Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

Špatné dobíjení autobaterie


Tony Stark

Recommended Posts

Hoj všem. Řeším teď takovou zapeklitou hádanku. Hodně jsem googlil a názory včetně uváděných hodnot se hodně liší, proto se zeptám zde a společnými silami snad pomůžeme i dalším.

 

Loni před zimou přesně 30.10.2015 jsem řešil problém s problikávajícími světly, alternátor se dával na diagnostiku, dobíjel a byl údajně v pořádku, tak jsem zkusil změřit napětí na baterce jak v zátěži tak v klidu(bez nastartovaného motoru) a baterie mi nedržela napětí, padalo hodně pod 10V, baterii jsem si ponechal do náhody, co kdyby. Tak jsem ji vyměnil za novou, kde mi prodejce tvrdil, že ji není potřeba nabíjet, že je baterie připravená k použití a není potřeba ji dobít do maxima. Podotýkám, že loňskou zimu baterie přežila bez jediného zaváhání.

V létě 2016 mi odešel alternátor s tím, že v něm bylo špatné relé (co má za úkol, už nevím co přesně) a byly vypálené uhlíky a za jízdy se mi rozsvěcovala kontrolka dobíjení /autobaterie. Cca 2-3 měsíce zpět jsem dal alternátor na repas ale minulý víkend přišly mrazy (v noci) a ráno jsem sednul, otočil, počkal až natáhne čerpadlo a zkusil nastartovat, tún tún, konec. Baterie byla kompletně na nule. Podařilo se mi až přes kabely auto nahodit.

Obě baterie jak starou(minulá) tak novou(aktuální) jsem nabíjel.

Baterie jsem nabíjel nabíječkou Car Battery Charger ULG 3.8 B1.

Jedná se v obou případech o autobaterii Varta Silver Dynamic 12V 61Ah 600A

Obě baterie jsem nabíjel a pro jistotu nechal zapojené na nabíječce i přes noc, přičmež nabíječka je-li baterie dobita do plné kapacity, přepne do řežimu udržovacího nabíjení.

 

Takže hodnoty jenž jsem naměřil po dobíti obou baterií s tím, že obě jsou doma v bytě, v teple, a jsou každá 2 dny odstáty od nabití.

Stará autobaterie - drží stále napětí 12,7V

Nová autobaterie - drží stále napětí 13,2V

 

Teď mě tedy zajímá, jaká hodnota je optimální ? Chápu, že chlad, mráz ovlivňují napětí baterie ale nikde jsem se nedočetl, kolik by měla mít nová/funkční baterie.

Až bude venku trochu lépe, zapojím obě baterie a sepíšu naměřené hodnoty při maximmální zátěži, při startování, na volnoběh a dle toho vyberu buď tu či onu baterii. Ale zaráží mě, že ani ne rok stará baterie šla do kytek s prvním lehčím mrazíkem -3°C přes noc, s tím, že během nefunkčního alternátoru jsem na ní najel cca 30km cestou z chalupy domů, takže nevím zda ji to až tolik ublížilo a zda ji můžu dát na reklamaci?

 

 

 

Upraveno uživatelem Tony Stark
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co se týká startu - nemusí být na vině baterka. Problém může dělat i startér a hlavně při nižších teplotách. Je to možná divné, ale je to tak. Tento problém jsem měl já - ani nová 72Ah baterie nepomohla. Výměna startéru problém vyřešila. 

Píšeš, baterie drží napětí 12,7V resp. 13,2V - a to při zátěži? Nárazový odběr při startu se počítá na stovky ampér a s baterkou dokáže pořádně zacloumat.

Citace:  No nemyslím si, že jednou jízdou cca 30km bez altíku se baterka vybila natolik aby se mi za cca 3 měsíce ježděním nedobila, nebo se pletu?

Otázka zní: Jak dlouhé trasy jsi jezdil a jak časté starty jsi během té doby měl. Je sice nepravděpodobné, ale možné, že se opravdu dobít nestačila.

A ještě jeden postřeh z vlastní zkušenosti. I zapomenutá zapnutá kamera v autě během víkendu vymlátila baterii na nulu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Píšu, že obě baterie jsou doma v teple =  vytažené z auta, čili naměřené hodnoty jsou v klidu.

Startér mám cca skoro 2 roky po repasu.

Trasy jsem jezdil krátké, klasicky město, nákupy, sem tam chalupa, do práce ani ne 2km.

V 307 je funkční Economy Mod a nic v autě nemám zapojeno na tvrdo na baterku aniž bych tento záchranný systém obešel, zase takový kaskadér nejsem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už jsem psal jinde:

Všeobecný postup hledání všeobecně při závadě baterky, altíku, startéru, je:

1. zkontrolovat nabíjení, tedy při nastartovaném autě a zapnutých světlech, na volnoběh, musí být na baterce 14,5 V – jinak je vadný altík

2. změřit odběr auta po usnutí, tedy zavřené dveře, vše vypnuto, otevřená kapota, počkat asi 5 minut, pak musí být odběr z baterky do 20 mA, jinak tam něco žere

3. půjčit si jinou baterku, a den nebo dva jezdit

4. pokud i přesto špatně startuje, je vada ve startéru (samotný startér se těžko měří při startu, tečou tam stovky ampérů, ale nevíš, jestli je to slabší baterkou, nebo špatným startérem který žere moc (zadrhává) anebo málo (nedoléhají uhlíky))

Konec citátu.

