Sign in to follow this  
Followers 0
Syro

Štartovanie HDi v zime

15 posts in this topic

Nazdar!

Počul som veľa kadejakých názorov a preto to \"hádžem\" do fóra - ako štartujete pri silných mrazoch? Naštartujete a necháte trocha motor bežať (napr. kým očistíte auto od snehu), alebo najprv očistíte a až potom štart a hneď odchod (nech sa zohreje v ťahu)???:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podle me, pokud to jde, je lepsi nechat motor trosku zahrat a pak po nem chtit nejake vykony. Myslim, ze pokud bude -10 a ihned po nastartovani to budes tocit do 3000ot/min a vic, tak se mu to moc libit nebude a asi ti to da nejakou poruchou brzo najevo. Toto je muj soukromy nazor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hdi se ti na miste bez zateze neohreje temer vubec, zatim z mych zkusenosti je to motor, kteremu trva co nejdyl se ohrat, a to i pri klide jizde mesto/okrsky. Otcova 406 Hdi 66kW trva na 90 v tomto pocasi temer 10km, pritom vsecko je OK, jak se zahreje, tak drzi 90 pevne. Na mem aute starsim 2.1TD to trva tak 6-7km.

Osobne si myslim, ze je dobry tomu dat 10-20 vterin, na rozproudeni oleje po motoru, ocisteni skla a svetel, mezitim se ti zacne rozmrazovat aspon i zadni sklo. Ale vic je asi uplne zbytecne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motory HDI by se meli ohrivat za chodu.Aspon jsem se to docetl.Neni to jak u starych diesel motoru kde nechas motor bezet 10min a pak vyjedes:)Podle me kdyz nastartujes a ocistis okna tomu urcite neuskodi a taky vseobecne plati nevytacet motory pokud nemaji provozni teplotu:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nech sa pise kde co je.Ja necham kludne motor bezat 5 min.Moj nazor,ze diesel je diesel a moc mu to neprospieva.:myslimAle je to moj nazor...A urcite nevytacat-to odporucaju uz aj v manuali:P.Tak asi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já jsem našel jen TDI:

Zahřívání a provoz TDI motoru

Přeplňované vznětové motory (a obzvlášť TDi motory) jsou velice účinné a tudíž produkují méně tepla a zahřívají se pomaleji než srovnatelné zážehové motory. S TDíčkem provozní teploty na volnoběh nedosáhneme, takže nemá smysl startovat několik minut před odjezdem s cílem zahřát motor a vytopit interiér - to se nestane. Nejlepší je prostě nastartovat a jet.

Prvních pár minut je třeba jet citlivě, alespoň dokud se ukazatel teploty nedostane do rozsahu běžné teploty. Problém však může nastat pokud se se studeným motorem dostanete do dopravní zácpy. Nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena. Občas se doporučuje pustit všechny dostupné elektrické spotřebiče (vyhřívání skel, sedadel, světlomety, mlhovky...) aby se alespoň trochu zvětšila zátěž motoru.

Nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť. Kromě toho, že tím ničeho nedocílíte (TDi se na volnoběh nezahřeje), škodíte ventilovému rozvodu (nízký tlak oleje způsobuje nedostatečné mazání vačky, obzvláště citelné je to při studeném oleji), turbodmychadlu (platí zde to samé jako v předchozím případě) a těsněním v turbodmychadlu, které pro 100% funkci vyžadují zvýšený tlak.

V žádném případě byste neměli po delší jízdě na vyšších otáčky (např. při rychlé jízdě na dálnici) okamžitě vypnout motor, neboť to je právě častou příčinou zničení turbodmychadla. Doporučujeme proto postupně ochladit turbo jízdou nižší rychlostí (stačí pár kilometrů). Okamžité odstavení vozu a vypnutí motoru po dlouhé zátěži škodí turbodmychadlu, a to platí dvojnásob u 1.9 TDi 81kW / 110 koní, které je vybaveno turbodmychadlem Garett VNT15, jenže je chlazeno olejem a více se v důsledku variabilní geometrie lopatek zahřívá. Na druhou stranu poškození turbodmychadla se obvykle projeví až při velmi častém opakování nepříznivých faktorů.

