Sign in to follow this  
Followers 0
Brandy

Napětí na baterce

49 posts in this topic

Ahoj všichni, mám takovej problém s baterií. Vypadá to, že mi kolem plusového pólu uniká elektrolyt. Navíc mi baterka přijde taková trošku nafouklá. Napadlo mě, že to přebíjí. Změřil jsem napětí na baterce a při spuštěném motoru je tam 14,43 V (Měřeno multimetrem z Obi za 150 Kč). Při zvýšení otáček se hodnota nijak nemění. V knize Jak na to píšou, že napětí nesmí překročit 14 V. Tady na fóru jsem ale pro změnu četl, že ještě 14,5 V je normální hodnota. Jak to tedy je? Je těch mých 14,43 V moc? Jinak se zdá, že všechno funguje normálně (žárovky nepraskají, startér běží i v mrazu). Jo a mám Peugeot 406, 1,8 16V, starý model a alternátor je tam Mitsubishi. Předem díky za rady. :papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myslím, že tato hodnota je na horní hranici. zkonktroluj kontakty na baterii a trochu je očisti a pak je promazej ve velmi tenoučké vrstvě vazelínou nejlépe silikonovou. a taky zkontroluj při běžicím motoru úroveň napětí na altíku.:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj, hodnota je naprosto správna.

Viz udaje použitého regulátoru alternatoru.

Jmenovitá hodnota 14,4 V:

PEUGEOT 406 (8B), 1.8 16V

Rok výroby: 11/95 - 10/00, kw/HP: 81/110, Obsah: 1761, Kód motoru: LFY (XU7JP4), Typ: limuzína

1 197 311 551

Detail zboží Použito ve vozech (212) >>

bosch regulátor

Dodavatel: BOSCH

821,00 CZK (976,99 CZK)

----------------------------------------------------------------------------

napeti [V] 14,4 V

Rozsah teplot (°C) 3 Celsius

Jmenovité napetí [V] 14 V

Share this post


Link to post
Share on other sites

14.4 je uz opravdu na horni hranici pro obycejnou olovenou baterii. Idealni je tak tech 14V +- 0.1 aby se neprebijela. Pokud se prebiji tak to poznas vcelku jednoduse, ze ti casem ubyva kapalina v baterii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky za odpovědi. Zatím nejspíš koupím novou baterii (nelíbí se mi ten únik elektrolytu) a budu to dál sledovat. Rudolf mě trošku uklidnil, tak snad se nová baterie hned nezničí.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Únik , respektive nedostatek elektrolytu je u baterií starších než 3 roky naprosto normální jev. Stačí pouze doplnit destil. vodou, následně zkontrolovat hustotu případně jakýmkoliv způsobem dobít(buď nabíječkou, jízdou-musí být delší jak 20 minut, nebo :Dpendrekem:Djako policajti:D) a jezdit dále. Novou bych kupoval až tato odejde, nebo až bude mít těsně před smrtí.:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jde spíš o to, že se kolem plus pólu dělá taková modrozelená sra..., usazenina. Když jsem to auto koupil (září 2006), tak tam toho bylo fakt hodně. Vyčistil jsem to a včera jsem si všimnul, že se to tam tvoří zas. Na druhou stranu je fakt, že jinak s baterií nejsou žádný problémy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta sraženina se tvoří díky přechodovému odporu na tom kontaktu. Je nutno ho očistit smirkovým papírem obě styčné plochy na baterce i na kontaktu, lehce namazat vazelínou, jakoukoliv pokud bude speciální silikonová na baterky tím líp a problém je vyřešen. Ještě může být problém v jedné věci a to v regulátoru. ten přiměření digitálním V-metrem vykazuje trvalou hodnotu třeba uváděných 14,43 V, ale při připojení ručičkového citlivějšího přístroje tento vykazuje výchylky neboli špice až do 30 V a to je jasné přebíjení baterie a to vede dříve nebo později ke zničení baterie a poté nebo i před tím k odchodu altíku. Odejde na něm regulátor, a bývá to způsobeno vadnou diodou.:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, díky. Pořádně očistím a namažu ty kontakty a kdyžtak ještě přeměřím napětí nečím přesnějsím.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: lexa

