Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

5008 r.v. 2010 - zadní náprava odskakuje


P607Olda

Recommended Posts

Závada:

od koupě auta jsem nespokojen s chováním zadní nápravy. Pří rychlejší jízdě (dálnice) při přejezdu nerovnosti se auto zavlní do strany, je nutná korekce volantem. Na ledě, když je jedna strana na suchém povrchu a jedna na ledě, tak auto změní směr. Dost mě už zlobilo, když na zasněžené dálnici jsem byl nucen jet opatrněji, než ostatní. Mám najeto více než milion, a hlavně pamatuju, jak se chovala např. 605, 405, 406, ale i Laguna. Krom toho, 5008 opotřebovává zadní pneu rychleji, než přední, což je divné.

Tabulka porovnání sbíhavostí různých aut. Podklady jsou "bez záruky", na internetu jsem našel různé protokoly seřizování geometrie a z nich jsem vypsal požadované hodnoty pro různá auta.

Stupně na milimetry            
  stupně minuty převedeno na stupně průměr kola v palcích průměr kola v mm sbíhavost  mm
             
5008 přední součet 0 -21 -0,35 16 406,4 -2,5
5008 zadní součet 0 52 0,866667 16 406,4 6,1
             
307 HB přední součet 0 -22 -0,36667 15 381 -2,4
307 HB zadní součet 0 56 0,933333 15 381 6,2
             
307 SW přední součet 0 -22 -0,36667 15 381 -2,4
307 SW zadní součet 1 0 1 15 381 6,6
             
Focus přední součet 0 12 0,2 15 381 1,3
Focus zadní součet 0 24 0,4 15 381 2,7
             
Fabia přední součet 0 15 0,25 14 355,6 1,6
Fabia zadní součet 0 20 0,333333 14 355,6 2,1
             
OI přední součet 0 0 0 15 381 0,0
OI zadní součet 0 20 0,333333 15 381 2,2
             
Sharan přední součet 0 10 0,166667 16 406,4 1,2
Sharan zadní součet 0 0 0 16 406,4 0,0
             
Superb přední součet 0 10 0,166667 16 406,4 1,2
Superb zadní součet 0 10 0,166667 16 406,4 1,2
             

Z tabulky je vidět, že Peugeot se v principu liší od jiných aut, nejen rozbíhavostí přední nápravy, ale hlavně neobvyklou hodnotou sbíhavosti zadní nápravy.

Řešení:

Zadní náprava před úpravou sbíhavost 4,5 mm (podle technických údajů má být 6 mm)
dány podložky 2 ks 0,1 mm pod přední šrouby, které drží těhlici k nápravě, tedy celkem 4 ks vlevo a 4 ks vpravo
podélná vzdálenost šroubů je 60 mm, průměr ráfku kola je 406 mm, takže teoreticky by každá 0,1 mm měla udělat
406 : 60 = 6,7 takže podložka 0,1 mm udělá 0,67 mm, 2 ks tedy udělají celkem 1,35 mm a na obou stranách je to součet 2,7 mm.
Skutečnost: sbíhavost se změnila z 4,5 na 3 mm. Může být nepřesnost v měření kola na ráfku.
Výsledkem je daleko měkčí pérování a klidnější jízda bez odskakování na kluzkém povrchu.
Úprava trvá 1 hodinu, materiál v desítkách Kč.

 

Úvaha: podobně je na tom nový Partner, který také hodně opotřebovává zadní gumy, a na ledě uskakuje do stran. Zjistím podrobnosti.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja mam na stejne naprave C4 GP pod prednimi srouby zadni napravy podlozky z nerezi, 0.4mm, rozmer byl na zakazku a je to 12x27mm. Staly mne asi 400kc. A mohu potvrdit ze auto se stabilizovalo a prestal se mu vrtet zadek. Delal jsem to na popud cloveka, ktery to kdysi prezentoval na forum citroenu.