Uvedené informace byly čerpány ze serveru TDI club

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dík, myslím, že Tvoja odpoveď je vyčerpávajúca a uzatvára diskusiu na túto tému.:aut

Share this post


Link to post
Share on other sites

\"...nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena..\"

-- To nechapu? Jak muzou nizke otacky skodit TDi??

\"..nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť..\"

-- Tak tohle uz vazne nechapu? Jak nekdo prisel na to, ze se motor ve volnobeznych otackach poskozuje - resp. ze to motorum skodi??

Jirko, dej sem prosim te link na ten club..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Jirkap

Já jsem našel jen TDI:

Zahřívání a provoz TDI motoru

Přeplňované vznětové motory (a obzvlášť TDi motory) jsou velice účinné a tudíž produkují méně tepla a zahřívají se pomaleji než srovnatelné zážehové motory. S TDíčkem provozní teploty na volnoběh nedosáhneme, takže nemá smysl startovat několik minut před odjezdem s cílem zahřát motor a vytopit interiér - to se nestane. Nejlepší je prostě nastartovat a jet.

Prvních pár minut je třeba jet citlivě, alespoň dokud se ukazatel teploty nedostane do rozsahu běžné teploty. Problém však může nastat pokud se se studeným motorem dostanete do dopravní zácpy. Nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena. Občas se doporučuje pustit všechny dostupné elektrické spotřebiče (vyhřívání skel, sedadel, světlomety, mlhovky...) aby se alespoň trochu zvětšila zátěž motoru.

Nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť. Kromě toho, že tím ničeho nedocílíte (TDi se na volnoběh nezahřeje), škodíte ventilovému rozvodu (nízký tlak oleje způsobuje nedostatečné mazání vačky, obzvláště citelné je to při studeném oleji), turbodmychadlu (platí zde to samé jako v předchozím případě) a těsněním v turbodmychadlu, které pro 100% funkci vyžadují zvýšený tlak.

V žádném případě byste neměli po delší jízdě na vyšších otáčky (např. při rychlé jízdě na dálnici) okamžitě vypnout motor, neboť to je právě častou příčinou zničení turbodmychadla. Doporučujeme proto postupně ochladit turbo jízdou nižší rychlostí (stačí pár kilometrů). Okamžité odstavení vozu a vypnutí motoru po dlouhé zátěži škodí turbodmychadlu, a to platí dvojnásob u 1.9 TDi 81kW / 110 koní, které je vybaveno turbodmychadlem Garett VNT15, jenže je chlazeno olejem a více se v důsledku variabilní geometrie lopatek zahřívá. Na druhou stranu poškození turbodmychadla se obvykle projeví až při velmi častém opakování nepříznivých faktorů.

Uvedené informace byly čerpány ze serveru TDI club

tohle zni vsecko hezky, ale to by clovek to auto nesmel pomalu nastartovat a hlavne, mi reknete chytraka co s tim takhle jezdi :)

Uz ohledne toho dochlazovani turba..staci ujet par KM ...ehm :) Extremni pripad je, ze jedu po dalnici, valim to treba 180, zprudka brzdim a vypinam motor, treba priejdu na pumpu. No tak tam nebudu jezdit na ty pumpe dokola par km :) Proste pockam kdyz jsem uvedomely treba 20 vterin a vypnu to a nic neresim. Tyhle rady sou hnane do extremu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Sepp

\"...nízké otáčky totiž TDi neprospívají a tím méně za studena..\"

-- To nechapu? Jak muzou nizke otacky skodit TDi??

\"..nedoporučuje se často nechávat TDi delší dobu běžet ve volnoběžných otáčkách - škodí to všem motorům a přeplňovaným vznětovým obzvlášť..\"

-- Tak tohle uz vazne nechapu? Jak nekdo prisel na to, ze se motor ve volnobeznych otackach poskozuje - resp. ze to motorum skodi??