Ta sraženina se tvoří díky přechodovému odporu na tom kontaktu. Je nutno ho očistit smirkovým papírem obě styčné plochy na baterce i na kontaktu, lehce namazat vazelínou, jakoukoliv pokud bude speciální silikonová na baterky tím líp a problém je vyřešen. Ještě může být problém v jedné věci a to v regulátoru. ten přiměření digitálním V-metrem vykazuje trvalou hodnotu třeba uváděných 14,43 V, ale při připojení ručičkového citlivějšího přístroje tento vykazuje výchylky neboli špice až do 30 V a to je jasné přebíjení baterie a to vede dříve nebo později ke zničení baterie a poté nebo i před tím k odchodu altíku. Odejde na něm regulátor, a bývá to způsobeno vadnou diodou.:papa

Já mám trochu jiný názor, myslím, že je tam prasklinka, proto je tam ten sajrajt.

Ani se špatným kontaktem nesouhlasím, to by hlavně špatně točilo při startu.

Rovněž nesouhlasím s myšlenkou o přebíjení a měření ručkovým přístrojem.

Každopádně jezdi, a až jednou nenastartuješ, tak koupíš novou.

Šel jsem změřit napětí na akumulátoru při nastartovaném motoru, na volnoběh:

Malý digitální měřák Checkmate-Roline M420H naměřeno 14,28 V

Malý digitální měřák Mastech M832 naměřeno 14,38 V

Ručkový AVOMET naměřeno 14,25 V (těžko odečíst přesně)

po asi dvou minutách tam v motoru něco cvaklo a pak jsem naměřil:

Malý digitální měřák Checkmate-Roline M420H naměřeno 14,5 V

Malý digitální měřák Mastech M832 naměřeno 14,6 V

Takže:

a) buď máme oba stejnou závadu:D

b) oba to máme OK

b) je správně:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj.Olověný akumulátor má konečné napětí v nabitém stavu 16,5V (viz učebnice ).Hodnoty 14,5V se prostě běžně používají a akumulátor se více nenabíjí.Pokud ručkové měřidlo poskakuje až na 30V (digitál musí také!),a měříš to u alternátoru,tak je jednoznačně problém na propojení s akumulátorem.Akumulátor má totiž takovou kapacitu a malý vnitřní odpor,že na něm nemůže vyskočit \"špička\" 30V.Pokud by se stalo,že přímo na vývodech akumulátoru vyskočí napětí na 30V - přerušuje se akumulátor vevnitř (nepravděpodobné).Pokud lze špičky naměřit přímo na vývodech alternátoru,vracíme se zpět k propojení alternátoru a baterie.Problém může být mezi spojem na alternátoru a kostrou - a mezi kostrou a minus pólem akumulátoru.Nebo mezi vývodem z alternátoru a vodičem,vedoucím na + pól baterie.Já jsem měl problém mezi vodičem a svorkou na minus pólu.Vodič je zalisován a spoj nemusí být po čase dokonalý.Měl jsem tam přechod 6 ohmů.Svorku jsem uřízl a vyměnil za novou,lze koupit samostatně.

Terorie: pokud je alternátor nezatížen,stoupá na něm napětí až na 40V.Proto se nesmí při nastartovaném motoru odpojit baterie (může,ale musí být rozsvíceny aspoň potkávačky!).Nedoporučuji to ale ani zkoušet,protože to může odrovnat řídící jednotku a to už je pak drahý špás!!!

Ať je závada jakákoliv,napiš po odstranění,co to bylo,bude nás to všechny zajímat.Dík.P806

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepší digitály s bar ukazatelem to zaregistrují(cena cca 3000), ty obyčejné do 500 však nikoli. Napětí na nové baterii je dané počtem článků, jeden članek na olověném aku jsme se učili a v praxi naměřili pouze 2,2 V při hustotě ellytu tuším 1,28(toto už nevím) takže 6 článkový aku by měl mít a u mě má 13,2 V. Na toto jsou spočítané i regulátory v alternátorech. I když nové auta používající gelové baterie už nabíjejí větším napětím o pár desetin až Voltů což může být i oněch 14,6 V. Při startu to bude točit dobře protože startovací proud je vyšší než dobíjecí a to asi 10-20x podle typu startéru a motoru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je rozdíl mezi nabitým akumulátorem při připojené nabíječce a nabitým akumulátorem po odpojení od nabíječky (např. po 10 minutách).

