Leo

Motorový olej pro HDI 80kW

24 posts in this topic

Zdravím konferenci, koupil jsem 406 2.0 HDI combi, 80kW, r.v.2001, najeto 110000km. Chtěl bych tam dát nový motorový olej, ale nevím co tam lil předchozí majitel. Přečetl jsem si místní příspěvky a rozhodl se pro Total Quartz 7000 10W40. Když jsem se však ptal v prodejně specializované na oleje tak řekli, že by doporučili 5W40 (konkrétně fialový Power Oil) prý kvůli nějaké keramické vložce v turbu. Pak jsem se ptal v servisu specializujícím se na Peugeoty a tam dávají prý také pouze 5W40 (Total Quartz 9000). Oba stojí za 5l kolem 1100,-. Tak teď nevím zda 10W40 (700,-) nebo 5W40?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je mizérie když se nedá zjistit co tam předchozí majitel lil. Problém je v tom, nechci tě teda strašit, že pokud předchozí majitel používal 10W-40 což je polosyntetika a teď tam dáš 5w-40 což je plná syntetika, mohla by ta plná syntetika uvolnit usazené částečky v motoru, které ta polosyntetika neuvolní. To samozřejmě není špatné ale pokud motor celý svůj život jezdil pouze na 10W-40 a budeš mít smůlu, mohly by se vytvořit vůle (nejčastěji na ventilech) rozpuštěním těch částeček....

Vím o čem mluvím. Pár kamarádu takhle chtělo dopřát svému autíčku tím, že dají plnou syntetiku a místo toho se dočkaly problémů.... Ale to bylo tím, že předtím nepoužívali plné syntetiky.... Takže pozor..

[upravil dne 2.10.06 MPavel]

Share this post


Link to post
Share on other sites

No na tom, že pokud tam byl 10W40 tak tom bude určitě něco usazenýho a tim 5W40 se to rozpustí něco bude, ale nalil bych to tam a udělal dřív výměnu a pak když ten bordel odteče už to nemůže nic dělat:myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já osobně bych tam dal taky 5w-40, ale to co jsem popisoval viz. výše se stát může...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Já teď řeším podobný problém a budu nejdřív lít nějaký sajrajt- vyplachovač do starého uleje......nechá se to asi deset minut běžet (dle návodu) a pak se provede normální výměna....;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Právě z toho uvolnění usazenin mám strach. U starého auta bych nikdy z minerálu na polosyntetiku nepřešel právě z tohoto důvodu, ale když prý mezi polosyntetikou a syntetikou v podstatě rozdíl není, tak by to mohlo rozpouštět stejně.

Do proplachování se mi moc nechce, protože stejně když rozpuštěním usazeniny vznikne vůle, tak už se ničím nezalepí. Asi tam dám plnou syntetiku a poprvé ji pro jistotu vyměním dřív.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proplachování bych osobně nedělal. Podle mě je to nebezpečný a když se to nedělá profesionálně, může to motoru spíš uškodit.

Interval nezkracuj. To je zbytečný. Jeden můj kamarád, který jezdí závody mi říkal, že lidi, kteří schválně zkracují interval výměny oleje v domění, že motoru pomůžou se mýlí. Motoru to sice níjak extrémně neublíží ale taky mu to jeho životnost nijak neprodlouží. Olej má prý nejlepší vlastnosti když už má pár kilometrů zasebou a vylejvat olej z motoru v době jeho nejlepších vlastností je zbytečné.... Samozřejmě se to zase nesmí přehánět takže nepřekračovat zásadně interval pro výměnu oleje... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolik je tedy vhodný interval? Peugeot prý doporučuje 15000, v knize „Jak na to“ říkají radši 10000 a ještě jsem něco slyšel o 20000 (mimochodem na palubce mi teď svítí info se servisním klíčem19500, ale to mohl kdokoliv kdykoliv nastavit a olej vypadá docela černě).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodržuj to co předepisuje výrobce tedy 15 000km pokud ti to říkali přímo v Peugeotu.

