Sign in to follow this  
Followers 0
Žídek

P405 SRDT break Lze opravit sbíhavost zadní nápravy?

20 posts in this topic

Mám déletrvající problém se zadní nápravou P405SRDT break.

Nadměrné sjíždění zadních pneu navíc do netypického tvaru.

Byl jsem změřit geometrii s výsledkem předek dobrý, levé zadni kolo dobré (zelené políčko), pravé zadní kolo vyšší sbíhavost dovnitř (žluté políčko), že s tím mohu jezdit, ale nadměrně se sjíždějí zadní pneu.

Chtěl bych se Vás tedy zeptat, zda to vůbec lze opravit a pokud ano, tak jestli nevíte o nějakém automechanikovi nebo servisu, který se tím zabývá.

Normálně to seřídit patrně nepůjde. Mohlo by to jít násilím například na rovnací stolici. Kolo natáhnout zpět a změřit. Pak by to mohlo být dobré.

Tak jestli to někdo dělá, kdybyste mi dali TIP.

Auto mám z druhé ruky a nejspíš k problému došlo nárazem na zadní kolo při couvání.

Tak díky a kdybyste vědělo o někom kdo by se dal na takovou opravu byl bych rád.

Novou nápravu se mi nechce měnit, protože je to už staré auto, ojetá náprava by stála majlant a není jisté, zda by na ní nebyl jiný problém.

Jsem z Moravskoslezského kraje, ale kdyby bylo třeba jel bych za opravou této vady i někam dál. Tam kde mi tu sbíhavost měřili mi řekli že to opravit nelze bez výměny nápravy, ale já jsem přesvědčen, že by to mohlo jít.

[upravil dne 2.5.2007 Žídek]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Řešil jsem nedávno podobný problém na firemní 306. Obě kola měla (tuším) sbíhavost - servisák říkal, že asi při plném zatížení ještě najel na hrb a tím to ohnul.

Násilné řešení servisák odmítl (ačkoli mně se zdálo velmi snadné - trochu zabrat ...)

Koupil jsem z vrakáče nápravu, za 7000, naštěstí jsem si tam domluvil, že pokud bude mít špatnou sbíhavost, tak mi ji vezmou zpět.

Náprava byla namontována, měla špatnou sbíhavost.

Takže jsem nechal objednat obě nová ramena, každé za 8000, sundat nápravu z vrakáče, odvézt zpět na vrakáč (peníze vrátili), a namontovat nová ramena.

Jestli je z toho nějaké poučení, to si vyber sám.

Ahoj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mne by spíše Oldo zajímalo jak to svoje odmítnutí násilného řešení onen servisák zdůvodnil.

Podle mne to fakt chce trochu zabrat a hotovo.

Co se týče bezpečnosti, jde o zadní nápravu a riziko prasknutí něčeho je minimální. To je už větší riziko, že Ti praskne zadní poloosa na Škodě 120 a navíc zadní náprava P405 není hnací a tak kdyby to prasklo, tak s tím na kraj silnice dojedu snadněji než se Š120 a mělo by to být řiditelné i když možnost prasknutí nápravy je spíše teoretická.

To by muselo prasknout už když se to ohnulo.

Zvažoval jsem jestli bych to nemohl narovnat nějakou dlouhou trubkou a hupcukem sám. Jenže to nepovažuji za tak jednoduché, abych tím nenadělal škody ještě víc.

Problém je kde a jak to uchytit, potom nějaký přípravek, který by chránil závity na ose nebo to umožnil uchytit nějak jinak. A hlavně možnost revize práce. To znamená mít po ruce zařízení na měření sbíhavosti, abych nakonec místo sbíhavosti neměl rozbíhavost, což by nic nevyřešilo. Prostě to správně uchytit, natáhnout kousek hupcukem a změřit, pak znovu až to bude OK. Nedělat z toho vědu a jít na to selským rozumem, hlavně to mít promyšlené a vyhnout se zbrklosti.

Takže raději hledám mechanika, který by s tím už měl nějakou zkušenost a potřebné zařízení a já bych raději dělal to co umím, což autokovařina zrovna není.

Pořád čekám a doufám, že se tady nějaký automechanik s potřebným zařízením a zkušeností přihlásí. Moc peněz do toho investovat nehodlám, rozhodně nikoli žádná nová ramena, protože jezdit se s tím dá akorát škoda kupovat nové pneu, protože ty vydrží tak 10 tisíc km. Musím dojíždět staré pneumatiky, ale raději bych to dal do pořádku.

Takže snad se někdo přihlásí a kdyby byl odněkud blízko Valašska bylo by to super, ale klidně bych to jel spravit třeba do Prahy nebo na Slovensko, to by nebyl problém. Muselo by to ovšem v takovém případě být na počkání, tak no řekněme na celé odpoledne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten servisák mi často odpoví jinak, než bych chtěl slyšet. Prakticky vždy má pravdu on, takže postupně už o tom nepochybuju.

Ty "amatérské" zásahy se mu pak vrací, má z toho akorát starosti. Proto už rovnou volí profesionální řešení - při těch stovkách zásahů už ví, kdy je co vhodné.

