Sign in to follow this  
Followers 0
Dakaros

Komprese- co to vlastně znamená a jak se měří?

7 posts in this topic

Ahoj lidi! Asi se teď trochu ztrapnim, ale v každim časopise, v popisech aut a tak se udává komprese (např. komprese 8,5:1). A nějak mi začalo docházet, že vlastně nevim, co to přesně znamená. Z vlastní úvahy si myslím, že to jsou tlaky ve válcích. Jenom nevím jestli při výbuchu paliva, nebo je to maximální tlak ve válci bez paliva (stlačený vzduch)

A jak se tato komprese měří?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komprese = stlačení = píst jde nahoru do horní úvrati, výbuch = zapálení stlačené směsi = pohyb pístu dolů. Kdysi mi měřili tlaky ve válci dírou na svíčku. Ovšem jak je to přesné to netuším. Taky bych se informoval ohledně těch poměrů....:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komprese neboli komresní poměr je poměr stlačení vzduchu (směsi) ve válci, čili objem prostoru nad pístem v dolní úvrati / objem prostoru nad pístem v horní úvrati - např. 8,5:1.

Měření kompresních tlaků neboli \"komprese\" zjišťuje netěsnosti ve spalovacím prostoru. Absolutní naměřená hodnota tlaku je zkreslená, protože prostor nad pístem rozšíříš o prostory v měřidle. Výrobce auta pro svá měřidla udává orientační hodnoty - rozmezí, které by se měly naměřit. Při měření doma stačí porovnání tlaků mezi novým motorem a jetým (při použití stejného měřidla), pro orientaci stačí i porovnání tlaků mezi jednotlivými válci. Pokud jsou větší rozdíly tak hledat důvod (ventily, pístní kroužky, těsnění)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slovo \"komprese\" samo o sobě znamená pouze \"stlačení\", nic víc, nic míň. Takže u motoru se můžeš setkat buď s výrazem \"kompresní poměr\", a nebo \"kompresní tlak\". Zatímco kompresní poměr je záležitost konstrukční a je dána už návrhem motoru, kompresní tlak záleží na mnoha okolnostech, a je spíš orientačním měřítkem. Kompresní poměr bez rozebrání motoru nijak jednoduše nezměříš, a i kdyby, nevím k čemu by ti byl, nadto jde najít v tabulkách. Naopak kompresní tlak je to, co se na motorech občas měří, pomůže vypovědět o tom, v jakém je motor asi stavu. Nicméně na hodnotu kompresního tlaku má vliv zejména: těsnost pístních kroužků, těsnost ventilů - když netěsní, kompresní tlak prudce klesá a signalizuje tak nějakou závadu), dále třeba teplota, a také jestli není uzavřena škrtící klapka - a mmch. kompresní tlak se měří bez filtru, aby se vyloučil i jeho vliv. Nicméně i tak je hodnota kompresního tlaku víceméně orientační.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A měří se měřákem k tomu určeným.

Tj. ručičkovej ukazatel hodnot, na něm hadice a na konci závit jak u svíčky. Našroubuje se, startuje se, měří se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimochodem, kdyby náhodou někdo chtěl ten měřák na měření kompresních tlaků s rozsahem pro diesel, tak klidně prodám ten svůj - už ho nepotřebuju.

Je to tenhle: http://www.univer.cz/katalog.php?sort=111511 - model KP63/3. Původní cena je 2.900,- bez DPH, prodám tak za dvojku, je v pořádku a málo používaný. Jde s tím měřit i benzíňák, ale pokud chce někdo kontrolovat jen benzíňáky, stačí na to i jednodušší levnější - (minimálně) tenhle je potřeba, když chcete měřit i diesely.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.