Přejít na obsah
  • Aktuální cíle darů

P807: swirl - postup výměny (2.2 JTD/HDi - 4HW)


kavol

Recommended Posts

Swirl, neboli "ovládací membrána klapky" či "ventil škrticí klapky", je jedna z poruchovějších součástí našich vozů. Dle stesků na fóru u něj často dojde k narušení těsnění nebo přímo proděravění membrány. Toto lze snadno odzkoušet napojením jiné hadičky (průměr od běžné dětské odsávačky pasuje perfektně :-)) a potažením pusou. Pokud drží podtlak, je chyba jinde. V mém případě sice originál z roku 2003 (= 13 let!) držel perfektně, ale byl ulomený konec páčky, který se nasazuje na ovládání klapky ...
Jelikož některé zdánlivě jednoduché opravy našich vozů občas člověku připomenou známý zvukový záznam z opravy lakatoša - co jsem si myslel, že bude pro servisáka na pět minut, to se protáhlo do druhého dne (po vystydnutí motoru) - dovolil bych si zde pro ty méně zkušené, méně zručné a nedůvtipné, tedy takové jako já :-), publikovat návod.

Co budeme potřebovat:

  • nový swirl - číslo dílu Fiat 9634885880, Peugeot 0363.94 - pozor na záměnu s typem 0363.87, který se často pro tyto motory uvádí (a naopak náš typ se někdy uvádí pro 2.0 ale ne pro 2.2), ten se liší tím, že má mnohem delší táhlo páčky (asi 30 cm)
  • maticový klíč č. 10
  • inbus (šestihran) 5 mm
  • maticový klíč č. 13 v nějakém kratším provedení
  • torx (hvězda) č. T20

Postup:

  1. Nejdřív si uvolníme a dáme stranou nálevku oleje a hadice uchycené na držák swirlu (je možné, že oproti foto jich bude víc), a také podtlakovou hadičku ze swirlu. 
  2. Uvolníme trubku recirkulace.
  3. Odšroubujeme držák swirlu, levačkou stále přidržujeme, pravou ruku zalomíme pod trubkou a vycvakneme páčku z ovládání klapky (je to jen natlačená kulová koncovka).
  4. Vyndáme ježka z klece - orotujeme držák swirlu vrchem kolem trubky recirkulace. Lze jej vytáhnout jakmile je swirl vzhůru nohama. Aby držák prošel, je potřeba trubku vyhnout dopředu asi o 2 cm a najít si správnou polohu vůči motoru.
  5. Vyměníme swirl - na tři vruty s uložením v plastu, takže dotáhneme na doraz ale ne silou.
  6. Rukou pořádně procvičíme klapku; necvičí-li s ní swirl, bývá zatuhlá. Nechodí-li lehce v plném rozsahu (kolík ovládání tak asi o 4 cm), máme problém zralý na zásah odborníka ...
  7. Opačným postupem vrátíme ježka do klece, lehce přichytíme šroubem, nacvakneme páčku swirlu na ovládání klapky, dorovnáme polohu držáku a dotáhneme šroub.
  8. Přišroubujeme zpět trubku recirkulace, nálevku oleje a vůbec vrátíme zpět vše, nač jsme sahali - hlavně nezapomeneme vrátit podtlakovou hadičku na swirl :-)

Postup pro dobrodruhy s opičíma rukama je nic neuvolňovat, nic nevyndavat, prostě jenom vyšroubovat swirl z držáku. Ovšem vzhledem k tomu, že tam není prostor ani zatlačit bit do hlavy šroubu, natož přes větší páku (bude to zatuhlé) točit, pro normálního smrtelníka bude rychlejší ani se o to nepokoušet a rovnou to rozebrat. Hodně štěstí.

swirl1.jpg

swirl2.jpg

swirl3.jpg

swirl4.jpg

swirl5.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 6 měsíců později...

taky se připojuju s poděkováním za návod

jinak to druhé číslo patří pro swirl na 406, konkrétně 2.2 hdi - nevím, jestli sedí i s 2.0 jak píše Semir103, ještě by měl sedět na C5 a 607

http://www.eurocarcare.net/various-engine-fittings/ecc36387-inlet-manifold-butterfly-shaft-pulldown-unit.html

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak akce výměny ježka z klece zvládnut. na 406 je tento ventil umístěn až za motorem v prostoru pod sacím potrubím a vedením egr ventilu.

Mně se to podařilo tak, že jsem vyhodil filtrbox a povolil trubku EGR a ještě povolil jednu konzolku, která je vedle táhla swirlu(ventilu).

Poté torxem č.20 na dostatečně dlouhém nástavci šly povolit všechny 3 šrouby držící ventil v držáku vše jsem povolil vsunutím nástavce shora vedle motoru - rovnoběžně s táhlem swirlu, při posvícení jdou šrouby vidět dobře i shora. dva šrouby na pravé straně šly vyndat, třetí umístěný v blíže k motoru jsem tam nechal (je umístěný za táhlem ventilu a nevím jak by se tam vracel zpátky, jistější bylo ho nechat v držáku) a poté s ním přichytil nový ventil  - ten se díky dlouhému táhlu musel vsunout až hluboko za motor a fintou jako v rychlých šípech vytáhnout ven, stejným způsobem se musel vložit nový a pak už to šlo relativně rychle dle výše popsaného jen v obráceném gardu 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 10 měsíců později...
  • O 6 měsíců později...

Dnes jsem si swirl cvicně vytáhl a funguje bez problémů i táhlo klapky jde volně a přes to mi to pořád háže chybu P0245 což by byla chyba swirlu. Chyba jde smazat a pak můžu pokračovat ale auto jede tak na 60 -70 % jak mile skočí chyba P0245 tak auto jede na 20 % výkonu a dost to kouří z laufu. Můžete Prosím poradit co by to mohlo ještě dělat? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 5 let později...

mildaberanek:

pravděpodobně sháníš tu součástku s podtlakovou membránou a táhlem zakončeným tím plastovým kloubkem, který se často a "rád" ulomí. Pokud ano, nabídnu ti alternativu. Vyřaď ho z okruhu. Mám to tak už cca 10 let a motor se v nižších otáčkách lépe nadechuje (válce se plní přes oba sací ventily), je živější a neprotestuje při akceleraci, zabírá plynule a bez prodlevy. Elektronika motoru žádnou chybu nehlásí, nemá to jak poznat.

Stáhni podtlakovou hadici z toho ventilu a ten konec hadice ucpi vhodným šroubem, takovým, aby šel do gumy lehce zašroubovat a stáhni hadici stahovacím páskem kolem toho šroubu, nesmí se tudy přisávat do podtlaku vzduch. Páčku na hřídelce swirl klapek rukou natoč do polohy plně otevřeno a v této poloze zajisti. Já použil vázací drát.

Budeš spokojený s takovým rozhodnutím a nebudeš litovat.

Upraveno uživatelem Mirekdoda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • O 4 měsíce později...

baronm:

to už si přesně nepamatuji, ale vířivé klapky se otvírají, když táhlo leze díky podtlaku do baňky. Rukou to táhlo do ní zasuň a hned poznáš, na kterou stranu se otvírají. Ramínko (páčku) pak tím směrem nastav na doraz a tam zafixuj.

Upraveno uživatelem Mirekdoda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zúčastnit se diskuse

Můžete odpovědět a až poté se registrovat If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Byl vložen obsah s formátováním.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku   0 registrovaných uživatelů

    • Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku
×
×
  • Vytvořit...