 

Jeste doplnim, ze my mame na C4GP sbihavost ve stupnich a podle vypoctu to vychazelo 0.1mm je 6 minut odklon. A jelikoz jsem mel cekovou sbihavost pres 1 stupen, tak tam zbylo asi 20 minut v souctu. A jeste jeden dopad to melo. Prestalo mi to kurwit zadni gumy. My to auto mame doma od nova a prvnich 160.000km to zmrsilo 8 sad gum, vzdycky sly zadni jako prvni do kopru. I pres nekolikere reklamace dycky prodejce Citroen - autorizovany servis tvrdil, ze to je zpusobem jizdy, nalozenim, "dalnicni efekt" atd. Neni, je to brutalni sbihabosti zadni napravy. Otazka je, proc ji takovou udelali.

 

 

Tak jsem si nasel fakturu, podlozky staly 169kc dokupy + postovne (nevim presne kolik).

Upraveno uživatelem HonzaC2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Varianta

Kód zboží

Cena bez DPH
Cena s DPH

Počet

Mezisoučet bez DPH
Mezisoučet s DPH

Podložka vymezovací PS 12 x 18 x 0.10 DIN 988

-

PS 012x18x0,10

4,50 Kč

5,45 Kč

16 kusů

72,00 Kč
87,20 Kč

Podložka vymezovací PS 12 x 18 x 0.30 DIN 988

-

PS 012x18x0,30

3,30 Kč

3,99 Kč

8 kusů

26,40 Kč
31,92 Kč

Mezisoučet bez DPH
Mezisoučet s DPH

98,40 Kč
119,12 Kč

Platba bez DPH
Platba s DPH

33,06 Kč
40,00 Kč

Doprava bez DPH
Doprava s DPH

82,65 Kč
100,00 Kč

Celkem bez DPH

214,11 Kč

DPH

45,01 Kč

K úhradě

259,12 Kč

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no páni, vůbec nic takového nepozoruji. Odskakování zadní nápravy u mého 2,0 hdi se vůbec neděje (tedy nic neobvyklého v porovnání s např. C-Max, Fabia II kombi, Renault Megane II, A4 combi, Jeep Renegade) U 1,6 hdi mi přijde gumovější podvozek, ale asi jak je lehčí motor. Po 130000KM mám zatím druhou sadu letních a druhou sadu zimních. Ta 1,6 hdi má zatím najeto asi 40000KM a gumy původní a ojetý sotva na půlku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hlučnost nápravy a všechny ty pičičandoviny "vlastní" vozidlu P5008 se nějak změnily? Já mel jen jednu gumu ze 4 domrvenou, ale je pravda že se mi sjíždí hodně kraje pneumatik. Já odskakování až tak moc neřešil, taková Astra G skákala s 1.4kou ještě víc...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

martinecondrej: to bych taky rád, ale není. Nevím, jestli může být rozdíl 5/7 míst, nebo objem motoru (jiná náprava), anebo prostě výrobní série - předpokládám, že moje je příliš tuhá a tak těch 6 mm "nepoleví". Předpokládám, že to měli nějak vymyšlené - většina 307 jezdí dobře (???) i s 6 mm vzadu a některé ne (známá si mi teď stěžovala, že dostává smyky, předtím jezdila Focus). A že v nějaké výrobní serii je např. tužší plech, nebo něco takového.

Ještě úvahy:

- přední náprava - 2 staří zkušení servisáci doporučují nastavovat 0,5 až 1 mm sbíhavost, oba také pravidelně kontrolují své zákazníky, zda se jim nesjíždí gumy. Takže těch - 2,5 nebo - 2,4 u 307 je bohapustá teorie. Naposledy na to (-2,4 na 307) dojel syn, když mu toto nastavili ve školícím středisku, auto plavalo, muselo se to předělat na ten 1 mm.