Jirko, dej sem prosim te link na ten club..

Myšleno to bylo tím, že když motor jen běží na volnoběh, tak není dostatečné mazání… Samozřejmě, když má auto otáček více tak ten olej se lépe rozstřikuje a lépe se maže… Alespoň takhle to chápu já ;)

Link na TDI club je zde: http://www.dieselpower.cz/tdiclub/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: rimmer

tohle zni vsecko hezky, ale to by clovek to auto nesmel pomalu nastartovat a hlavne, mi reknete chytraka co s tim takhle jezdi :)

Uz ohledne toho dochlazovani turba..staci ujet par KM ...ehm :) Extremni pripad je, ze jedu po dalnici, valim to treba 180, zprudka brzdim a vypinam motor, treba priejdu na pumpu. No tak tam nebudu jezdit na ty pumpe dokola par km :) Proste pockam kdyz jsem uvedomely treba 20 vterin a vypnu to a nic neresim. Tyhle rady sou hnane do extremu :)

Nu s tím kolečkem kolem benzínky to asi bude blbost, nicméně i v manuálu k 406 HDi je napsáno, že se nemá motor vypínat ihned po zastavení, ale nechat chvilku běžet na volnoběh, aby se u turba srovnaly lopatky, atd.

Když jsem jel v září do Řecka (až na občasné WC zastávky jsem jel nonstop), tak jsem motor na pumpě třeba vůbec nevypínal a nechal jsem ho běžet na volnoběh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myslím ,že problém je jinde.Otáčky turba jsou několikanásobně vyšší než otáčky motoru ,třeba 30 000-40 000 ot/min a jak je známo, čím vyšší otáčky tím musí být vyšší tlak maziva, neboť při vyšších točkách je mazivo vytlačováno z mazaných míst velmi silně. No a když je turbo roztočené a najednou vypnete motor, přestane olejové čerpadlo dávat tlak a dostatek oleje pro mazání turba, ale to se ještě třeba půl minuty točí jako čort. A při tom se to může zadřít. To je moje dedukce, možná mylná.:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motor TDi zvláště se vstřikováním PD má enormní a bohužel protichůdné nároky na vlastnosti oleje - vačka pohánějící sdružené vstřikovače potřebuje olej co nejřidší a ten zase trochu nevyhovuje mazání turba. Používají se oleje viskozity 0W-30. Při volnoběhu není dostatečný tlak oleje zvláště pro mazání rolny vstřikovače a z těchto důvodů se nedoporučuje dlouhodobější provoz na volnoběh. Z důvodu ne zcela uspokojivých vlastností oleje pro mazání turba odcházejí tyto poněkud častěji na než jiných motorech. Zchlazení turba po provozu ve zvýšeném zatížení (vysoká rychlost na dálnici apod) je žádoucí z důvodu, že přehrátý olej v uložení turbíny se spéká a vytváří tak brusné prostředí pro její uložení.

Holt nic není na tomto světě ideální :papa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: lubber

Myslím ,že problém je jinde.Otáčky turba jsou několikanásobně vyšší než otáčky motoru ,třeba 30 000-40 000 ot/min a jak je známo, čím vyšší otáčky tím musí být vyšší tlak maziva, neboť při vyšších točkách je mazivo vytlačováno z mazaných míst velmi silně. No a když je turbo roztočené a najednou vypnete motor, přestane olejové čerpadlo dávat tlak a dostatek oleje pro mazání turba, ale to se ještě třeba půl minuty točí jako čort. A při tom se to může zadřít. To je moje dedukce, možná mylná.:myslim

jen pro informaci, otacky turba jsou jeste skoro o rad vyssi...uvadi se az 250 tis ot/min. A motor se nevypina kvuli mazani turba, to se za chvilicku zastavi, ale kvuli chlazeni turba, nebot jak bylo receno turbo je zahrate, a kdyz vypnem hned po tezke praci turba prisun chladnejsiho oleje a ten prestane proudit, dochazi k jeho lokalniho prehrati spekani v tom kluznem lozisku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.