Co se týče palubky. Peugeot jako každá jiná auta má dva druhy servisních kontrol. Jedna je rozsáhlá (ta se dělá každych 30 000km) a ta druhá se týká pouze výměny oleje (každých 15 000km). Tedy servis nastaví na palubce servisní interval 30 000km a jakmile ti tam bude svítit 15 000km, musíš jít na výměnu oleje a jakmile bude na palubce svítit 0 km musiš jít na výměnu oleje včetně celkové kontroly auta (výměna filtrů apod.). Takové jsou servisní intervaly u benzínu. Nevím jak přesně to je u HDI, ale až budu doma, možná bych to vyčetl z manuálu...

Myslím že snad by nikdo neměl zájem měnit km na servisním intervalu.... Ale v této zemi člověk nikdy neví :)

Co se týče barvy oleje. U dieselu je olej černý prakticky hned kvůli sazím....

Co se týče 20 000km to bude prodloužený interval. Nevím ale jak je to u peugeotu kolem tohoto roku s prodlouženým intervalem. Každopádně abys mohl jezdit s tímto intervalem musíš používat long life oleje a HLAVNĚ motor musí umět pracovat s takovýmto olejem tedy musí to předepisovat výrobce....

[upravil dne 3.10.06 MPavel]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: citron1

Taky jsem to řesil jaky olej dal jsem tam 10W40 Total 7000 koupenou 5l za 800,- Kč. Rozdíl mezi 5w40 a 10w40 je jen v ceně a to 5W40 tuhne pri -35 C jinak ty oleje jsou naprosto stejny stejne API B3. Proc vyhazovat penize? Ty usazeniny a karbony to neres je to jen mýtus mezi neznalými řidiči. žádné karbony a usazeniny se pri pouzivani 10w40 nebo 5w40 netvori. Ti co znaji oleje my dají za pravdu ostatni pro neznalost se ohanej karbony atd. znama pisnicka. Ale pokud ma motor dost nabehano cca 100000 a vyse tak tam 5w40 nelej je ridkej a motor ti zacne minimalne na ventilech brat olej a budes jen dolejvat. Mam zkusenost :cool:

Ano výkonostní specifikace jsou stejné a tím může použít oba. Rozdíl je jen v nižším zimním čísle a v aditivech, které olej obsahuje. Nejsem žádný expert takže tady nebudu vyjmenovavát všechny možné podrobnosti, ale doporučuji přečíst články na oleje.cz popř. http://www.mjauto.cz/newdocs/oleje.htm

Ehm. Trošku bych oponoval s větou, že se žádné karbony a usazeniny netvoří... V tom případě by mě zajímalo z čeho olej při provozu motoru černá? V motoru je spousta třecích částí z nichž se postupně uvolňují miniaturní částečky (usazeniny) a tím olej tmavne (můžeme to nazvat opotřebení).

Co se týče karbonu. Ten se též v motoru vytváří a to zjeména na pístech a sedlech ventilů, kde jsou vysoké teploty a spálený olej zde vytvoří takovou černou vrstvičku - karbon. Pokud je motor ale v pořádku (dobře těsní pístní kroužky, jsou OK gufera popř. není spálené těsnění pod hlavou, míst jak se olej může dostat do spalovacího prostoru je mnoho) karbon se vytváří minimálně, většinou na dolní části pístu pod pístními kroužky a to ještě v málé míře....

PS: nechci tady nijak machrovat, technické vzdělání nemám a rád se poučím od jiných, ale s oleji jsem si toho dost užil a s motory, které ho spalují jedna báseň, taky.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: citron1

Taky jsem to řesil jaky olej dal jsem tam 10W40 Total 7000 koupenou 5l za 800,- Kč. Rozdíl mezi 5w40 a 10w40 je jen v ceně a to 5W40 tuhne pri -35 C jinak ty oleje jsou naprosto stejny stejne API B3. Proc vyhazovat penize? Ty usazeniny a karbony to neres je to jen mýtus mezi neznalými řidiči. žádné karbony a usazeniny se pri pouzivani 10w40 nebo 5w40 netvori. Ti co znaji oleje my dají za pravdu ostatni pro neznalost se ohanej karbony atd. znama pisnicka. Ale pokud ma motor dost nabehano cca 100000 a vyse tak tam 5w40 nelej je ridkej a motor ti zacne minimalne na ventilech brat olej a budes jen dolejvat. Mam zkusenost :cool:

