Guest Filip

volnob otáčky

20 posts in this topic

Zlobí mě, že když nastartuju za studena, otáčky jsou v normálu ale po zahřátí (sepnutí sahar) volnoběh rapidně klesne, a ještě víc když zapnu i světla. Pak se klepe volant a řadička a klepe to i do pedálů a celkově to tak nějak zkomírá.

Není to náhodou temostatem ? :( Batery full

Share this post


Link to post
Share on other sites

Videl bych to asi na problem v alternatoru. Nestiha dobijet.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo jo nejspíš zo bude on, taky mi občas lehce kolísá intenzita světla všech světelných spotřebičů, tak sem vyměnil sjetej řemen altíku, jenže to bliká to stále. nezbývá mi nic než kontaktovat sqjelej sklad náhradních dílů u Oddieho :D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaleží na tom čemu říkáš volnoběch v normálu možná by stačilo trošku přidat a jak se chovaj večer světla pokud zapneš světla a při zapnutí dalšího spotřebiče malinko pohasnou možná i baterka a altík nestíhá :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

STEFAN, volnoběh - noha pryč z pedálu ;)

při studeném motoru budou těch cca 800/min, jakmile sepnou sahary, motor dostane takovej težší chod a ot. odhadem 600-700/min no a z toho důvodu vibruje volant+palubka i řadička. Když brnknu do plynu vibrace se na chviličku ztratí.

Ty světla se mi větším odběrem z baterie neztlumujou ale zato někdy v noci pozoruju blikání (střídavě se ztlumují, jakoby pravidelně prokluzoval řemen, jenomže pochybuju když je novej)

Asi posháním funkčí altík a na vibrace si zvyknu je to přece traktor néé tutututu

:D:D čaues

Share this post


Link to post
Share on other sites

já bych mu na muj vkus malinko přidal to že je řemen novej ještě neznamená že nemuže prokluzovat prošel bych kontakty a co ta baterka nema už to za sebou :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

co se tyka toho poklesu otacek pri zapnuti sahar - to je prece normalni vec, ze kdyz je altik vic zatizenej, tak se motor trochu pridusi..... Rekl bych to asi takhle laicky: kdyz je treba aby altik vyrobil elektriku, tak nekde musi brat energii, a tu prave vezmem iotoru, protoze kde jinde by se ta energie dala sehnat, ze? Kdyby to tak nebylo, tak by byl altik skoro perpetum mobile, ne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To Voštík: Souhlasím s tím, že pokles otáček při zapnutí sahary (jakéhokoliv většího spotřebiče) je normální. Obávám se ale (při vší úctě), že to není proto, že se pro zvýšenou el. zátěž musí někde vzít energie. Samozřejmě že platí zákon zachování energie, ale vliv zatížení na kroutící moment altíku (a potažmo na mech. odpor, který klade) není zdaleka tak výrazný, jak by se dalo očekávat. Velmi přibližně řečeno v normálním rozsahu zátěže nemá odebíraný proud zásadní vliv na otáčky. Důvodů, proč ty otáčky klesnou bych hledal jinde. V prvé řadě altík (a potažmo baterka- ikdyž ta se na krytí spotřeby při chodu motoru podílí jenom okrajově) nejsou tak tvrdými zdroji, aby s nimi zapnutí těchhle velkých spotřebičů nic neudělalo. Vezmi si normální sí?. Když doma zapneš do stejné zásuvky lampu a pak třeba žehličku (sci-fi), tak ta lampička taky trochu problikne. A to sí? napájí elektrárny. No a v druhé řadě bych hledal velké přechodové odpory (zoxidované kontakty, špatně přitažené svorky atp.)

To Filip: zkusil bych překontrolovat napnutí řemenu, podívat se, jestli je dobře altík ukostřený(většinou přes zemnící pásek na motoru, ikdyž u peginy si teď nejsem schopný vybavit, jak je to udělané) a dobře přitažený kontakt co spojuje altík s baterkou. Pokud je to problikávání pravidelné a závisí na otáčkách, hledal bych u řemenu, příp. bych to šacoval na vadný altík. Pokud je to ale nepravidelné, tipnul bych si na ty kontakty. No a samozřejmě že to může být vadný regulátor.

Konec tří mušketýrů po 20 letech

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fante, Voštíku atd. jste bohové - prolezu to naskrz, díky za nápady, teď ale zavřete oči, ... odcházím... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 fante: no neco na tom bude, myslim, ze zacnu hledat zakopaneho psa taky :) Ty asi jses nejakej elektonomol co? :) stmvani, ted zase nejaky tvrdy zdroje..... hmhm co z tebe jeste vypadne? :D

Hele.... vysvetli mi toto, jak muzue mit treba vetsi prechodov odpor vliv na otacky motoru, kdyz pri nezaopnutym spotrebici jede normalne a pri sepnuti poklesnou otacky? To ukostreni tech spotrebicu by snad nemelo mit vliv, nebo jo?

BTW: u novejch aut (pozoruju obcas Fabku) to taky poklesne, ale za momentik se to zvedna zase na uroven normalu.... asi to mam na svedomi pocitac, ze prida smes, ale to jeste u pegin nemusi byt tak vychytane..

2 Filip: do boha mam jeste daleko, ale mam slibene, ze az se bude vollit nastupce, tak mi tam udelaji protekci :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

To Voštík: no tak elektronomol zrovna nejsem, to teda fakt ne. Akorát se kolem elektriky motám. Co ze mě vypadne nevím, teď přemýšlím nad cyklovačem. Na mojí pegině je dočasná poloha nahoru, co jednou setře sklo, tak že bych to trochu kuchnul, aby to byla normální regulérní trvalá poloha a překopal ji na cyklovač. Ale to je zatím jenom idea.

