Sign in to follow this  
Followers 0
Guest JR

RALLYE AKROPOLIS - VÝZVA PRO PEUGEOT A JEHO JEZDCE

5 posts in this topic

RALLYE AKROPOLIS - VÝZVA PRO PEUGEOT A JEHO JEZDCE

Vélizy 28. května 2003 - Peugeot 206 WRC a jeho jezdci jsou ve formě. Francouzský vůz dosáhl v Argentině svého třetího vítězství. Jezdci týmu Peugeot Total Marcus Grönholm a Richard Burns navíc obsadili první dvě příčky v celkovém průběžném pořadí pilotů. Úspěch francouzského týmu přišel v pravý čas, protože se před ním otevírá velká výzva: vyhrát s vozem 206 WRC Rallye Akropolis, která zůstává jednou z posledních soutěží, chybějící na seznamu vítězství týmu. Marcus Grönholm, Harri Rovanperä a Richard Burns zvedli hozenou rukavici. Pouze Richard Burns, jako jediný z trojice pilotů týmu, už tento řecký maratón pokořil.

Sezóna 2003 začala pro Peugeot Sport úspěšně. V početnější, silnější a motivovanější konkurenci vyhrál francouzský tým ve Švédsku, na Novém Zélandě a v Argentině. Jeho jezdci se ocitli sedmkrát na stupni vítězů v pěti závodech mistrovství (třikrát Gröholm a čtyřikrát Burns). Tyto stálé výsledky umožnili týmu obsadit první příčku v žebříčku konstruktérů s 65 body proti 52 pro Citroën, 29 pro Ford a 27 pro Subaru.

Rallye Akropolis, šestá soutěž ze čtrnácti v seriálu mistrovství světa, je jednou nejnáročnějších soutěží a dochází při ní také k největšímu počtu technických problémů s vozy. Celá soutěž se jede na nezpevněném povrchu, který zvláště zatěžuje tlumiče. Obtížnost navíc zvyšuje i extrémně vysoká teplota.

Nejlepších výsledků zatím dosáhl v Řecku s 206 WRC Marcus Grönholm, který skončil v roce 2002 druhý. Jeho krajan Harri Rovanperä se umístil na třetím místě v roce 2001 a čtvrtém místě v roce 2002. Cílem pro rok 2003 je samozřejmě pokusit se zajet ještě lépe, jak to oznamuje Corrado Provera, ředitel divize Peugeot Sport: „Mistrovství 2003 jsme zahájili s přáním přidat Monte Carlo, Argentinu a Řecko na seznam našich vítězství. Po tom, co se nám to podařilo v Argentině, se pokusíme vítězství zopakovat i v Řecku. S přihlédnutím k obtížnosti terénu a kvalitě našich soupeřů to však bude velmi těžké. Ale přistupujeme k soutěži s vírou a odhodláním, které posílil náš nedávný výsledek v jižní Americe. V této poslední soutěži vůz dokázal, že dosáhl vysoké úrovně spolehlivosti i výkonu.“

Marcus Grönholm se raduje, že se znovu zúčastní řeckého maratónu a s nadšením a v dobré náladě prohlásil: „Akropolis je soutěž, kterou musíme pokořit, teď hned!“ Jeho odhodlání je obrovské.

Richard Burns vyhrál v Řecku v roce 1999. Loni byl celkově druhý a na konci druhé etapy dokonce první mezi jezdci týmu. V průběhu RZ 13 však musel soutěž náhle ukončit kvůli poškozenému závěsu kol. „Typický problém této rallye je, že se člověk těžko ubrání technické poruše i přesto, že se snaží být maximálně opatrný. Je to velmi tvrdá soutěž, na které je potřeba dobře si chránit pneumatiky. Ale mám ji rád a myslím, že letos by to měla být velká bitva o vítězství…“

V seznamu zájemců o vítězství také nalezneme Harriho Rovenperu, který si zapsal v Argentině první body v sezóně 2003 a ukončil tak smolnou sérii. „Jsem rád, že jsem získal první body v roce. Do dneška jsem neměl moc štěstí, ale teď se to zlomí! Naše sezóna začala v Cordobě!“

Rozhovor - Bruno Paugam, vedoucím laboratoře na výrobu tlumičů

Řecké kolo Mistrovství světa v Rallye je známé vysokou úmrtností vozů a těžce zkouší celou mechaniku, hlavně tlumiče. Mluvíme s Brunem Paugamem, vedoucím laboratoře pro tlumiče, řízení a brzdy u Peugeot Sport.

- Peugeot sám vyrábí tlumiče – to je originální přístup…

„Skutečně jsme jediným konstruktérem, který si sám vyrábí tlumiče, v továrně v Sochaux. Stejný tým, tvořený asi deseti lidmi, konstruuje prototypy tlumičů budoucích sériových modelů i tlumiče do 206 WRC. Ty se potom posílají do výrobních továren Sochaux a Vélizy, kde se montují.“

- V čem se liší tlumič používaný při rallye od tlumiče v sériových vozech?

