Sign in to follow this  
Followers 0
Gotrek

Autem do Řecka aneb cesta tam a zpátky

15 posts in this topic

Ahoj všem, rád bych se podělil ze svými zkušenostmi s cestou autem do Řecka - pokud by měl někdo chuť to také zkusit...

Trasa: Prostějov - Nea Iráklia (cca 50 km jižně pod Soluní na prvním \"prstu\" poloostrova Chalkidiki). Cca 1450 km - necelých 16 hodin.

Doporučený průjezd: ČR, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Makedonie, Řecko. Byla mi doporučena trasa přes Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko, tu jsem ale zamítl - poplatky vyjdou cca stejně, ale je to 300 km navíc, takže v konečném důsledku by byla vyšší cena za palivo.

Trasu si můžete naplánovat např.: ViaMichelin.

Trasa kterou jsem použil já je celkem pohodová, převážně po dálnicích a rychlostích silnicích:

Prostějov - Brno - Bratislava (přechod Bratislava-Rajka) - pak po M1 okolo Györu až k Budapešti - pár km před Budapeští na M0 (okruh kolem Budapešti) - po pár km na M5 (neboli E75 po které se jede až do Řecka), minete Kecskemét a Szeged (dálnice je už průjezdná až na hranice) - přechod Horgoš - po E75 až do Bělehradu kde E75 mění směr - po E75 směr Niš - přechod Preševo - po E75 okolo Skopje a Veleš až na hranice s Řeckem - po E75 okolo Evzonoi až na sjezd na E90 směr Thessaloniki (Soluň) - na začátku Soluně odbočit na Ring Road (okruh kolem Soluně) - sjezd na Nea Moudánia a letiště Macedonia - po dálnici směr Nea Moudánia sjezd na 37 km směr Ágios Pavlos.

Pokud mohu doproučit, držte se rychlostních limitů. ČR, Slovensko, Maďarsko je v poho - celou dobu jedete po dálnici, takže 130 km/h (Maďarsko tuším 120 km/h). Srbsko - až do Bělehradu bohužel ještě dálnice není, je zde obousměrný provoz s rychlostmi 80 - 100 km/h ale tu zde málokdo dodržuje. Dá se jet 120 - 130 km/h, ale musíte si hlídat policejní auta s radary (naštěstí jsou většinou z dálky vidět). Pokud by vás přece jen zastavili, nebojte se smlouvat, stvrzenku stejně nedostanete a policisté si takto přivydělávají. Bělehrad je v podstatě jediné velké město které musíte projet, ale je vše dobře značeno a po hlavních tazích. Z Bělehradu až za Niš je už dálnice, takže 120 km/h. Posledních cca 60 km až na hranice s Makedonií už dálnice zase není a je mazec když se v těch kopcích a zatáčkách dostanete za kamion, naštěstí jsou tu i rovné úseky, kde se dá předjíždět. Makedonie je jen asi 200 km na průjezd, z větší části nová dálnice (120 km/h) - v jednom místě vede jeden pruh po jedné straně hory a druhý po druhé. Tady také můžete potkat policisty s radary a je to o něco horší, protože v horách není v těch zatáčkách a serpentinách vidět daleko. Taky občas nepoužívají postupné snižování rychlosti, takže pozor ať se vám nestane to co mě, že najednou místo 120 km/h bylo 60 km/h z kopce a do zatáčky (kvůli práci na silnici), takže jsem ten naložený kombík nestačil dobrzdit a platil pokutu za rychlost. Dálnice vede až na hranice s Řeckem a v Řecku jedete převážně po rychlostních silnicích. Počítejte s tím, že na cedulích je alfabeta (něco mezi azbukou a latinkou), ale mají dvojité značení - další cedule je v latince, takže se to dá. Řečtí řidiči jsou typičtí \"jižané\", takže používají jen klíček od zapalování a klakson. S blinkry nepočítejte a pozorně sledujte jejich brzdovky. V okamžiku kdy začne brzdit musíte taky, protože může odbočit v podstatě kamkoliv, nebo zastavit a jít si koupit noviny (není neobvyklé, když u krajnice stojí řada aut a řidič jedoucí před vámi prostě zastaví vedle nich a jde si do trafiky). Taky se může stát, že v 10 večer potkáte řidiče, který nesvítí - on vidí, tak proč by zapínal světla... :D Motorkáři jezdí zásadně bez přileb, byť je mají předepsané, takže pozor, protože se proplétají mezi auty jako šílenci. V Řecku je povolených 0.05% alkoholu, ale pozor, pokud dojde k nehodě a vy nadýcháte, tak byť jste ji nezpůsobili, budete obviněni vy. Policisté zkrátka upřednosťnují domácí před cizinci, takže raději nic nepijte!