Stran dotazu na přechodové odpory a ukostření (BTW je to tentýž problém): v podstatě je to strašně jednoduchý. Když jakýmkoliv odporem (teda i přechodovým) prochází proud, vzniká na něm úbytek napětí přímo úměrný velikosti odporu a PROCHÁZEJÍCÍMU PROUDU. No a pokud bysme pro zjednodušení zanedbali úbytek na vnitřním odporu baterky a řekli bysme, že je napětí na ní konstantí, tak protože se část napětí ztratí na zmíněném přechodovém odporu, zbyde jej míň na spotřebiče. A teda i na cívku, řídící jednotku a tak. No a tady se dostáváme mimo moje pole působnosti. Je jasné, že když je na primáru cívky menší napětí, je menší i na sekundáru (a potažmo na svíčce). Což podle mě způsobuje horší hoření směsi a pokles otáček. Ale ta poslední věta je jenom můj odhad, je to tak trochu mimo mě. No a pak je tu jestě možnost, že nižší napětí v palubní síti způsobí nižší napětí na snímačích otáček, polohy škrtící klapky a já nevím kde ještě, což může ovlivnit nastavení spalovací směsi. Ale to se mi zdá vzhledem k principu těchle čidel jako bohapustá teorie. No a co se týče fabky, tak tam si myslím že je to dané hysterezí (teda něčím jako časovým zpožděním) řídící jednotky, která vyhodnotí neoptimální volnoběh a spalování a po čase to upraví. Ale opět, je to jenom dohad.

Jak tak koukám, su nějaký ukecaný, asi to budu muset zkrouhnout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak já si taky přisadím a začnu od konce. Pokud se oběví někde přechoďák a procházel by jím takový proud, že by zkrouhnul otáčky motoru - mluvíme o diselu, tak by tam nusel být takový úbytek a tudíž i tvorba tepla, že by bylo po pár minutách jiste sakra poznat. Všichni víme, že u peugeotů jsou sem tam s elektroinstalací potíže, ale ne na silovým vedení - altík, aku, žhavení, startér. Tam je to dle mě dimenzovaný dostatečně. Pokud klesají otáčky, tak je ničemě nastavený čerpadlo, páč při studeným motoru mají být cca 1100 Rpm. O to se stará automatický sytič a pokud je hodnota nastavená na nějakých 800Rpm, tak při zahřátém motoru padnou otáčky už pod \"rozumnou\" hranici a jakékoliv výrazné zvýšení odběru z alternátoru přivádí motor do fiblirace (neoživovat jako v nemocnici :D ). Stačí precizně nastavit otáčky při studeným i teplým motoru a zkontrolovat funkci sytiče. (takovej váleček u termostatu s lankem k čerpadlu.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

U dieselů samozřejmě nemá smysl mluvit o nějaké zapalovací cívce a jiných kravinách, to je fakt. Řešil jsem to pro případ benzínu. Předpokládám, že problémy s volnoběhem zahřátého a studeného motoru fakt jsou řešitelné jak píšeš.

Stran těch přechoďáků: ono se to může hřát, aniž by se to někde cítitelně objevilo. Tak třebas vezměmež přechoďák na kontaktu baterky. Tam může být úbytek řekněme 0.3 V což při proudu řekněme 60 A dá výkon 18 W. A teplo takhle vzniklé se v klidu rozvede po drátech, do elektrolytu, vyzáří do prostoru. Takžo to fakt nemusí být nikde \"cítit\". Nejde o jedno místo, spíš víc míst které dohromady dají větší úbytek. Ale jak říkám, jsou to jenom spekulace. Třebas se nakonec ukáže, že problém je ve vosím hnízdě v sahaře :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no ciste teoreticky je asi problem ten, ze je to Peugeot :-) a starej.... to s tim ubytkem napeti na civce- svickach me taky napadlo....

BTW: vetsina cidel pracuje na principu mereni promenneho odporu v zavislosti na necem..... jaky ma vliv pokles napeti na namerenem odporu? asi nejaky jo....nebo ne? kdyz do toho cidla pustim 14V nebo 10, tak to prece musi merit jinakne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filipe jak už sem psal zkus mu na těch otáčkách přidat zahřatej motor 800 až 900 otáček pokud to bude dělat dál tak bude problém někde jinde ale 800 při studeným motoru je málo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To Voštík: pokud tam není stabilizátor napětí (jak bývá u palivoměru nebo otáčkoměru), tak to samozřejmě vliv bude mít. Teda u většiny způsobů snímání odporu. Třeba v můstku to nemý vliv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buď je měření frekvenční a tam nemá změna napětí vliv (např otáčkoměr, délka otevření vstřiku) nebo odporové a v těchto případech (myslím důležité hodnoty pro chod motoru - lambda, váha vzduchu, průtok vzduchu) je počítačem měřená hodnota kompenzována a to nejen v závislosti na palubním napětí, ale i teplotě. Většina moderních čidel pracuje stejně s výstupy 1. proudové snyčky 2. přímo digitálně, kde je převodník součástí čidla a počítač dostává v těchto případech data,která nemusí kompenzovat. U méně důležitých veličin - informativní hodnoty do budíků (teplota, palivo) není kompenzace nijak řešena a taky je to občas vidět :D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ale to asi spis mluvis o cidlech z novejch aut a ne o tech nasi stariku.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, čidla s digi výstupem jsou mimo nás, to máš recht, ale pokud máš motor řízenej počítačem, tak to samozřejmě kompenzovaný je. Mnohdy se jedná o změny řádově v procentech, které musí počítač registrovat a reagovat na ně a vzhledem k tomu, že palubní napětí poletuje někde mezi 11,5 - 14,5V je to nutnost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.