„Základ, koncepce a výroba jsou podobné a spočívají v patentované technologii Peugeotu, která se velmi blíží sériové výrobě. Tlumič používaný při rallye je vystaven jiným podmínkám, prudkým nárazům, často ve velkých rychlostech. Proto je mechanická část robustnější. Je také více namáhán při závodech v terénu a více se ohřívá. Přidáváme tedy vnější nádržky, které zdvojnásobují objem tekutiny v oběhu a zlepšují tím ochlazování. Další důležitý rozdíl spočívá v tom, že sériové tlumiče jsou polyvalentní, zatímco pro rallye se používají specializovanější díly. Máme jich čtyři druhy: jeden pro asfalt, jeden pro „dobrý terén“, jeden pro „špatný terén“, jako např. rallye Akropole a poslední pro použití v extrémních podmínkách, např. pro Safari v Keni.“

- Jak si mezi těmito variantami před rallye vyberete?

„ Používáme naši databázi a děláme testy před závody, pokud je to možné, protože zkoušky na místě jsou teď u zámořských rallye zakázány. V Argentině jsme např. použili model pro „dobrý terén“ a nespletli jsme se. Když je nejisté počasí, musíme se vybavit dvěmi sadami tlumičů, protože naše rozhodnutí používat specifické součástky nám zabraňuje měnit vnitřní konfiguraci. Optimalizovaný běh tlumiče bezvadně funguje s určitou výškou schránky, ale daleko hůře, nebo vůbec ne s rozdílným zdvihem. Abych Vám dal představu o postupu našich testů: pro tandem rallye Akropolis – rallye Kypr, jsme definovali tři sta třicáté druhé nastavení od zahájení 206 WRC v Tour de Corse v roce 1999. To číslo představuje souhrn všech tlumičů a jezdců dohromady.“

- Proč jste si vybrali tak těžké podmínky?

„Abychom se vyhnuli nutnosti otevírat tlumič v terénu. Zvenku vypadá jako celkem obyčejná mechanická součástka, ale pod obalem kolují tekutiny s přesností řádově mikronu a rychlost vnitřního hydraulického oběhu je 10 metrů za sekundu! Smítko prachu může úplně porušit vlastnosti nastavení. U nás jsou montážní dílny tlumičů aseptické jako infekční oddělení v nemocnici. Samozřejmě, stejně jako lékařům na pohotovosti se stává, že musíme zasáhnout na místě, ale z pochopitelných důvodů spolehlivosti se bez toho raději obejdeme. Co se toho týče, nemáme mnoho problémů… až do určitého stupně odolnosti: v Argentině došlo k malému zázraku, když po nárazu do skály Marcus Grönholm dokázal dojet do servisní zóny s tlumičem ohnutým jako banán, jak sám řekl.“

- Musíte je asi často měnit…

„S pneumatikami jsou to náhradní díly, které měníme nejčastěji. Když víme, že zastávka v depu trvá většinou dvacet minut, je mechanická dostupnost prvořadá. Z toho vyplývá další výhoda toho, že si vyrábíme vlastní tlumiče. Můžeme k tomu při konstrukci přihlédnout. V průměru jich vezeme pro tři vozy na jednu rallye devadesát kusů, abychom byli připraveni na každou eventualitu. Ale také proto, že někteří naši jezdci chtějí mít na místě výběr mezi dvěma konfiguracemi.

- Kde je rozdíl mezi tlumičem pro „dobrý“ a „špatný“terén?

„Pro velmi těžké rallye je těleso součástky o něco pevnější. Ale pro vnitřní hydraulickou regulaci bylo třeba vykonat mnoho výzkumné práce – regulace se mění podle povahy terénu. Čím je horší, tím více energie musí tlumič absorbovat při každém nárazu. Když je povrch sjízdný, auta jsou nižší a jezdci vjíždějí opatrněji do příkopů. Na řeckých tratích s vysokou úmrtností vozů jezdci tolik neváhají a stejně se nemohou vyhnout velkým kamenům přímo uprostřed cesty. Musíme jim tedy dát vybavení, které může vydržet tento typ zacházení. I když dokonale známe předmět našeho snažení, stejně jsme znovu udiveni neuvěřitelným prahem odolnosti moderních tlumičů.“

- Jak se v posledních letech vyvíjely?

„Sériové tlumiče, které se od závodních jen velmi málo liší, prošly podstatným vývojem. U našich závodních tlumičů jsme dosáhli velmi přesného ovládání všech vnitřních proudění. Zjemňujeme nastavení podle osobních přání pilotů s přispěním pružin a tyčí zabraňujícím kývání, které se také v posledních letech hodně vyvinuly“.

Rallye Akropolïs v několika bodech

50. Rallye Akropolis

6. kolo Mistrovství světa v Rallye 2003

Přejímka: Středa 4. června 2003 18.00/22.00 - National Trade Fair – Lamia

Shakedown: Čtvrtek 5. června 2003 – 07.00/11.00 – Stylis (6 km na severovýchod od Lamii)

Zahajovací ceremoniál: Čtvrtek 5. června 2003 – 19.30 – Akropole – Atény

Share this post


Link to post
Share on other sites

nesouvisí, ale vychvalujou tam tlumiče zn PEUGEOT, a já si koupil sachsy :(;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

michal 206: asi chtel zavodni tlumice, ne? :D:D

Na cesky silnice, konkretne treba hlavni tah na polsko, pres harrachov bych volil mezi spatnym terenem a extremem.. .

to by bylo mit k dispozici dily jako tovarni jezdci.. .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.