Uvedený postup je optimalizován z hlediska ztráty času a zmarněných nákladů na jinou baterku, altík, startér.

Důležité: udělej kroky tak jak jsou napsané, není to moc práce, ale je přeci blbost opravovat startér, když je vadný altík.:D

Měřit baterky "odstáté" a bez zátěže je zbytečné, nic to neřekne.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jak uz bolo pisane zmeras dobijanie ,natocis pozapinas vsetky spotrebice napetie musi byt medzi 14-14,5 volta ak tak bude je to ok

potom zmerat kludovy odber ideal je do 10ma   max do 15ma  vsetko nad uz vybija baterku docela rychle ked auto odstavis

a za tretie pomerat starter pri startovani treba ti kliestovy ampermeter na jednosmerne prudy hodnota  150 amper plus minus nejake drobne ok, nad 200 hore uz baterku hodne stavi a  a starter toci akoby uz baterka bola skoro vibita 

a baterku pomeras zatazovym merakom ale tie su dost drahe on uvedie bateriu takmer do skratu a nesmie tam napetie klesnut pod urcitu hodnotu  pod 9 volt nesmie ist urcite to uz je baterka pred smrtou

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

bateria sa meria pod zatazou ale nie v aute su na to zatazove testery ale nedas za to 60 eur a pouzijes to dvakrat do roka ,lepsia mototechna by ho mala mat a pouzivat a to koli tomu ze tam clovek dodnesie baterku na reklamaciu on ti urobi test trva to par sekund a povie ti ze zbytocne reklamujes lebo baterka je ok a chybu mas inde a ze takto isto sa vyjadri vyrobca uz som toto zazil ,takze skus pobehat nejake mototechny alebo servisy niekde to urcite maju

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže je to za mnou, teda aspoň to měření a zkoumání.
 

 

 

Na volnoběh bez odběru jakéhokoliv el.zatížení (kromě motoru) jsem naměřil na baterce 14,42V + - 0,03V

Při zapnutém veškeré elektronice (klasická světla) jenž odebírá jsem naměřil na volnoběh na baterce 12,25V + - 0,03V

Při zapnutém veškeré elektronice (dálková světla) jenž odebírá jsem naměřil na volnoběh na baterce 12,08V + - 0,03V

Posléze jsem spojil + na očku(výstupní kabel jenž jde na startér) s - na baterce a naměřil jsem 12,00V - 12,03 + - 0,03V

Po ujetí asi 25km, jsem auto vypnul, a po cca 15min změřil napětí na baterce bylo 14,04V (stabilní)

Zkoušel jsem změřit i ampéry na kabelu z altíku na startér, naměřil jsem 8 - 10 A při plném zatížení.

Zkoušel jsem změřit i ampéry na kabelu ze startéru na + na baterce, naměřil jsem 3 - 8 A (lítalo to jako sviňa) při plném zatížení.

Kabel (provizorní) z očka na startétu na + baterky a rázem jsem naměřil přes 20 A + - 1 A (trošku se to hýbalo, asi stěřače).

Zkusil jsem také zatížit baterku (Ručního zatěžovacího testeru) - baterka je v pořádku.

Vyzkoušel jsem prasáckým skratem i přes multimeter ukostření motoru, taky v pořádku.

 

 

Posléze jsem vzal a vyhnul jsem se obvodu, jelikož francouzi to mají tak, že nejdrříve jde plus z alternátoru na kolík/očko na startéru a tam z kolíku/očka startéru to jde na baterku a natáhnul jsem si kabel z očka alternátoru na + na baterce a rázem jsem na kontaktech baterky naměřil při plné zátěži/odběru 14,40V + - 0,03V =  takže problém je studený "přechoďák" na očku/kolíku na startéru.

 

 

Takže mám nyní 3 možnosti / 2 varianty opravy

1. Zkusit se podívat na kolík/očko na startéru zda tam není zaoxidovaný kontakt a očistit jej, případně zda není již "vymlácený/vytahaný" kontaktkolík/očko.