PS: ta náprava z vrakáče, to byla moje iniciativa...:myslim

[upravil dne 2.5.2007 P607Olda]

[upravil dne 2.5.2007 P607Olda]

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, tak za to zaber, když myslíš, že je to tak jednoduché. První, co zařve, jsou ta jehlová ložiska, na kterých jsou ramena uložena, a tím spíš tu nápravu budeš muset vyměnit nebo draze opravit. Resp., první na co bych se vůbec podíval je, jestli už v tom uložení takhle náhodou není vůle (jako že pravděpodobně ano) - pak je totiž zbytečné nějakou geometrii vůbec měřit, když se za jízdy mění. Ono "nedělat z toho vědu" a jít na to selským "rozumem", když člověk ani neví, o čem je vlastně řeč, je někdy vážně docela nářez...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No já jsem zrovna včera náhodou ležel pod svým pažoutem 405, protože mi dost klepalo něco u zadního levého kola.. Bylo to uchycení tlumiče, dole byl čep, který jde skrz tlumič, úplně vymlácený. Když jsem se snažil dostat ven tlumič, tak jsem přišel nejen na to, že je všechno shnilé, ale že dokonce unila hlava šroubu který drží tlumič! (horní šroub..) Když jsem do něj strčil imbus, tak se prvně protočil, pak se rozsypala cela hlava šroubu.. Na pravé straně OK, ale zase sem si všiml, že rozdělovač brzdného účinku je urezlý, dokonce urezla pružinka, která z něj vedla.. že jsou zhnilé trubky a ztrouchnivělé hadice jsem tušil.. :) Ona je pozink kasla fajn věc, jenže když urezne všechno pod ní a pak už to nemá na čem držet.. :roll K jádru pudla, jestli chceš násilím rovnat nápravu, tak ji spíše vyrveš z auta.. :D Dojezdi gumy a kup jiné auto.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Právě že ta jehlová ložiska jsou nová. To mi automechanik vyměnil a bylo to potřeba, protože náprava vrzala a jedno kolo šlo do A, jenže závada odstraněna není. Sbíhavost pravého zadního kola pořád velká a zadní gumy se sjíždí.

Aby nezařvalo to jehlové ložisko je třeba to uchytit tak aby jehlové ložisko nebylo namáháno. Chce to přípravky jenže pořádně nevím jaké, ale to nevím zatím. Je to třeba napřed takříkaje vynaleznout.

Taky se snadno napíše no tak za to zaber. Když jsem ten problém tady dal, tak jsem pořádně nevěděl ani za co bych měl zabrat. Teď už mám trochu představu.

Přípravek by možná šlo udělat ze starého ráfku, který by bylo nutno vyztužit a na něj navařit pevnou vyztuženou páku. Vyztuženou protože přípravek by především neměl pružit.Potom by už mohl stačit ten hupcuk tak na 3 tuny aby měl trochu cit. Kontrolovat úhel sbíhavosti abychom to nepřehnali, takže táhnout opravdu s velkým citem, jední se o narovnání v řádu úhlových minut, tedy napatrné.

Jak uchytit to rameno aby nebylo namáháno jehlové ložisko ještě vymakáno nemám. Chce to dále přemýšlet a konzultovat s odborníky, což jste tady Vy.

A potom až to vymakáno bude, tak ještě sehnat někoho kdo má vybavenou dílnu a kdo by to provedl. Bonusem mu bude to, že pokud se to povede, tak to už bude moci dělat rutinně všem a bude mít jako automechanik kšeft. Pokud se to nepovede, no tak budu muset dát vyměni to rameno, takže riziko podnikání malé.

Jsem přesvědčen, že když se to pořádně promyslí, tak to půjde, jinak bych to téma tady nepsal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, mechanik vyměnil. Takže když to kolo bylo do A, tak asi taky musel vyměnit ten čep, co je u 405 nalisován v nápravnici, případně jestli to bylo hodně krutě do A, tak přestružit a vyvložkovat díry pro jehlová ložiska v rameni. A tam zřejmě vznikla ona sbíhavost - při tom přelisování čepu. Takže spíš než ohnuté rameno bude ohnutá samotná nápravnice - s určitostí to sice říct nelze, ale je to častější.

Co se týče uchycení ramena tak, aby nebylo namáháno to ložisko, tak jedině to rameno sundat, vyndat z něj ta ložiska a nasadit jej na trn o příslušném průměru. A pak koupit nová ložiska, protože to vyndání nepřežijí...

Jinak čep kolového ložiska náhodou ohnutý není? I ten umí udělat špatnou sbíhavost... a ohne se snadněji než nápravnice, třeba tím najetím na obrubník...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro C.J.

Karoserie rezavá není a taky za karoserii bych to neuchycoval. Třeba to uchytit v obou bodech na pevném místě, protože jinak bychom tu nápravu opravdu mohli z auta vytáhnout.

Dojezdit gumy a koupit jiné auto? A co s tím starým? Prodat? To by nikdo nekoupil a neříct to kupujícímu, tak to bych ze zásady neudělal.