Dálniční známky + mýtné:

ČR - to je snad jasné.

Slovensko - doporučuji měsíční kterou koupíte ve směnárnách apod. za 240,- CZK (občas nejsou k dostání, tak 2x 10ti denní po 120,- CZK).

Maďarsko - doporučuji koupit 4 denní známku na každou cestu. Cena 1.520,- HUF (od 1.5. do 30.9) ((1170,- HUF ostatní měsíce) za jednu známku. Důrazně doporučuji si u nás vyměnit odpovídající částku ve forintech. Známky u nás nekoupíte, forinty v pohodě. Známky koupíte na hranicích, dají se koupit i za Eura, ale zatímco ve forintech je to na naše cca 120,- CZK, v Eurech je to 7,- tedy cca 200,- CZK.

Srbsko - jedna cesta vyjde na mýtném na 2160,- dinárů. Dináry u nás neseženete, ale není problém zastavit na první benzínce a získat je za eura (případně ve směnárně na hranicích). Další možností je na prvním mýtném, ale zde si počítají 7% za směnu, takže lepší jsou hranice či pumpa. Další možností je platit v eurech, ale vyjde to dráž. První mýtné vyjde v přepočtu necelých 5 eur, ale pokud budete platit eurem, tak si vezmou 6, takže doporučuji směnit eura za dináry. Cestou potkáte 5 mýtnic. Na první a druhé zaplatíte po 410 dinárech, na třetí (je až v Bělehradu) dostanete lístek (je pro určení ceny), který odevzdáte na čtvrté spolu s 1090,- dináry a na poslední páté zaplatíte 250,- dinárů. Na dináry pro obě cesty by mělo stačit vzít si na výměnu 50 eur.

Makedonie - cestou potkáte tři mýtnice, opět lze platit eurem a opět to vyjde dráž, než když si na hranicích směníte eura za makedonské denáry. Celý průjezd vyjde při směně na denáry na necelých 5 eur, v eurech asi 7,- Neřeknu vám teď konkrétní cenu v denárech, nemůžu se dostat ne makedonský server, případně doplním.

Řecko - zde se platí také mýtné, ale cestou na Chalkidiki kupodivu žádnou mýtnici nepotkáte. Směrem na Athény už ano, takže pokud pojedete na čechy oblíbenou Olympskou Riviéru (např. letovisko Leptokária), připravte si 2,- eura mýtného.

* ceny jsou platné pro rok 2006.

Palivo:

Osobně mohu doporučit za palivo platit platební kartou. Je to pohodlnější a v konečném důsledku levnější než měnit peníze a platit cash. Tankování si rozvrhněte dle vaší spotřeby a počítejte že třeba v Makedonii nemusí karty brát. Já z toho důvodu chtěl dotankovat v Szegedi, ale jelikož je dálnice až na hranice (loni nebyla), byl jsem donucen dotankovat v Srbsku, karty naštěstí brali. Na stejné pumpě jsem chtěl tankovat cestou zpět, byl jsem ale přesvědčen, že to byla OMV, tak jsem ji přejel a svůj omyl zjistil až jsem minul nájezd na pumpu a před sebou viděl světla hraničního přechodu. Hned za hranicí se mi rozsvítilo oko a já se pomalu začal modlit abych potkal pumpu (dálnice je nově postavená a pumpy ještě nejsou všude). První byla až u Kecskemétu což je cca 70 km za hranicemi a to už jsem jel asi na výpary, protože jsem u stojanu do 70 litrové nádrže nacpal 71 litrů... :aut

Keště k palivu - rozeznat benzíny tuším není problém, značí je podobně jako u nás, ale ruku do ohně za to nedám, nesledoval jsem to. Co se týká nafty, mají dva druhy: Diesel 2 a Eurodiesel. První je pro náklaďáky, druhý pro osobáky, takže pozor. Ovšem od Srbska (včetně) jižněji si stejně sami nenatankujete, protože pumpy jsou s obsluhou.