- zadní náprava na 5008: úpravu si můžete udělat i doma, nic se neriskuje, jsou to 4 šrouby na torx a kdyby se nelíbilo, tak podložky zase vyndáte. Nic se tam nenastavuje, a pokud vám auto odskakovalo a zlepší se to, tak prakticky můžete jezdit i bez proměření geometrie. Asi by to šlo udělat i na zvedáku (podložit práh špalkem), sundat kolo a šrouby jsou přístupné. Já si tam asi nechám ještě přidat 0,1 na každou stranu, abych měl celkem 0,3 a tedy sbíhavost asi 2 mm.

BFG: hlučnost nápravy? To zase já neznám. Měnil jsem zadní tlumiče, klepaly i při pomalé jízdě z garáže. Ale hlučná teď není.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Klepaly "uvnitř" nebo je v uchycení možnost, že klepou v závěsu, nebo v oku? Můžeš plz. udělat foto umístění podložek? Apropo, před měsícem jsem nafoukal na předepsaný tlak a nechápu jak s tím můžou všichni jezdit, ve městě je to, jako bych jezdil po lese :) plnej kotel přes kořeny. Zkusím se pobavit s mým servisákem, zda by byl ochoten sbíhavost proměřit a případně přenastavit. Mě se zdá, že je auto kolem neutrální polohy  kolem podélné osy docela neklidné, ale dost to ovlivňují gumy, to mám ověřeno třeba i na OCT III a jiných autech. Při plném naložení se to trochu uklidní, ale hluk je pořád stejný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podložky nevyfotím, jsou mezi těhlicí a nápravou. Šrouby jsou poblíž pružin. Podložky dát pod přední šrouby, tím budou kola mířit víc od sebe - zmenší se sbíhavost.

Nejjistější, jak zkusit tuto závadu je, když jedna strana jede po suchém povrchu a druhá střídá led a sucho. Auto se nesmí ani hnout. Pokud cítíš vychýlení, tak je to geometrií (může být i přední, i zadní). Já jsem to vyloučil tak, že vepředu mám 1 mm sbíhavost, a zbýval zadek.

Clipboard01.jpg

Clipboard02.jpg

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady je to trochu videt rozdelene. Mam v garazi jeste druhou napravu. Tam je videt i velikost stycnych ploch. Je to v podstate tech 12x27mm a proto jsem nakonec nechal ty podlozky vyrobit. Chtel jsem, aby stycna plocha byla zachovana tj. mezikruzi o velikosti 7,5mm misto 3mm z podlozek 12x18mm. Podlozky uz vam ale take neuzkazu, mam je rovnez jako P607Olda na aute.

IMG_20170118_180912.jpg

IMG_20170118_180839.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 2 týdny později...

Tak jsem projel Klikatou nahoru a dolu (docela dobrej test chování nejen zadní nápravy), nezaznamenal jsem žádné nevhodné chování v porovnání jak s octou III, pasatem či zafirou, Rozdíl byl jen ve zvukových projevech uvnitř auta.

Takže nejspíš mám nápravu správně, pneu se mi též sjíždí rovnoměrně.

Co se týče ubývání vzorku, sjíždí se mi malinko víc přední než zadní, ale oproti jiným autům, která provozuji nebo jsem provozoval, je to u 5008 fakt tak, že rozdíl ve sjíždění mezi přední a zadní gumou mám jen okolo 10, max.15ti %. U passata je poměr ubývání vzorku mezi přední a zadní gumou mnohem výraznější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem nechal udělat test tlumičů a geometrii po 80tkm a závěr:

Tlumiče ok, přední na 83% a zadní na 74-70%. Geometrie byla horší, každopádně vzadu bylo naměřeno a ponecháno:

sbíhavost vlevo / vpravo 0° 16' / 0° 21'  celková 0° 37'

odklon  vlevo / vpravo -1° 23' / -1° 34'   

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jj, máš 37 minut, já měl původně podle předpisu 52 minut. Takže to máš asi dobře.

Po dvou týdnech ježdění musím konstatovat, že se to (400 Kč) velmi vyplatilo, auto líp péruje a líp drží stopu, hlavně teď na ledě.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 6 měsíců později...

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...