2. Natáhnout a vynechat cestu ze startéru na baterku, natažením samostatného kabelu z altíku na + baterie.

3. Vyměnit kabely na celé cestě až k + na baterce.

 

 

 

Upraveno uživatelem Tony Stark
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ocko  na starteru vismirgluj ,klestami este zmackni aby to drzalo na kabelu,pokial je totalne zozrate tak ocko vymenit ,ked poznas nejakeho elektrikara co ma lisovace kliste je to super

a urob dodatocny prepoj z baterie na altik  16mm(stvorcovych kabel )nalisovat ocka a zapojit a bude svety pokoj

ocka a babel nakupis v elektropredajni ked nic podobneho nemas a mozno za mensi uplatok ti pozicaju aj lisovacie klieste alebo nech ti to v predajnirovno nalisuje i tak sa da

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, krtek 2 napsal:

ocko  na starteru vismirgluj ,klestami este zmackni aby to drzalo na kabelu,pokial je totalne zozrate tak ocko vymenit ,ked poznas nejakeho elektrikara co ma lisovace kliste je to super

a urob dodatocny prepoj z baterie na altik  16mm(stvorcovych kabel )nalisovat ocka a zapojit a bude svety pokoj

ocka a babel nakupis v elektropredajni ked nic podobneho nemas a mozno za mensi uplatok ti pozicaju aj lisovacie klieste alebo nech ti to v predajnirovno nalisuje i tak sa da

 

No právě přemýšlím, zda tím dodatečným spojem, neuberu na napětí a hlavně nezvýším už tak velké nároky na alternátor ?

Mohl bys mi prosím zde vložit odkaz na ten kabel co máš na mysli? Děkuju, jaksi to nemůžu pochopit/rozlousknout :mad:

Nakoupil bych by to asi v nějakém elektroshopu nejspíš asi v GM electronics v Ostravě. Nevím kde jinde něco takového sehnat.

před 2 hodinami, krtek 2 napsal:

a inak alternator jeho hruby kabel neodpajaj za chodu od siete hrozi ze sa neureguluje zvysi sa mu neumerne napetie a odpali regulator  musi byt vzdy zatazeny na meranie prudov je tu vhodny kliestovy ampermeter

Když už se do toho pustím, tak ty kabely vyměním za nové a budu mít už snad klid.

No když budu ty kabely měnit (bude-li to potřeba) tak určitě odpojím baterku a nechám auto delší dobu odstát. Nebo jsem tu větu špatně pochopil?

 

 

Pohledal by mi někdo ještě prosím dle VINka paramatery těch dvou kabelů, zda v SB není popsáno více specifikací? VIN : VF33CNFUC82118030 , díky.

Upraveno uživatelem Tony Stark
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

comu nerozumies? kabel co ide z altiku na starter( pisal si ze tam ide) tak oprav alebo sprav novy 

a potom urobis dodatocny kabel (teraz ho nemas pises) a prepojis altik s baterkov ,nikde nic napetie uberat nebude akurat bude lepsie pre baterku lebo prakticky ma dve cesty (2 kable cez ktore moze cucat ampere)

povies kabel prierez  16 milimetrov stvorcovych(lankovy)  dlzku si nameras kolko ti bude treba to je ten dodatocny

ten orginal vyberes vezmes so sebou  a kupis novy (podla hrubky)  Predavac bude vediet prierez od oka

a najlepsie nech ti tam hned ocka nalisuje 

 

 

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

aby si to pochopil nevyjadril som sa presne ampere do baterky pojdu rovnake  ampere ci budes mat origo jeden kabel alebo po dorabke 2 kable 

ide len o to ze tie prudy co idu do baterie sa rozdelia do dvoch kablov tym padom oba kable su menej zatazovane a je predpoklad ze zaoxidovane ocka na tych kabloch uz nebudes nikdy riesit teraz ti to zenie z altiku len po jednom kably takze ako by bol dvakrat viac zatazeny ten kabel

altiku je to suma fuk ten bude stale davat len tolko amperov kolko aj doteraz 

 

toto dorabali casto do felicii lebo tam ide kabel najprv do poistkovky a az z nej na bateriu  tak sa dorobil kabel medzi altikom a baterkov priamo a uz z dobijanim neboli problemy

Upraveno uživatelem krtek 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasím, buďto vyčisti a případně dej nové kabely na všechny spoje, anebo tam dej ten přemosťující kabel. Nic zlého se nestane.

Osobně bych raději opravil - dal nové - ty současné kabely - zajeď do servisu nebo do elektrodílny, kde mají krimpovací kleště a za pár minut máte hotovo. Hlavně, že jsi našel ten vadný spoj.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vodič CYA 16 se tedy pokusím sehnat a zajedu se i zeptat do servisu kolik by mě tahle operace vyšla, jelikož elektřiny se opravdu bojím jako čert kříže. Budu preferovat výměnu starých kabelů za nové včetně očištění očka/kolíku na starteru a pro sichr tam nechám natáhnout i ten přemosťující kabel. Otázka zda to nebude vadit, tomu výstupu z altíku, že tam budou dvě očka, asi ne co?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud máš blízko vrakáč, tak bys mohl koupit komplet kabely, které přesně odpovídají. Moc se nekazí, takže na vrakáči budou, fungující a levné.

Dvě očka nevadí, když je to dobře udělané.

Zřejmě to byla příčina, proč ti to někdy nenastartovalo - startér nedostal dostatečný proud. Krom toho, že málo dobíjelo baterii.

V servise to bude max. hodina = 400 Kč, a asi 200 za materiál.

Upraveno uživatelem P607Olda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...