lexa: mohl bys, prosím Tě, změřit, kolik dává Tvoje auto na akumulátoru při nastartovaném motoru?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jsem provedl další kontrolní měření. Včera jsem měřil se zapnutými světly (neuvědomil jsem si to), dneska s vypnutými. Použil jsem dva multimetry (oba nic moc kvality, cca 150 Kč). Jeden ukazoval hodnoty mezi 14,55 - 14, 57 V, druhý 14,57 - 14,60 V. Na baterii je při vypnutém motoru (měřeno cca 3 minuty po vypnutí) něco málo přes 13 V. Tak nevím, jestli je to normální nebo ne. Jestli vytváření té sraženiny kolem pólu baterie je důsledek přebíjení nebo je to na tom nezávislá vada baterky. :myslim Jak se vlastně projevuje přebíjení? Nebýt té sraženiny, tak si ničeho zvláštního nevšimnu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já myslím, že je tam prasklinka a elektrolyt vzlíná (asi někdo moc bejčil a pohnul tím pólem.)

Ta napětí jsou OK.

Přebíjení - to by ti vyvařil (plynoval) elektrolyt a bylo by ho tam málo. I některé hermetické akumulátory mají u každého článku bezpečnostní přetlakový ventil. Je fakt, že ty které nemají ventil by byly nafouklé.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK zítra změřím a pak to sem hodím. Můžu to změřit u více aut. Bude záležet kolik bude času.:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolem 14.5V je normalni napeti.. pro jistotu pripoj merak a mer napeti, kdyz budes zvysovat otacky motoru... v melo by to zustat viset na tech 14.5 +-

zelena sracka tam byla, je a bude ... ocistit, maznout vazelinou a jezdi dal :super:super:super

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Kubis

Ahoj.Olověný akumulátor má konečné napětí v nabitém stavu 16,5V (viz učebnice ).Hodnoty 14,5V se prostě běžně používají a akumulátor se více nenabíjí.Pokud ručkové měřidlo poskakuje až na 30V (digitál musí také!),a měříš to u alternátoru,tak je jednoznačně problém na propojení s akumulátorem.Akumulátor má totiž takovou kapacitu a malý vnitřní odpor,že na něm nemůže vyskočit \"špička\" 30V.Pokud by se stalo,že přímo na vývodech akumulátoru vyskočí napětí na 30V - přerušuje se akumulátor vevnitř (nepravděpodobné).Pokud lze špičky naměřit přímo na vývodech alternátoru,vracíme se zpět k propojení alternátoru a baterie.Problém může být mezi spojem na alternátoru a kostrou - a mezi kostrou a minus pólem akumulátoru.Nebo mezi vývodem z alternátoru a vodičem,vedoucím na + pól baterie.Já jsem měl problém mezi vodičem a svorkou na minus pólu.Vodič je zalisován a spoj nemusí být po čase dokonalý.Měl jsem tam přechod 6 ohmů.Svorku jsem uřízl a vyměnil za novou,lze koupit samostatně.

Terorie: pokud je alternátor nezatížen,stoupá na něm napětí až na 40V.Proto se nesmí při nastartovaném motoru odpojit baterie (může,ale musí být rozsvíceny aspoň potkávačky!).Nedoporučuji to ale ani zkoušet,protože to může odrovnat řídící jednotku a to už je pak drahý špás!!!

Ať je závada jakákoliv,napiš po odstranění,co to bylo,bude nás to všechny zajímat.Dík.P806

ale prosimte na tech 16.5V si prisel kde ??? kdyz to das na nabijecku, bude to plne nabite a budes do toho davate jeste porad proud, tak to ti o na 16.5V nikdy nevyleze. Navic merit na nabijecce napeti nabiteho je nesmysl. Napeti baterie je same o sobe v podstate nedulezity ukazatel pokud e baterie jinak v poradku. Dulezity ukazatel je kolik klesa napeti baterie pod zatizenim. Rohzhodne pokud pripojis baterii na 14.5 V nastalo, tak ti proste vyvari, protoze to na ni je moc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeste musim reagovat, k memu predchozimu prispevku, ono mozna v tom aute diky tomu, ze se napr. casteji startuje atp. tech 14.5V muze byt akorat, protoze pri kratkodobych jizdach se baterie neprebiji, nebot to akorat diky silnejsimu dobijeni dorovna. Mozna to bude u tech novejsich aut uz tak nastavene, navic vetsina z nich pocita uz s pouzitim novejsich typu baterii, ktere jsou urcene pro palubni site o par desetin voltu vyse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.