Souhlasim s MPavlem:DJa mam pres 200 000km a liju syntetiku protoze tam byla odjakziva a olej mi to nezere;)Tak nevim,kde si na tom byl?Zalezi jak se kdo k motoru chova.Na 20000km ani kapku oleje nedolivam:D

[upravil dne 4.10.06 Zipík]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: citron1

MPavel, tak mi odpovez na otazku, proc olej v prevodovce ma jinou barvu po 100000 km nez kdyz je uplne novej nepouzitej. Myslis si ze ho zabarvily karbony?:D:cool:

Karbon ne, ale jak se opotřebovávjí jednotlivá převodová kolečka tak z toho... Píšu to viz. výše.... :)

I když karbon taky umí krásně zadělat olej... Ale to už jde o extrém. Rodiče mají mazdu, žere 1L na 1000 km a když se vymění olej tak je černej už po ujetí 1000 km.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koupil jsem Total Quartz 5W40 a filtr Bosh. Děkuji za odpovědi, snad to bude OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motor má prý 110000km. Zkusím plnou syntetiku a uvidím jestli bude ubývat. Je to dovoz z Německa a tak doufám, že tam na oleji nešetřili (i když mi připadá, že původní majitel poslední dobou jenom jezdil a o nic se nestaral, asi jako většina lidí před prodejem).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Téma jsem pročistil, pokud chce ještě někdo něco podotknout k tématu, má možnost. Budou-li se opakovat osobní útoky, téma zamknu.

Děkuji za pochopení.

Kurt - admin fora

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Kurt

Téma jsem pročistil, pokud chce ještě někdo něco podotknout k tématu, má možnost. Budou-li se opakovat osobní útoky, téma zamknu.

Děkuji za pochopení.

Kurt - admin fora

Tak nevim, Kurte, ale myslim, ze nedelas dobre kdyz prispevky mazes /ikdyz jsou takove jake jsou/. Kazdy by mel mit pravo napsat do fora co citi za spravne..

Porad je to o tom, ze prave to, ze ikdyz ma kazdy jiny nazor, tak ho muze svobodne rici /napsat/. Tohle je podstata demokracie - nemusi se mi libit tvuj nazor, ale to je tak vse co s tim mohu delat.. Maximalne se muzu pokusit se ti vysvevetlit, jaky je muj nazor, ne rovnou rici, ze to co rikas je osobni utok a prispevky smazat.

Muj nazor - nic vic

Share this post


Link to post
Share on other sites

\"6. Dodržujte zásady přiměřeně slušného chování. Obecně je toto fórum spíše pohodové a věcné, a mělo by tomu tak být i nadále. Zejména nevhodné jsou příspěvky urážlivé, nevkusné či protizákonné.\"

Nic víc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Sepp

Původně zaslal: Kurt

Téma jsem pročistil, pokud chce ještě někdo něco podotknout k tématu, má možnost. Budou-li se opakovat osobní útoky, téma zamknu.

Děkuji za pochopení.

Kurt - admin fora

Tak nevim, Kurte, ale myslim, ze nedelas dobre kdyz prispevky mazes /ikdyz jsou takove jake jsou/. Kazdy by mel mit pravo napsat do fora co citi za spravne..

Porad je to o tom, ze prave to, ze ikdyz ma kazdy jiny nazor, tak ho muze svobodne rici /napsat/. Tohle je podstata demokracie - nemusi se mi libit tvuj nazor, ale to je tak vse co s tim mohu delat.. Maximalne se muzu pokusit se ti vysvevetlit, jaky je muj nazor, ne rovnou rici, ze to co rikas je osobni utok a prispevky smazat.

Muj nazor - nic vic

No mám pocit, že to taky trochu přeháníš, tady nic zásadního nebylo (pokud jsem to stíhal číst) a navíc jsem zde velmi slušně popsal, jak bych si představoval kontakt profesionála s klubem a pokud se nemýlím jsem člen vedení....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.