Sign in to follow this  
Followers 0
Marcel505

Vazelína do ložisek kol - kolik?

19 posts in this topic

Situace:

Náboj předního kola, dvě ložiska, z jedné strany gufero, z druhé poklička (aby vazelína neutekla).

pozn. jde o vůz se zadním náhonem...

Dotaz:

Kolik se tam má dát vazelíny? Je mi jasné, že okolo ložisek co se vejde, ale co do té pokličky, také vazelínu, aby ta vazelína od ložisek nevylítala do té pokličky a tím pádem zůstala u ložisek?

Nebo do pokličky nic (což si myslím, že asi ne).

Prosím o radu...

[upravil dne 21/9/2006 Marcel505]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Radek Hurvajz

Původně zaslal: Marcel505

Situace:

Náboj předního kola, dvě ložiska, z jedné strany gufero, z druhé poklička (aby vazelína neutekla).

pozn. jde o vůz se zadním náhonem...

Dotaz:

Kolik se tam má dát vazelíny? Je mi jasné, že okolo ložisek co se vejde, ale co do té pokličky, také vazelínu, aby ta vazelína od ložisek nevylítala do té pokličky a tím pádem zůstala u ložisek?

Nebo do pokličky nic (což si myslím, že asi ne).

Prosím o radu...

[upravil dne 21/9/2006 Marcel505]

Běžně se naplní poklička vazelínou do roviny a potom se narazí na své místo. Pokud to přecpeš do ložiska i do pokličky tak se ti to protlačí na druhou stranu a máš to rozmatlaný po kotouči :D Tím že je ta poklička uplně plná tak se to při naražení natlačí i do ložiska.

[upravil dne 21/9/06 Radek Hurvajz]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Radek Hurvajz

...

Tím že je ta poklička uplně plná tak se to při naražení natlačí i do ložiska.

[upravil dne 21/9/06 Radek Hurvajz]

Jenže tam jsou dvě ložiska, jedno vzadu u gufera a jedno u té pokličky, takže to abych to trošku máznul vzadu a pak dal teda tu plnou pokličku, jo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Marcel505

Původně zaslal: Radek Hurvajz

...

Tím že je ta poklička uplně plná tak se to při naražení natlačí i do ložiska.

[upravil dne 21/9/06 Radek Hurvajz]

Jenže tam jsou dvě ložiska, jedno vzadu u gufera a jedno u té pokličky, takže to abych to trošku máznul vzadu a pak dal teda tu plnou pokličku, jo?

Pokud to nepřeplníš tak snad jo, jinak se vazelína hněte a zahřívá, vzniká tlak z tepla a leze:mrk:o to guferem ven, tak opatrně.;) Jo a co je to za auto??

[upravil dne 23/9/06 Radek Hurvajz]

Share this post


Link to post
Share on other sites

s mazanim loziek mam spatny zkusenosti vetsinou uz je pozde a vydrzi to chvili jestli uz huci tak doporucuju vymenu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Radek Hurvajz

Původně zaslal: Marcel505

Původně zaslal: Radek Hurvajz

...

Tím že je ta poklička uplně plná tak se to při naražení natlačí i do ložiska.

[upravil dne 21/9/06 Radek Hurvajz]

Jenže tam jsou dvě ložiska, jedno vzadu u gufera a jedno u té pokličky, takže to abych to trošku máznul vzadu a pak dal teda tu plnou pokličku, jo?

Pokud to nepřeplníš tak snad jo, jinak se vazelína hněte a zahřívá, vzniká tlak z tepla a leze:mrk:o to guferem ven, tak opatrně.;) Jo a co je to za auto??

[upravil dne 23/9/06 Radek Hurvajz]

Gufera budou nová, takže doufám, že to tudy nepoleze ven. Jediné, kudy by to mohlo utéct je ta poklička, protože ta má uprostřed dírku. Jestli je to originál nevím, ale vím, že mi tudy, při naklapnutí oné pokličky, malinko vazelína vylezla (je to dirka jak od špendlíku).

Mění se ta vazelína se zahříváním v kapalnou???

Je to 505ka, jak jinak, předek, válečková ložiska a ještě nějak nevím, jestli se to má utahovat úplně nebo jen tak podle oka aby se to točilo, protože na jednom voze to bylo utažené úplně, na druhém volné, ale nemělo to vůli a točilo se to...

Původně zaslal: BobyD

s mazanim loziek mam spatny zkusenosti vetsinou uz je pozde a vydrzi to chvili jestli uz huci tak doporucuju vymenu

Právě že je budu měnit za hezčí. Ty co tam mám vypadají fakt nepěkně, ale nehučí (nebo to neslyším).

Share this post


Link to post
Share on other sites

.....nevím, jestli se to má utahovat úplně nebo jen tak podle oka aby se to točilo, protože na jednom voze to bylo utažené úplně, na druhém volné, ale nemělo to vůli a točilo se to... No utahneš to uplně co to de, a potom o pul otačky povoliš. Dělalo se to tak u Schade, ale nevim jaky stoupání má ten závit, může to být jinak. Asi bych to dotáh a potom povolil aby se kolo lehce točilo a pak za něj vezmeš nahoře a dole a zkusíš vůli, neměla by být žádná, kdyžtak jen minimální.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Radek Hurvajz

.....nevím, jestli se to má utahovat úplně nebo jen tak podle oka aby se to točilo, protože na jednom voze to bylo utažené úplně, na druhém volné, ale nemělo to vůli a točilo se to...