Kolik nás to celkem vyšlo? Jeli jsme ve čtyřech lidech s poměrně slušně naloženým Peugeotem 406 Break 2.0 HDI 80 kW. Když budu počítat jen palivo na cestu tam a zpět + dálniční známky a mýtné, tak jsem jen o fous překročil cenu 8.000,- CZK což byla zároveň sleva kterou jsme od CK dostali na cenu zájezdu díky vlastní dopravě. Pokud do toho započítám i palivo a mýtné co jsem platil v Řecku za výlety co jsme podnikli (cca 600 km navíc), tak výsledná cena byla necelých 9200,- CZK, tedy 2300,- na osobu. CK pořádala podobné výlety na kterých jsem byl i já po vlastní ose. U CK to stálo cca 40,- eur na osobu zaplacených u delegáta, mě něco přes 10,- eur za osobu.

Takže nakonec můžu konstatovat, že se mi vlastní doprava vyplatila. Cesta vyšla stejně, když započítám výlety, vyšla levněji. Je to rychlejší, pohodlnější a člověk si může zastavit v podstatě kdykoli chce. Na druhou stranu se v autobuse nemusíte o nic starat.

Zvážit si co by bylo výhodnější právě pro vás už nechám na vás... :super

P.S. Případné dotazy rád zodpovím.

[upravil dne 24/9/2006 Gotrek]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Špičkový mototuristický spruvodce.Vše souhlasí .V Macedonii sem byl před měsícem, takže

mohu jen přitakat.Doplním snad jen to, že je potřebné mít ssebou zelenou kartu,první mýtné

v Macedonii je 80 dináru /po Skopje/ , druhé 120 din /po Veles / ,a třetí taky 120din. Kurz je

6200 dináru za 100 eur.:papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj.Špica,nemám už,na co bych se ptal.Dodatek:žena slevila a Norsko - fjordy a vodopády pojedem zase autobusem s cestovkou.Řecko si ale odkočíruju s tímhle itinerářem sám.Ještě jednou dík.P806

Share this post


Link to post
Share on other sites

Není zač, jsem rád, že se to bude někomu hodit, případně to někoho inspiruje, ať se do toho pustí. Když jsem se nechal slyšet, že to pojedu autem, tak mě většina lidí zrazovala, že je to dálka a že jsem se zbláznil. Nicméně spousta z nich si neuvědomila, že sami jezdí autem třeba do Chorvatska, což je nějakých 1200 km, což není takový rozdíl... :D

Jinak jak píše Bagr, je nutná \"zelená karta\", ale tu potřebujete na každou cestu za hranice, nicméně na Makedonských hranicích si ji pohraničník přímo vyžádal spolu s pasem (při cestě tam i zpět).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdravím my sme boli s kolegovcami už dva krát v Grécku prvý krát sme išli cez bulharsko v roku 2004 a minule 2006 cez macedonsko. cesta bola perfektná mi sme šli 405- kou 1.6, kolega na felícii a druhy kamoši na fabii, boli sme veľmi spokojní, ja som predtým čerpal info na www. recko-autem.cz, alebo www.margaritopoulos,.cz, teraz mame 406 a chceli by sme ísť znova do grécka cesta je už pohode, čo môžem doporučiť tak sú perfektné OMV pumpy po ceste v srbsku, oplatí sa tam zastaviť a oddýchnuť si. Ak niekto chce ísť spoločne nech hodí približný ternín. Akurá čo ma bavilo my sme natankovali na konci madarska a potom až smerom nazad a kolegovci každú chvíľku stáli na pumpe, veľká nádrž je veľká nádrž a pritom aj dobrá spotreba. Majte sa

