě. Dokud běží stopky, všechno, na co se můžeš soustředit je jenom čtení rozpisu. Já osobně si nikdy nepíšu dodatečné body do poznámek a málo kdy odtrhnu oči od mých záznamů. Reakce auta jsem zvyklý cítit přes nohavice a to je všechno co potřebuju vědět. Hodně lidem se to může zdát nereálné, ale pokud strávíš skoro 200 dní v roce na sedačce spolujezdce, přirozeně získáš šestý smysl. Takovéhle čtení \"poslepu\" je pro začátečníka skvělý trénink...samozřejmě raději na virtuální erzetě, abychom předešli nesmyslnému riskování.“

Rychlostní zkoušky Rally Australia asi nebudou ideální pro tenhle typ cvičení...

\"To máte pravdu. Australie je další rychlou a zajímavou rally s množstvím nástrah, když jako první projíždíš erzetu, která je lemovaná stromy a kloužeš po korálcích, které pokrývají silnici. Jako posádka vedoucí průběžné pořadí WRC budeme přesně na této pozici první den rally. Pokud je to takhle, jediné, co musíš udělat je koncentrovat se na to, abys udržel auto v rovině jak jen je to možné, i když to má stále tendeci se točit na povrchu, kde se dá jen těžko ovládat. Zkušenosti se tu velice hodí. Ale všechno zlé je pro něco dobré - fakt, že už tak dlouho v šampionátu vedeme, je pro nás příležitost si jízdu jako první trénovat.“

Když jedeš první na trati přes erzety jako jsou ty Australské, myšlíš na nebezpečí?

„Součástí tvé práce je vědět, jak s tím nakládat a být si vědom rizika. Ale je tu určitý limit. V případě Austrálie jsou životně důležité postřehy „ledových špionů“. Na jedné vložce byla loni na prvním kilometru první vložky veliká kaluž bahna. Marcus jel první a kdyby ho na to neupozornili, celkem jistě by následky jeho jízdy byly velmi dramatické. Na většině rally je aspoň pár míst, kde riskuješ podobnou nehodu.“

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.