No utahneš to uplně co to de, a potom o pul otačky povoliš. Dělalo se to tak u Schade, ale nevim jaky stoupání má ten závit, může to být jinak. Asi bych to dotáh a potom povolil aby se kolo lehce točilo a pak za něj vezmeš nahoře a dole a zkusíš vůli, neměla by být žádná, kdyžtak jen minimální.

Takhle jsem to dělal do teď a tento způsob se mi dost líbil, no zkusím prozkoumat manuál, vzadu psali 250 Nm. Což vepředu asi těžko...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vazelíny přiměřeně :) A jestli jsou tam kuželíková ložiska, tak na ty bacha, jsou na utahování dost háklivá. Kosoúhlé kuličkové se utahuje fest, ale kuželíky zdaleka ne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teď ti nějak v této řeči nerozumím. Mám tam válečky a jejich osy dělají kužel. Tak s těmi opatrně?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ony to nebudou až tak úplně válečky, ony to budou spíš kuželíky, že... Ano, přesně s těmi opatrně.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: oddie

No ony to nebudou až tak úplně válečky, ony to budou spíš kuželíky, že... Ano, přesně s těmi opatrně.

Takže to mám utahovat dle rady Radka Hurvajze?

Tedy utáhnout tak, aby se kolo lehce točilo a přitom nebyla vůle, jo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Původně zaslal: Marcel505

Původně zaslal: oddie

No ony to nebudou až tak úplně válečky, ony to budou spíš kuželíky, že... Ano, přesně s těmi opatrně.

Takže to mám utahovat dle rady Radka Hurvajze?

Tedy utáhnout tak, aby se kolo lehce točilo a přitom nebyla vůle, jo?

Shade měla taky válečkový do kužele, tak to bude stejny, jen je nepřetáhni. Servismani to dělaj taky tak, utáhnou a povolej o půl, ani vuli nezkoušej. Já osobně vůli zkouším, chci mít jistotu;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

V servisním manuálu máš popsán postup a utahoavcí moment.

Ložiska která nejsou do kužele (zadní) se můžou utáhnout \"na kurvu\".

Přední (kužel) mají utahovací moment.

Postup většinou bývá takový:

1) olejem namažeš dosedací plochu matice (podložky) i závit (aby jsi momenťákem neměřil odpor v závitu, stejńě jako když se dotahují šrouby na vlavě) a ložisko jednorázově utáhneš na moment, většinou až 320 Nm (\"na kurvu\").

2) matka se povolí o jednu otáčku.

3) utáhneš na moment 40-50 Nm plus dotažení klíčem o 60° (jedna hrana šhlavy roubu)

Já osobně bod 3 dělám dvakrát a to že mezitím kolo položím na zem, kousek projedu (dynamické zatížení) a zopakuju bod 3.

Situace když není k dospozici momenťák - Dotáhnout podle bodu 1 a 2. Pak dotáhnout matici do té míry až se vymezí vůle v ložisku a nemá vůli. Pak dotáhnout klíčem o 30°.

Tady se to může lišit dle zviklostí dílny a názoru každého soudruha :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahoj jak huči ložiska? může to být takové kňourání, které se přenáší do celé káry?? a za tepla to docela přestává?? za kolik je seženu 405 r93 do předních kol. díky díky !! mates :roll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky Ladisi, že sis dal takovou práci, jenže momenťák máme do hodnoty pod 200 Nm. Co by se stalo, kdybych to tedy utáhl tak, aby nebyla vůle a kolo se stále točilo? Připadá mi těch 320 Nm dost brutálních.

Share this post


Link to post
Share on other sites

320 Nm (moment na auta střední třídy, je možný že pro menší auta bude lehce nižší) je opravdu dost. Na momenťáku při dotahování servisman i lehce zbrunátní ve tváři :mad:

Je to jen na statické dotažení které má ložisko usadit.

Pak se povoluje. Pokud není momenťák, opravdu to dotáhnout, co to jde (v ruce, vratidlo obouruč, ne poskakováním po klíči).

Tadle ta část většinou nedělá problémy, spíš na přetřes je část s konečným momentem dotažení kola. Někdo uvádí dotažení + otočení o 15-20°, někdo víc jak 30°. Co jsem tak vysledoval, tak těch 30° by mohlo být taková rozumná střední cesta.

Mně napadlo, to o těch 30° dotáhnout a změřit momenťákem, o kolik se to liší. Až budu mít momenťák vytažený, tak si to beru jako domácí úkol ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale to je psaný postup pro montáž nových ložisek, že?

Protože tím se usadí \"ta vnější\" část ložiska.

Jenže tohle jsem akorát sundal z vraku, kde ložiska vypadají dobře a vlastně jsou usazená, takže mi jde o dotažení nyní, někdo zase říká, že by to mělo mít minimální vůli aby tam nějaká vazelína byla. Že bez vůle tam nebude vazelína...

A ještě jedna věc - na té pokličce je uprostřed dírka. Něco vylezlo, je to kvůli tomu, aby to nevylítlo ke kotouči přes gufero?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro montáž nového či jetého ložiska bych postupoval stejně. Nevidím v tom moc veliký rozdíl.

Jestli tam má být vůle pro nějakou vazelínu, tím bych se nezabýval, ložisko musí být dobře dotaženo a to je mro mně jediný kriterium. Pokud je tam vůle, dotáhnout, či vyměnit.

Dírka v prachovce ... je to možný. Prozatím jsem se ale nesetkal s vytlačeným guferem když to někdo uzavíral prachovkou. Pokud je tam maznice, tak dekalamitka dokáže nadělat hafol nepříjemností když se to s ní přežene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.