Takže jsou tři možnosti: a) opravit a nechat si auto, b) dojezdit gumy a odvézt na vrakoviště, c) prodat se slevou na výměnu zadní nápravy a je tu čtvrtá možnost ale tu nepočítám protože ta souvisí s třetí možností -vyměnit tu nápravu za novou ve vlastní režii.

Já tady s Vámi probírám tu první možnost. Opravit a nechat si auto, tedy narovnat zadní rameno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myslím si Oddie taky, že to může být ohnutý čep kolového ložiska a že ten bude třeba narovnat. Otázka je jak a kdo to udělá. Věřím že na něco přijdeme. Ohnutý čep ložiska by měl jít narovnat hupcukem. Otázkou je jak to udělat aby se víc nepoškodilo a aby to bylo přesně.

To auto měl přede mnou bagrista a jezdil s ním do práce tak si myslím že nacouval na nějaký kámen a při tom ten čep ohnul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ani jsem nevěděl, že ten čep lze vyměnit. Vždycky jsem si myslel, že je v tom ramenu napevno navařený. Pokud by to šlo vyměnit, mělo by to být vyřešeno.

Zatím díky za Vaše názory a rady.

Poohlédnu se po některém servisu. Jeden se mi přihlásil soukromým mailem, tak tam zavolám a zkusím se domluvit. Kdyby to nepomohlo, tak se zase ozvu, ale myslím že by to mělo pomoct.

Ještě jednou díky.

Žídek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Čep kolového ložiska jde vyměnit snadno, je v rameni jen nasunutý (naražený). V pohodě jde vyrazit, samozřejmě po povolení a sundání té velké matice :). Jestli je to tím čepem nebo ne můžeš zjistit celkem snadno - stačí si jej na jednom místě poznačit, vyrazit jej, pootočit o 180° a vrátit zpět - pokud i po tom bude sbíhavost stále stejná, tak to tím čepem není. Akorát to je taková výzkumná činnost na ho....

Share this post


Link to post
Share on other sites

v zadnej náprave sa nedá nastavovať zbiehavosť je to tam tuhé, proste na pevno, ak je to ako popisuješ tak jedine vymeniť ako to píšu kamoši predomnou, iné riešenie nie, mal som predtým 405 tak viem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zkusím dát vyměnit ten čep kolového ložiska, jak píše Oddie, pak se uvidí. Myslím že to pomůže, protože čep se ohne snadněji než rameno a to vykřivení není tak veliké. Na měření to bylo ve žlutém políčku, takže problém, ale schopno zatím jezdit.

Výsledek se projeví až za několik měsíců. Po opravě dám druhé gumy a jak ujedu takových 5 tisíc km, bude zřejmé zda se gumy nadále sjíždějí anebo to přestane.

Nadále budu diskuzi v tomto tématu sledovat, kdyby někdo ještě přišel s nějakým novým návrhem nebo zkušeností.

Zatím díky a časem se ozvu.

Žídek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jen ti připomenu moje zbytečné činnosti:

- cesta na vrakáč 120km tam i zpět

- montáž vrakáčové nápravy

- kontrola geometrie

- sundání vrakáčové nápravy

- cesta na vrakáč

- a chlapům na vrakáči jsem nechal spropitné za ochotu

Protože jsme tady, abychom si pomáhali a radili, tak ti radím, zavolat do toho servisu, co jsem ti poslal v soukromé zprávě, a udělat co ti řeknou. Oni opravovali v životě víc náprav, než já viděl 405-tek:D (asi přeháním).

[upravil dne 3.5.2007 P607Olda]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samozřejmě, že tam zavolám ale píše se tam zastavím až pojedu kolem.

Celá záležitost moc nepospíchá, jezdit se s tím dá. Za jízdy to není poznat akorát to víc žere gumy.

Jinak díky za info Oldo.

Žídek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je to opraveno. Sbíhavost zadní nápravy v pořádku. Nakonec jsme vyměnili rameno zadní nápravy. Použité stálo s montáží 1500 Kč. Závada odstraněna. Píšu to tady až za dva měsíce, protože jsem potřeboval ujistit se zda to bude fungovat.

Od té opravy napružením hupcukem jsme upustili, protože 1500 Kč zase nebyla taková částka, nebylo by tam hupcuk na zpětné napružení kolové osy pořádně kde uchytit, výsledek by byl nejistý, tak nám to s automechanikem připadlo jednodušší. P 405 nemá zadní kolový čep v nabídce jako náhradní díl.

Taky negativní výsledek experimentu je výsledkem, alespoň jsme se nad tím zamysleli.

P405 Oldovi se omlouvám, do toho servisu jsem nakonec nejel, bylo to z ruky tedy dost daleko a naskytla se tato možnost výměny celého ramena za použité.

Píšu to tady protože si správce tohoto diskuzního serveru přeje, abychom když diskutujeme o závadě napsali jak byla nakonec vyřešena.

Všem děkuji za snahu dobře poradit.

Žídek

[upravil dne 5.7.2007 Žídek]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.