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja som videl v grecku na paralii fiat 600 ci co (maluch) s polskou znackou.som sa smial z toho este dva dni.tomu sa hovori odvaha:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ešte doporučenie, rýchlosť by som neprekračoval v srbsku ani v macedonsku a nedohadoval by som sa s policajtami lebo kamoš to skúšal, povedal že nemá dináre poslali ho zmeniť zobrali mu pas, a vyšlo ho to oveľa drahšie ako keby zaplatil hneď.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------peugeot 406 1.8 16V r.v.1997

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pěkný popis cesty. :potlesk:super:potlesk

Jen je to jaksi moc kilásků. Já by jsem chtěl jet na LEFKÁDU, ale je to cca 1800 km. :myslim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je to dost ale ak ides na dlhsiu dobu tak sa to vyplatí, ked dojdes do Grecka tak zastav dakde pred Thessalonikami prespi bud v aute alebo v motoreste cena na noc myslím 10 euro a potom pokracuj dalej. Prestávku si na takej štreke urob určite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To o tom smlouvání jsem napsal proto, že mi to radili v cestovce a mají to napsané i v katalogu. Nicméně když jsem v Makedonii platil pokutu, tak jsem to moc nezkoušel.

Jen by mě hrozně zajímalo jak by to vypadalo, kdybych mu řekl že nemám prachy, ale jen kartu což byla v podstatě pravda... :myslim

Ohledně vzdálenosti - není to tak strašné jak to vypadá. Když jsem prohlásil, že jedu autem do Řecka a je to 1500 km, tak mi kolega říkal, že je to daleko a že by nejel. Pak jsem mu připomněl, že jezdí na jih Chorvatska a to je jen o nějakých 200 km míň, tak to uznal.

Jinak cestu tam jsem dal v jednom zátahu (když nepočítám přestávky na wc, směnu peněz, tankování a hraniční přechody. Zpátky už to bylo o něco horší - musel jsem zastavit v Maďarsku na pumpě a půl hodiny se procházet, protože už jsem měl strach že usnu.

Nikomu to samozřejmě nedoporučuju, spíš naopak, jen píšu osobní zkušenost.

No a vypadá, to že letos v září pojedem znovu - opět na Chalkidiki ale jiné letovisko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tam kde si bol tam sa ti páčilo, lebo chceme ísť tiež z kolegom znova do grécka ale asi do Nei Pori, to je kúsok nižšie ako sme boli v roku 2006 keď sme boli v leptokáriie, asi ešte 10 km takže smeť, v Nei pori bolo prekrásne široké pláže krásne prostredie , dobré ceny, chodili sme občas do Katerini to je veľké mesto na trhy a podobne, ináč sme bývali v leptokárii kde bolo všetko a super ceny skoro ako doma.

ešte rada: ak je vás málo v aute a máte miesto je dobré v srbsku zobrať so sebou nejakého policajta ktorí idú domov z hranice alebo z mýta a potom môžte po diaľnici rezať koľko to dá

p 406 1.8 16V

[upravil dne 5.4.2007 mirec.dk.406]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, líbilo se mi tam moc. Je sice pravda, že poslední tři roky jezdím na dovolenou jenom do Řecka, ale pokaždé jinam. Ještě jsem nikdy nebyl na stejném místě 2x...

Letos v září zase autem na Chalkidiki, ale někam jinam než loni. Už se moc těším.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, dlouho jsem se sem nedostal, ale dnes jsem našel tvůj mail v poště, tak máš odpověď tam... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahoj,chystám - plánuji do Řecka 2010 autem,máte někdo čerstvější poznatky?Požadavek mám písečnou pláž,apartmán pro 2+2 a orientační cenu.Chtěl bych přespat v půli cesty třeba u Szegetu - radši kemp,než apartmán.A cíl třeba Chalkidiky,případně pod Olymp.Třeba i na můj meil kubis.kraviny@seznam.cz díky.P806

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.